Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
öppna rawfiler
- Trådstartare Lenairene
- Start datum
bildsten
Aktiv medlem
Jag skulle tro att CS3 ersattes av Cs4 under 2008 någongång. Om din kamera kom på markanden efter att CS4 släpptes kan raw-framkallaren ACR i CS3 inte visa dina raw-filer.Hej!
jag har en canon 1100D och photoshop cs 3. Jag har testat att fota i raw, men det går inte att öppna bilderna. Vad gör jag för fel?
/ Lena
Men jag har dålig koll på Canons kameramodeller och har alltså ingen aning om när din Canon kom på marknaden.
Men som tidigare nämts ovan, prova att uppdatera CS3 först om inte det är gjort tidigare, senaste version av CS3 heter 10.01 om jag minns rätt. Titta i Hjälp. Om det inte hjälper så finns det några alternativ:
1) Skaffa Photoshop Elements i senaste version, kostar ca en tusenlapp
2) Skaffa Lightroom i senaste version, kostar något mera
3) Skaffa Adobe DNG Converter, gratis. Med den konverteras dina Canon-rawfilwer till DNG-rawfiler som kan öppnas och redigeras i ACR i CS3.
Hämtas här: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5389
Om du bara vill titta på dina rawfiler kan du ladda ner ett gratisprogram som heter FastStone.Image Viewer.
Finns här: www.faststone.org, välj site 2 när du ska ladda ner. Om du har svenskt windows (programmet funkar bara i win) installeras programmet på svenska, annars kan man ställa in det under inställningar. Där måste du också ställa in vilka filtyper programmet ska öppna och en del annat. Programmet kan redigera raw-filer i begränsad utsträckning och spara som jpg, men det kräver att raw-filerna är någorlunda rätt exponerade om det ska bli sevärt. Programmet är annars ett utmärkt visningsprogram och jag använder det istället för det tröga Bridge. Det går att göra en hel del nyttigheter i programmet om man sätter sej in i det. Bland annat kan du ställa in så att med en tangentryckning så öppnas vald bild i ett annat program, tex Photoshop.
tommypeters
Aktiv medlem
Eftersom DNG Converter inte tolkar informationen i RAW-filen utan bara stuvar om den i en Adobe-standardiserad container är det väl inte självklart att Camera Raw i CS3 kan tolka informationen?
Nu tror jag att det är bra chans i alla fall. Även om 1100D är en ny kamera så är det ju som instegsmodell i stort sett en bantad version av de 500D/550D/600D som funnits ett tag.
Och själv gillar jag DNG Converter. Dels lägger den på en JPEG-preview så man snabbt kan se vilka bilder som lönar sig att öppna i Camera Raw (det finns en gratisrutin från Adobe som gör att man ser bilderna som ikoner i Utforskaren), dels sparas justeringar till en DNG inne i filen iställt för i en liten extrafil som för RAW. Dessutom blir DNG oftast något lite mindre än RAW-filen.
Nu tror jag att det är bra chans i alla fall. Även om 1100D är en ny kamera så är det ju som instegsmodell i stort sett en bantad version av de 500D/550D/600D som funnits ett tag.
Och själv gillar jag DNG Converter. Dels lägger den på en JPEG-preview så man snabbt kan se vilka bilder som lönar sig att öppna i Camera Raw (det finns en gratisrutin från Adobe som gör att man ser bilderna som ikoner i Utforskaren), dels sparas justeringar till en DNG inne i filen iställt för i en liten extrafil som för RAW. Dessutom blir DNG oftast något lite mindre än RAW-filen.
Janne H
Aktiv medlem
Hej!
jag har en canon 1100D och photoshop cs 3. Jag har testat att fota i raw, men det går inte att öppna bilderna. Vad gör jag för fel?
/ Lena
Hej Lena.
CS 3 släpptes 2007 och din kamera 2011, där har du orsaken.
Tyvärr måste du uppgradera Photoshop om du inte vill ta vägen över DNG.
Men inget ont som inte har någe gott med sig,
nyare versioner av Photoshop är bättre o snabbare än gamla
Bara finesserna i senaste versionen av ACR är väl värda uppgraderingen i mitt tycke!
Mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se