Annons

1,0x vs 1,3x crop?

Produkter
(logga in för att koppla)

j_sjoholm

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag kunde inte hitta en passade tråd, så jag gör ett försök här.

Jag går nämligen i tankarna på att byta kamera, men till vad vet jag inte riktigt än. Har en EOS 1Ds Mark II i skrivande stund, och är så klart supernöjd. Bortsett från lite för högt brus på högre iso är det en toppen kamera.

Kollade lite på en 1D Mark III, färre antal mpixlar givetvis, men större och bättre display och förhoppningsvis bättre isoprestanda.

Jag skulle gärna höra lite för- och nackdelar mellan 1,0x kameror och 1,3x kameror. Att brännvidden förändras är ju självklart, men gärna lite mer ingående hur jag blir påverkad i bytet? Det verkar som att jag är på väg att inrikta mig mot bröllopsfotografering, så bra isoprestanda är viktigt för mig. En 5D M2 är ju egentligen ett solklart val vad gäller sånt, men har också hört att 1D-modellerna är utmärkta för sånt också.

Kom igen, hjälp mig! :)

Johan

Jag har 1DIII och har haft 1Ds, 1DsII och 1DsIII.

Jag tror i o f s inte att 1,3x crop är särskilt handikappande för bröllopsfotografering. En 16-35 blir ju ändå rejält teckande - 20-42 så det räcker. Vad gäller fasta blir det lite mer begränsat då den vidvinkligaste L gluggen utan T/S är 24/1,4 som nu blir 32mm - men ändå OK för syftet för många. Fisheye används ju inte ändå. Skärpedjupet är väldigt nära.

MEN nu kommer betänkligheterna. Bruset per bild är ungefär samma mellan 1DsII och 1DIII även om bruset per pixel är lägre hos 1DIII. Att JPEG är bättre från 1DIII spelar liten roll då jag antar att du kör råformat. Sedan tillåter 10mp mindre förstoring och beskärning än 16mp. Skall man upp i mp i 1D serien blir det ju 1DIV som idag kostar mer beg än 1DsIII där 1DsIII är bättre för bröllopsfoto.

Vore jag du skulle jag vänta något år eller tills Canon släpper en mer högupplöst kamera eller begpriset på 5DIII faller för då faller priset på 1DIV eller 1DsIII till 10.000:- eller däromkring. Då är det inte alls fel att satsa på en av dessa. Det dynamiska omfånget på 5DIII är knappast bättre än 1DsIII och riktigt hög ISO prestanda lär du inte behöva. Jag anser nämligen att begpriserna på 1DIV och 1DsIII är lite för högt satta idag då 5DIII är mer en direktkonkurrent till dessa två än föregångaren var till 1DsII. Det du kommer märka mest vid bytet till 1DsIII är den större och ljusare sökaren (riktigt fin sökaroptik), den smått förbättrade ergonomin (lite förändringar, men viktiga - jättesmidigt byta fokuspunkt t ex) och det lättare och bättre batteriet som håller laddningen länge även då kameran inte används.

Oj, tack för det finfina svaret! Många frågor som rätades ut!

Nu har jag två bröllop i sommar som jag ska fota, om vi säger att jag har 20.000 att lägga på ett kamerahus, vilket av dom du nämnde skulle du satsa på? Ska jag behålla Ds IIan? Eller är en begagnad 5D M2 det bästa alternativet?

Hejsan.

Jag kör med 1D Mark IV hus och 5D Mark II hus.

Prestandamässigt spelar det ingen roll vilken kamera jag använder
om man ser till bildkvalitèt, till bröllop kan jag använda vilken som.

Behöver du inte snabbheten som 1D Mark IV:an ger kan jag varmt rekommendera 5D Mark II till bröllop.

Ska man vänta på nyare kameror hela tiden kan man lika gärna vänta ihjäl sig.
Är ärligt talat lite trött på diskussioner om megapixlar och annat lull lull, den kameran har gammal
teknik, bla bla bla, den bästa kameran du har är den du har med dig!

MVH Julle - htp://www.bildeffekt.se

5DII har bättre brusprestanda men dynamiska omfånget skiljer inte nämnvärt. Autofokus är sämre (nu i o f s räcker det för bröllop) men det blir 1/2 steg upp och 1/2 steg ner. Tycker inte det är värt ett byte. Skall du upp i prestanda på alla fronter skulle jag inom Canon satsa på en beg 1DsIII eller 5DIII men vad gäller 1DsIII skulle jag vänta tills nästa år om du inte absolut måste ha den till sommaren. Skall du upp i prestanda idag med dagens priser tycker jag antingen du bör titta på en lätt begagnad 5DIII eller om du inte har mycket Canonoptik tycker jag det är Nikon D800 som gäller i så fall - systembyte.

Jag får tacka för alla tips! Verkligen hjälpsamt! I dagsläget lutar det väl åt en 5D Mark II, dom börjar komma ner kraftigt i pris och är verkligen prisvärda!

Julle, vad kör du med för objektiv och i vilka situationer?

5DII har bättre brusprestanda men dynamiska omfånget skiljer inte nämnvärt. Autofokus är sämre (nu i o f s räcker det för bröllop) men det blir 1/2 steg upp och 1/2 steg ner. Tycker inte det är värt ett byte. Skall du upp i prestanda på alla fronter skulle jag inom Canon satsa på en beg 1DsIII eller 5DIII men vad gäller 1DsIII skulle jag vänta tills nästa år om du inte absolut måste ha den till sommaren. Skall du upp i prestanda idag med dagens priser tycker jag antingen du bör titta på en lätt begagnad 5DIII eller om du inte har mycket Canonoptik tycker jag det är Nikon D800 som gäller i så fall - systembyte.

Eller 6D, som jag tycker är klart bättre lämpad jämfört med 1DsIII och dessutom billigare och du får en ny.

Den har liksom 5DIII samma minimala brus, kanon AF på mittpunkten (där är 5DIII bättre med fler bra AF-punkter) och tysta läget som är grymt bra på bröllop. Den är dessutom mycket mindre och lättare än 1DsMKIII.

Jag får tacka för alla tips! Verkligen hjälpsamt! I dagsläget lutar det väl åt en 5D Mark II, dom börjar komma ner kraftigt i pris och är verkligen prisvärda!

Julle, vad kör du med för objektiv och i vilka situationer?

Hej.

Vad gäller bröllop så brukar följande gluggar vara med.

Canon EF70-200/f2,8L IS
Canon EF50/f1,4
Canon EF100/f2,8L IS Macro
Canon EF17-40/f4,0 L

MVH Julle.

Fast klivet ner i alla andra egenskaper än sensorn från 1DsII till 6D är samma som med 5DII. 6D kostar ca 16.000:- och finns väsentligen bara ny. 5DII får du beg för 7500:-. I denna priskategori som 6D ligger i tycker jag man får så mycket mer med Nikon D600 eller lägga till 6000:- för D800 att jag anser att man då allt skall ha väldigt mycket investerat i Canon för att inte välja Nikon istället - ffa om sensorn är det stora argumentet - det dynamiska omfånget ffa är här mycket större hos Nikon.

Uppgraderar jag vill jag behålla det jag har men få mer på vissa punkter, inte ta rejäla kliv tillbaks för att vinna något. Det enda man tjänar med 6D (f ö mindre kamera och inbyggd wifi) är en bättre sensor och mer känslig mitt AF punkt - på hållbarhet, AF funktion utanför mittpunkten, byggkvalitet mm är 1DsII en bättre kamera. Att lägga ca 9000:- emellan din 1DsII för att gå till 6D känns tråkigt.

Sedan är det en sak - utför du betalda fotojobb så är pålitlighet eller ett reservhus viktiga. Det är inte givet att ett proffshus kommer hålla och ett amatörhus går sönder lättare vid din användning, men 6D är ett amatörhus och det innebär ofta inte bara att det uttre är mindre robust men även inre delar är inte byggda lika robust. Att sitta på ett amatörhus - vågar man det på ett betalt jobb? 5DII var också ett amatörhus enl Canon men det var prissatt för en annan kundgrupp och sannolikt kan vara robustare, för att inte tala om 1Ds serien.

Jag ser förstås ett alternativ till: begåll ditt 1DsII och skaffa ett till som andrahus då det tar samma batterier och är samma f ö. Eller skaffa ett 5DII också som reserv, eller byt ut din 1DsII och skaffa två 5DII - då har du samma laddare och batterier och det är lättare att bära på två 5DII än två 1DsII.

Det enda man tjänar med 6D (f ö mindre kamera och inbyggd wifi) är en bättre sensor och mer känslig mitt AF punkt - på hållbarhet, AF funktion utanför mittpunkten, byggkvalitet mm är 1DsII en bättre kamera. Att lägga ca 9000:- emellan din 1DsII för att gå till 6D känns tråkigt.

Fast nog är väl ändå sensorn bland det viktigaste vid bröllopsfotografering?
Största fördel för 1D (som du också skriver) är AF, byggkvalité mm, men dom bitarna tycker inte jag väger speciellt tungt vad gäller just bröllopsfotografering. Däremot tysta läget, lågt brus med möjlighet till högre ISO, lättare hus är värda mycket vid bröllop.

Men visst, håller med dig om att det ÄR lite tråkigt byte samt rätt mycket pengar emellan.
Utan budget är det dessutom än svårare.

Men som Fredrik är inne på, skaffa ett andra hus? Nästan ett måste iallafall vid bröllop att ha två hus (dels som backup och dels för att slippa byta objektiv i kyrkan).

Här mina personliga erfarenheter av vilka ISO jag tycker olika kameror har som max:
1DsII 1000
5D 1600
1DIII 2000
5D2 3200
5D3 6400
6D 6400

Som du funderar på att byta 1DsII till 1DIII är jag lite tveksam till. Du vinner visserligen ungefär 1 steg i brus, men förlorar i upplösning (möjlighet till beskärning). Just att kunna beskära kan vara väl användbart.

Fredrik är också inne på två 5DII hus. Också lite tråkigt, men extremt skönt att ha två identiska hus som fungerar exakt lika dant. Begagnat får man väldigt mycket kamera i 5DII. En nackdel med 5DII och 6D gentemot 5DIII och 1D? vid bröllop är att dom endast har ett minnneskort. Känns bra mycket tryggare med en 1D? eller 5DIII och två minneskort i kameran.

En 1DsII och 1DIII kostar väl ungefär samma beg, så med budget:
0kr skulle jag behålla 1DsII
7000:-, komplettera med 5DII eller sälja din nuvarande och köpa två 5DII
15000:-, komplettera med 6D

Ja det här är ju oerhört svårt, reservhus har jag varit inne på länge.

Nej jag får nog fundera länge, 5D M2 väger tyngst just nu i alla fall. Reservhus sen får vi se vad det kan bli.

Tackar och bockar för all hjälp!

Ja det här är ju oerhört svårt, reservhus har jag varit inne på länge.

Nej jag får nog fundera länge, 5D M2 väger tyngst just nu i alla fall. Reservhus sen får vi se vad det kan bli.

Tackar och bockar för all hjälp!

Ja, en stor fördel med att vänta är att priserna sjunker. Så ska du inte fota bröllop i vår/sommar/höst är det bra att vänta..
Men köp helst någon månad innan första bröllopet så du hinner bli bekväm med den kamera du väljer.

Det pratas väl om både en 70D och en 7Dm2 här den närmsta månaden eller två. Här är väl 70D mest intressanta antar jag, men båda kommer nog åtminstone påverka begagnatpriset lite. Om inte annat kommer väl människor att sälja av kameror för att ha råd med något nytt. Så visst kan det vara värt att hålla ögonen på marknaden här framöver :)

Ja, en stor fördel med att vänta är att priserna sjunker. Så ska du inte fota bröllop i vår/sommar/höst är det bra att vänta..
Men köp helst någon månad innan första bröllopet så du hinner bli bekväm med den kamera du väljer.

Vad jag förstått skall bröllop fotas i sommar. Men bilderna med 1DsII blir inte sämre i sommar än förra sommaren med samma kamera så något akut behov av att byta av den anledningen har jag svårt att se.

Sökaren

Du får ju också tänka på sökaren. En stor sökare är bra att ha vid porträtt- och bröllopsfotografering för att kolla ansiktsuttrycken, speciellt i svagt ljus.

Nu har jag svängt över något, går i tankarna på att behålla min 1Ds II över sommarens bröllop. Men ni som har erfarenhet, är det en "bröllopskamera"? Jag har nämligen aldrig fotat porträtt med den egentligen, är det 5D-klass på porträttbilder? ISOt får jag leva med inne i kyrkan, jag ska dit och reka och se hur ljuset är där inne.

Möjligtvis att skaffa en 5D M1 som reservhus.

Nu har jag svängt över något, går i tankarna på att behålla min 1Ds II över sommarens bröllop. Men ni som har erfarenhet, är det en "bröllopskamera"? Jag har nämligen aldrig fotat porträtt med den egentligen, är det 5D-klass på porträttbilder? ISOt får jag leva med inne i kyrkan, jag ska dit och reka och se hur ljuset är där inne.

Möjligtvis att skaffa en 5D M1 som reservhus.

Porträtt lär den klara mer än galant.
Om den klarar ljuset beror ju på vilka objektiv du har, vilken kyrka, tid på dygnet, tid på året och ifall det är mulet ute eller inte.
En 5D1 som reserv är både relativt billigt och en bra kamera. Har nog varit huvudkamera hos många bröllopsfotograder när den kom, och reservhus/andrahus när II:an kom.

Ja jag måste som sagt reka kyrkan lite hur ljuset kommer bli, men har en 70-200 f/2.8 L och ett 50 f/1.4 så där känner jag mig säker.

Frågan är om man inhandlar en 5D Mk1, om man inte ska använda den främst i bröllopssammanhang? Det känns ju som en mer renodlad porträtt/bröllopskamera som du säger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar