Annons

(1,0)k?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Jag må vara dum i huvet, men jag kan ej lista ut varför det står (1,0)K i min nyinköpta D90s lcd där det egentligen skall indikeras hur många bilder man har tillgodo?
 
Det är väl prefixet Ki som betyder 1024 (eller om det ska vara ki)?

I vilket fall undrar jag varför Nikon satt parenteser runt talet, det behövs inte och gör det väl bara mer svårtydligt?
 
I datorvärlden så används K för 2^10 = 1024 dvs stora kilon.
Nej, I datorvärden används SI-enheten kibi (Ki) för 2^10
Kilo 10^3 har ingenting med binära tal att göra, sen att många gör fel gör inte saken rätt (precis som med DPI och PPI) :)
Hade det inte varit en SI-enhet hade vi kunnat diskutera, men nu är det skrivet i sten ;)
 
I dagligt tal säger man kilobytes om KB i dator världen och menar 1024 Bytes.
I SI systemet skrivs kilo med k inte K. Så stort K är inte kilo = 10^3.
IEC har tagit fram binär prefix och där finns kibi (Ki) 2^10. Som synonym finns k och K till Ki och dessa ska uttalas kilo även om de avser 2^10.

Med skickar oxå en dump som avspeglar det hela från Windows.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    52.9 KB · Visningar: 277
I dagligt tal säger man kilobytes om KB i dator världen och menar 1024 Bytes.
I SI systemet skrivs kilo med k inte K. Så stort K är inte kilo = 10^3.
IEC har tagit fram binär prefix och där finns kibi (Ki) 2^10. Som synonym finns k och K till Ki och dessa ska uttalas kilo även om de avser 2^10.

Med skickar oxå en dump som avspeglar det hela från Windows.
Säg vad du menar, mena vad du säger. Ett motto många borde ta efter :)
Att operativsystem är efter är inte så konstigt då kibi är en ganska ny enhet (nåja, 10år). En del mjukvara har börjat anpassa sig och det kommer att bli mer och mer (KiB, MiB och GiB).
Att du säger kilo är väl logiskt, du pratar om kilobinary.

Hårddisktillverkare gör det rätt, de skriver 1000GB och menar 10^3. Sen blir folk ledsna för att operativsystemet skriver 950GB (eller vad det nu blir) och menar 2^10 :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.