Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

”Flare”. Objektivet eller filtrets fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

stooss

Aktiv medlem
Nu har jag ingen exempelbild men när jag tar bilder i hårt motljus och liten bländare så får jag enormt mycket flare – alltså färgade optiska effekter på olika delar av bilden. Jag funderar på om det är mitt UV-filter som ställer till det? Optiken är 18–70 som borde fungera bättre tycker jag. ED-glasen skall väl minska dessa effekter?

stooss skrev:
Nu har jag ingen exempelbild men när jag tar bilder i hårt motljus och liten bländare så får jag enormt mycket flare – alltså färgade optiska effekter på olika delar av bilden. Jag funderar på om det är mitt UV-filter som ställer till det? Optiken är 18–70 som borde fungera bättre tycker jag. ED-glasen skall väl minska dessa effekter?

ED-glas påverkar inte flare. Lågdispersionsglas har man för att minska kromatisk aberration. Flare minimeras genom antireflexskikt på optiken och påverkas även av objektivets optiska konstruktion. Enkel tumregel, ju fler element desto större risk för flares. Ett filter kan förvärra situationen, särskilt om det har dålig (billig) antireflexbehandling. Enklast är ju att testa med och utan filter.

Johannes

Det är väl bara att testa? :)
Jag tycker att 18-70:n har förhållandevis bra egenskaper vad gäller att hantera motljus, men visst kan man få lite flare ibland om man har väldigt starka ljuskällor med i bilden.
Ett mindre bra filter ställer iaf till det, vet jag, av erfarenhet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto