Annons

€ttika. Bra eller dŒligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
hej!
Jag var inne och skulle kšpa diverse fotokemi och dŒ sa fšrsŠljaren till mig att det inte Šr bra att anvŠnda Šttika som stoppbad. stŠmmer det? Jag brukar anvŠnda det till bŒde papper och film och jag tycker det funkar bra. Han sa att dom hade tillsatt nŒn ny ingrediens som inte var bra...
/Mats Šleklint

Det råder väl delade meningar om detta. Jag tycker det funkar bra. Fördelen med "riktigt" stoppbad är väl att det ofta har något slags färgindikator som visar när det är förbrukat. Det verkar inte som om stoppbadet är så viktigt. Jag kör ibland med ett vattenbad i stället. Vissa hävdar rent av att det är bättre än att ha stopp. Förvirringen är total.

Ättika fungerar som stoppbad men vem vet hur det påverkar på sikt?
Jag föredrar att använda de starka grejerna.

Tänk på att inte dutta i lite på måfå och tänka som män gör när de diskar, ”det blir bättre när det skummar”.

Lämplig spädning är så man får ett bad med styrkan 0,7-0,5 %.

Du kan köra cirka 30 stycken 18x24-kopior i en liter.

För surt stoppbad (och även fix) gör att vissa silverföroreningar (negativa joner) fastnar i emulsionen och blir omöjliga att skölja bort!

= sämre hållbarhet.

Fix skall ha ett pH på över 4,9.

...och en liter stoppkoncentrat som ger 20 liter brukslösning kostar en hundring. Det är 16 öre per kopia med miperts livslängdsrekommendation. Känns lite dumsnålt att inte använda riktiga doningar tycker jag.

Ättika

Hej!

Det går aldeles utmärkt att använda ättika till stoppbad, det är precis vad du köper i fotobutiken även om det står kodak på förpackningen.

Stoppbadets viktigaste funktion är att skydda fix-lösningen från framkallnings lösningen, dessa har olika pH värde...

Ett tillägg (eller två).

En liter isättika ger cirka 200 liter brukslösning.

När jag skriver att max 30 bilder kan stoppas betyder det inte att man inte kan göra fler om man vill.

Skälet till att det finns en gräns är att inte pH skall påverkas.

Riktigt nördiga kopister tillsätter natriumacetat (10 gram/liter) för att fungera som en buffert mot ändringar i pH.

Tiden i stoppet överdrivs ofta.
Det räcker med 10 sekunder för att framkallningsvätskan skall bytas ut mot stoppbadet. För fiberpapper rekommenderas 30 sekunder för att pappersbasen suger åt sig mer vätska.
Doppa ned kopian, agitera 5 sekunder och låt den rinna av i 10. Det räcker gott.

En 18x24 plastpapper suger åt sig 15 ml vätska och det tar ungefär 10 sekunder för det mesta att rinna av.

För att få god hållbarhet på RC-kopior rekommenderas att totala våttiden skall ligga på högst 10 minuter.
Sedan börjar pappersbasen suga åt sig vätska och plastbeläggningen kan börja släppa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar