ANNONS
Annons

1 år gammal superia

Produkter
(logga in för att koppla)

jon

Aktiv medlem
Har fått ett gäng rullar Superia 100 som gick ut 7/2004. De har förvarats i kyl men vad tror ni, vilka negativa sidor kan ha uppstått?

/J

Hej

Min erfarenhet är att det synns inte alls

Värre köpa en rulle på en turistord med datum 2006 som legat i solen ½ år.

Roine

Det är lugnt. Superia tål en hel del. Den är inte helt mogen när den levereras, just för att den ska kunna ligga framme länge i små turistaffärer.
Jag brukade låta helt färsk film ligga framme några månader innan jag skulle använda den. Har den förvarats i kyl kan du nog vara helt lugn!

/Pontus

Carl Hellman skrev:
Nu blev jag nyfiken, vad betyder det att film inte är mogen? Är den som bär eller?
Jo, precis! ;-)
Det sker en kemisk reaktion i filmen, sakta men säkert. Kemiska reaktioner saktas ner av kyla och så även utvecklingen av filmen. Det är därför man förvarar film i frysen eller kylen.

När konsumentfilm som Superia är helt ny är den en aning omogen. Det märks inte särkilt mycket, men kan vara avgörande om man håller på med en modekatalog eller annat där det är riktigt viktigt att färgerna blir rätt. Färgerna skiljer sig alltså mellan en omogen och en övermogen film. Jag minns inte exakt hur eftersom det är ett tag sedan jag intresserade mig för det. Numera kör jag bara Reala 100 förvarad i kylen, de få gånger jag inte använder digitalkameran.

Proffsfilm är ofta samma emulsion som konsumentfilmen, men bättre kontrollerad, mognad till perfektion och lagrad kallt genom hela kedjan, färdig för användning.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar