Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

överexponerande beercan (sega lameller)

Produkter
(logga in för att koppla)

banjo78

Aktiv medlem
Hej.
Mitt beercan 70-210 f4 överexponerar bilderna från ungefär bländare 8 och neråt (8-32). Bländar lamellerna "snäpper" inte tillbaks som mina andra objektiv gör från samma generation. Det är bara detta av mina objektiv som överexponerar. Går detta att fixa på nåt vis? Jag är ju rätt nöjd med gluggen i övrigt.
//Anders

Ja, med tummen rätt i handen, stoort tålamod och rätt verktyg.

Kolla här

Du känner nog själv om det är ett jobb för dig eller inte.

Tack för snabbt svar.
Det ser ju inte helt okompliserat ut. Får nog ta en funderare ang. detta. Jag har tillgång till verktyg samt tvätt, men tålamodet sviktar nog. Vad kostar det att lämna iväg på rengöring?
/A

Jag har gjort den operation ett mindre antal gånger, de problem jag stött på är:

1) Skruvar som sitter som berget
=> Rätt verktyg är viktigt annars ryker skruvskallarna och man får borra ur skruvarna

2) Montera bländaren efter rengöring
Det är svårt att få bländaren på plats, tillverkning av ett specialverktyg enligt Pete Ganzels anvisningar underlättar.

Bortsett från bländaren är det är ganska lätt att få ihop grejerna igen. Dock bör man fotografera varje steg och ha god ordning på bordet framför sig: lägga skruvar etc i en logisk följd. Själv använder jag en plastlåda med en fasliga massa fack som fungerar som en påminnelse i vilken ordning man monterade ner saker och ting.

Så där ja, då var lamellerna fixade. Tack för snabba och bra svar. Det verkar som allt funkar efter operationen. AF:en går aningen trögare/thightare än innan. Det hörs att kameran får jobba mer. Är detta någon har stött på, eller ska man bara ta isär den igen och smörja af delarna bättre?
//Anders

Skumt. Just smörjning bör man, som du säkert förstår, vara mycket försiktig med och endast använda lämpligt fett för att undvika att det så småningom rinner ner i bländaren.

Går det lätt eller trögt när du fokuserar manuellt? Fokuseringen skall löpa ganska lätt.

Lämna in optiken, till en person med erfarenhet, många, många "kunniga reparatörer" har försökt göra en service, nästan lika många har misslyckats!

Det finns flera mycket kunniga kamera reparatörer, inkörda på speciella märken!
Kolla med agenturen för Minolta/Sony!
I hufvudstaden finns bl.a. LP-Foto, mycket säkert kort!

Mekanismen för bländarlamellerna skall endast smörjas, sparsamt, själva lamellerna skall vara snustorra, det speciella fettet och de pro skruvmejslarna, som är nödvändiga, har du högst troligt inte, i din bostad!

Man fokusen gick tidigare väldigt lätt, kändes sladdrig och nästan lite glapp. Det känns inte som den tar i något nu men det är mer motstånd och den känns "tightare", eller dämpad. Jag har tillgång till de flesta tänkbara mejslar och verktyg via min kompis som jobbar på en instrument verkstad.
//Anders

OM du vill prova att smörja ytterligare så räcker det förmodligen med att kolla så att fokus-snäckan har ett tunt lager fett på sig. För att komma åt den räcker det ju att lossa de tre främre skruvarna och ta ur främre gruppen. Kom ihåg att märka upp oändlighetsfokus bara...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto