Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

översätta mm till X (zoom)

Produkter
(logga in för att koppla)
Digitalkamerors zoom anges ju som bekant i gånger. Ex. "6 X optisk zoom", medan analoga, eller snarare linserna, avgörs ju av antalet mm. Ex ett "teleobjektiv med 100 - 300 mm".

Jag är inte riktigt haj på detta och därav min fråga. Varför skiljer man zoomen åt på detta sätt och framförallt, vad motsvarar vad. Ex. hur mkt är 12 X zoom på en digitalkamera i mm på en systemkamera?

M V H

Jonas
 
Zoom = (Längsta brännvidd)/(kortaste brännvidd)

DVS. det kan vara i princip vad som helst och är bara något knas tillverkarna har fått för sig att skriva.

tex så är ett 70-300mm ~ 4.8ggrs objektiv medans ett
30-300mm = 10ggr.

det har alltså ingen betydelse för hur "nära" man kommer.
 
Zoom uttryckt i gånger är bara en försäljningssiffra. Den utrycker skillnaden mellan lägsta och högsta brännvidd.

En tre gångers vidvinkelzoom skulle kunna vara 10-30mm

En tre gångers telezoom skulle kunna vara
100-300mm

Så gångertalet säger egentligen inte ett jäkla skit.

Kolla på den här sidan istället:
http://www.cyberphoto.se/abc/lens.htm

Där får du iaf en lite bättre känsla för hur de olika brännvidderna formar bilden.
 
Som jag förstår det handlar det om brännviddsspannet. En kamera med motsvarande 30-360mm har alltså 360/30=12ggr förstoring. Alltså måste man veta ena gränset i intervallet för att kunna översätta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.