Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

överföring av bilder PROBLEM!

Produkter
(logga in för att koppla)

Frasse N

Aktiv medlem
Hallå!

Jag kan inte koppla i min kamera till datorn!
Ingenting händer när jag kopplar in den. har försökt att instalelra drivrutiner från canons hemsida men ingenting händer när jag kopplar in den. står att den hittat och installerat men inget mer händer och ingenting kommer upp i datorn!

Hjälp!

(har en canon eos 350d)

den är på on ... har haft den i flera år och det har alltid fungerat tidigare (har haft problem förr men har fungerat till slut)

har minneskortläsare i datorn men vet inte riktigt hur man instalelrar dom ... dom svarar iallafall itne på minnseskorten jag har.

ingen som vet vad som är problemet med kameran?

Jag har iofs ingen Canon men på flera kameror (inkl min Olympus) så kan man sätta utgången i olika lägen - datoranslutning (lagringsenhet), datoranslutning (till särskilt program) eller printer. Har du kollat i din manual och i kameran så att du inte, av misstag, har ändrat på denna inställning?
Jag har alltså ingen aning om var denna inställning finns eller vad den heter på just din kamera.
---/Thomas

Jag drabbades av detta symptom på min Nikon D50, och då var "felet" det som Thomas tipsar om: jag hade gjort totalreset på kameran, och den hade ställt sig i läget som icke gick att använda som "USB-stickeminne".

Kolla motsvarande på din kamera.

Per.

En annan möjlighet som jag råkat ut för någon gång (det gälde iofs ett usb-minne) är att jag har så många olika monteringar i utforskaren (c:, d: osv) att det krockar när en ny enhet kopplas in. Tror det har hänt om jag t.ex. först använt ett usb-minne så att den fått en specifik enhetsbokstav, och därefter kopplat i en kortläsare, där varje kort-typ fått en egen bokstav så att den som usb-minnet tidigare använt blivit upptagen. Då händer precis det du beskriver.

Lösningen på det är att ändra kamerans enhetsbokstav;[i Windows xp] Start -> kontrollpanelen (klassiskt läge) -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering.

Typ. Jag är ingen dataknutte, så nån annan får fylla i eller rätta! Kanske är det galenskaper alltihop.. :)

Per

Det första du provar är att koppla in kameran i en annan USB-port. Om inte det funkar, tag bort drivrutinerna för kameran, starta om datorn och installera om drivrutinerna. Enkla åtgärder som kan fungera... /FW

Frasse N skrev:
Hallå!

Jag kan inte koppla i min kamera till datorn!
Ingenting händer när jag kopplar in den. har försökt att instalelra drivrutiner från canons hemsida men ingenting händer när jag kopplar in den. står att den hittat och installerat men inget mer händer och ingenting kommer upp i datorn!

Hjälp!

(har en canon eos 350d)

En kanske dum fråga... Kör du Vista på hålken??
Jag hade lite pyssel att få igång min kamera via Vista innan jag fick in allt stöd.

Japp .. använder vista (tyvärr)

ska försöka mig på att reseta hela kameran och se vad som händer .. har provat 3 datorer och ingen funkar så kanske är nått skumt med kameran!

men fler tips får väldigt gärna ges!

Robin Gyllander skrev:
jpg eller raw?
Så länge trådskaparen inte får kontakt med kameran spelar det nog ingen roll om bilderna är lagrade som RAW eller JPEG lika lite som det inte har någon betydelse om bilderna är tagna med blixt eller ej.

---/Thomas

tannler skrev:
[Ironi]

Jag har hört att bilder i höjdformat är svårare att ladda upp - e're så?

[/Ironi]

Faktum är väl att det faktiskt finns någon situation där JPG-bilder syns, men inte RAW. Det är säkert det som Robin är ute och far efter. Jag minns inte detaljerna men jag vet att det diskuterats förut här på fs.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Faktum är väl att det faktiskt finns någon situation där JPG-bilder syns, men inte RAW. Det är säkert det som Robin är ute och far efter. Jag minns inte detaljerna men jag vet att det diskuterats förut här på fs.

Mvh
Anders
Jo, men om inte ens kortet/kameran syns så undrar jag vad jpeg vs RAW har för betydelse. Det kanske är höjdformatet i alla fall ;-)
---/Thomas

jpg eller raw? Varför svarar du ofta så enstavigt, Robin. Vänta litet innan du hoppar in med snabba inlägg överallt, och tänk igenom vad du vill säga och formulera dig sedan på ett vettigt sätt om du tror att du har något att tillföra. Det verkar som du mest är ute efter att retas?

Varför ska man dra ut en mening massor för? Bättre med kort och objektivt.

Märker du inte att t ex ditt inlägg i den här diskussionen åstadkom förvirring. Vad ville du säga med ditt inlägg om tre ord som ingen förstod?

HåGe skrev:
Märker du inte att t ex ditt inlägg i den här diskussionen åstadkom förvirring. Vad ville du säga med ditt inlägg om tre ord som ingen förstod?
Tänkte på codec problemet som fanns på vista som gör att man ej ser råfilerna.

ANNONS