** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1/2 Priset på alla Förstoringar!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått min förstoring.
Den verkar bra även om de klippt lite i kanterna även om jag inte angav detta och skickade en fil som exakt var de proprtioner de angav för pappersformatet.

I en direkt jämförelse med samma bild från fotolabo så har bilden från Önskefoto något lägre färgmättnad, men de är inte förskjutna utan helt ok.

Skärpan mellan de båda är likvärdig och helt ok. De har vad jag kan uttyda inte lagt på någon extra skärpa (vilket gör att min bild är lite mjuk eftersom jag trodde de skulle det)

För 39:50 är den väldigt prisvärd för en 40x60.

Vad skoj!

När beställde du ?
Jag beställde den 9:e men har fortfarande inte fått något...

Vad hade du för upplösning på det du skickade ??

Jag beställde med den 9:e. 21:15 närmare bestämmt.

Min bild var ett kollage med storleken 3543x5314 (~18mpix). Jpeg sparad i sRGB utan exif.

Hoppas du får din snart.
(Nu vid en koll i datorn så verkar önskefotos färgmättnad stämma mer överrens med min bildfil, än vad fotolabos gjorde)

vill ni ha bilder som färgen släpper på och blir faddiga efter ett tag så beställ från Önske...

har rätt många bilder på min dotter från är framkallade på Önske, men ca 2 år senare är alla bilder gröna och "faddiga"

jag ger inte önskefoto 50öre ens

Beställde förstoringar därifrån en gång...av nån "&%#"% anledning så stod filnamnet skrivet på framsidan(!) av bilden i ena hörnet..

upphovsrättslagen

Det var mycket snack om upphovsrätt i den här tråden, om jag fattar det rätt så är det alltså ett brott. Att ta tex ett skolfoto på någon av ungarna o få en förstoring av det hos tex önskefoto.Är det då ochså ett brott att scanna in fotot själv hemma och skicka in det för att få en förstoring. Ett skolfoto är ju en bild man har betalat för, tror att upphovsrättslagen är förlegad den behöver ändras jobbar själv som smed, och i det yrket får man vara lite konstnär. Ibland ser man andra som har haft samma ideer eller tagit efter det man gjort men inget man blir arg för mer stolt, så är det för mig.Är glad att jag hittade till fotosidan har sett många intressanta bilder här, som gett mig lite nya ideer vad gäller foto hoppas inte det ochså är ett brott mot någon lag Mvh Vargen

Idag fick jag mina bilder, väldigt positivt överaskad av kvaliteten...
Det enda var att 75x50 bilden var lite tilltuffsad i kanten, men det kommer inte synnas med ram på ...

men men ... jakten fortsätter efter ett bra och trevligt ställe att göra papperskopior ...

jag kan ju nämna nu att det var en bild från min Eos20D sparad i JPG-Large som i princip obehandlad skickades för att bli till 75x50 cm, och det är häpnadsväckande vilken fin kvalitet det är!

Undrar hur det blivit om man orkat förstora en del själv med GF innan man skickade ... hmmm

Kan rekomendera er som har en 20D att beställa lite förstoringar för att få se vad eran kamera klarar!

Fick hem 4 st 50x75.. sämsta skiten jag nånsin sett, kan nog inte rekommendera Önskefoto till nån... eller något..

ska skicka tillbaka på måndag.. varsesig dom vill ha dom eller inte :p

Proboarder skrev:
Fick hem 4 st 50x75.. sämsta skiten jag nånsin sett, kan nog inte rekommendera Önskefoto till nån... eller något..

ska skicka tillbaka på måndag.. varsesig dom vill ha dom eller inte :p

Vad var det som var så dåligt med dina bilder??
Fotade med vad för kamera/ scannade med vad för scanner ?
Skärpte du de något?

Min förstoring blev kanon, som du kan läsa i mitt tidigare inlägg...

tråkigt att du inte hade samma "tur"

Fick hem några bilder igår som var jättedåliga. Färgstick på alla bilder och suddiga. De var kusligt lika orginalbilderna som jag skickade till dem. Med min standard har jag inga problem med dem.

Re: upphovsrättslagen

vargen24 skrev:
Är det då ochså ett brott att scanna in fotot själv hemma och skicka in det för att få en förstoring. Ett skolfoto är ju en bild man har betalat för, tror att upphovsrättslagen är förlegad den behöver ändras Är glad att jag hittade till fotosidan har sett många intressanta bilder här, som gett mig lite nya ideer vad gäller foto hoppas inte det ochså är ett brott mot någon lag Mvh Vargen

Det är inget brott att skanna in en bild och själv göra en kopia. Det finns ett undantag i upphovsrätten som ger oss rätt att kopiera material för privat bruk. Du får alltså inte sälja skolfotot, men det är väl knappast aktuellt :)

Likaså får du inspireras och få nya idéer för dina bilder. Det är bara när du rakt upp och ner plagierar en bild som det strider mot upphovsrätten.

MVH/Stefan

Fick hem min förstoring från Önskefoto igår. Hyfsat bra kvalité måste jag säga för 49 spänn. Det som är synd är att man inte kan ladda upp bilder större än 20Mp. Jag hade velat interpolera bilden själv i den storleken jag vill ha den och då blir den på 35Mp ungefär.

Som sagt, prisvärt allternativ.

http://www.gulnet.nu/

mounte skrev:
Vad var det som var så dåligt med dina bilder??
Fotade med vad för kamera/ scannade med vad för scanner ?
Skärpte du de något?

Min förstoring blev kanon, som du kan läsa i mitt tidigare inlägg...

tråkigt att du inte hade samma "tur"

Vetefan vad dom gjort alltså, ser ut som dom lagt på extra kontrast, pixligt som tusan, överskärpt den. Fotad med en Canon EOS 1Ds.. 11Mpixlar och interpolerat. Fick hem andra förstoringar tidigare i veckan från ett annat labb, och dom var underbara =) (samma bild)

TordSonander skrev:
Fick hem några bilder igår som var jättedåliga. Färgstick på alla bilder och suddiga. De var kusligt lika orginalbilderna som jag skickade till dem. Med min standard har jag inga problem med dem.

Om de är kusligt lika orginalbilderna, kan man väl ändå säga att de lyckats, tänk om jag skickar upp en bild som är markant blå(medvetet) och de börjar trixa med den.....

Likaså att skärpa upp en bild, varför?, kunden ansvarar själv för att filen som skickas är den som man faktiskt vill ha på pappret.

Kan hålla med om det upphovsrättsliga i att faktiskt uppmana sina kunder att skicka in bilder som de själva inte har rätten till, men tror att de flesta labb faktiskt kopierar både papperskopior och JPG-filer, som ser ut att vara tagna hos fotograf... och tur är väl det, var skulle jag annars vända mig med mina studiobilder......

// Anders

greken skrev:
Fick hem min förstoring från Önskefoto igår. Hyfsat bra kvalité måste jag säga för 49 spänn. Det som är synd är att man inte kan ladda upp bilder större än 20Mp. Jag hade velat interpolera bilden själv i den storleken jag vill ha den och då blir den på 35Mp ungefär.

Som sagt, prisvärt allternativ.

Man borde väl kunna skicka in en CD, med större bilder om så önskas, eller?

// Anders

Det kanske man kan göra förresten, det frågade jag aldrig. Jag kontaktade deras kundtjänst och frågade varför det inte gick att ladda upp bara. Deras svar blev att de inte kunde ta emot filer större än 20Mp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar