Advertisement

Annons

öppna camera raw från lightroom??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har ett problem som jag inte lyckas komma runt.
När jag plåtat i raw och därefter öppnar filen i lightroom så antar jag bästa flödet är att öppna camera raw. Men hur gör jag detta?, Jag läste någonstans att man kunde högerklicka på filen och välja "öppna som smart objekt i photoshop" men detta fungerar inte, istället hamnar jag direkt i photoshop.
jag kan ju visserligen öppna camera raw manuellt i photoshop men det borde ju fungera direkt från lightroom, eller tänker jag helt fel?

//Tommy
 
Hej

Jag har ett problem som jag inte lyckas komma runt.
När jag plåtat i raw och därefter öppnar filen i lightroom så antar jag bästa flödet är att öppna camera raw. Men hur gör jag detta?, Jag läste någonstans att man kunde högerklicka på filen och välja "öppna som smart objekt i photoshop" men detta fungerar inte, istället hamnar jag direkt i photoshop.
jag kan ju visserligen öppna camera raw manuellt i photoshop men det borde ju fungera direkt från lightroom, eller tänker jag helt fel?

//Tommy

Det finns ingen anledning för Lightroom att gå omvägen via Adobe Camera Raw eftersom den funktionaliteten redan är inbyggd i Lightroom.

Det är annorlunda för Photoshop som i sig själv inte kan tolka råfiler utan måste ha hjälp av Camera Raw för detta.

Man kan lite slarvigt säga att Lightroom är en fristående (från Photoshop) version av Camera Raw, plus biblioteksfunktioner och lite annat.
 
Det finns ingen anledning för Lightroom att gå omvägen via Adobe Camera Raw eftersom den funktionaliteten redan är inbyggd i Lightroom.

Det är annorlunda för Photoshop som i sig själv inte kan tolka råfiler utan måste ha hjälp av Camera Raw för detta.

Man kan lite slarvigt säga att Lightroom är en fristående (från Photoshop) version av Camera Raw, plus biblioteksfunktioner och lite annat.


Ok.

Tack för svaret.
Jag antar då att det bara är att vänja sig vid att göra redigeringarna direkt i lightroom istället.
 
Ok.

Tack för svaret.
Jag antar då att det bara är att vänja sig vid att göra redigeringarna direkt i lightroom istället.

Det är liksom det som är halva poängen med Lightroom :)

Du kan trösta dig med att det i grund och botten är i stort sett samma program med samma reglage. Det är därför LR och ACR ofta(st) uppdateras i tandem - de bygger på samma programkod.
 
Jag läste någonstans att man kunde högerklicka på filen och välja "öppna som smart objekt i photoshop" men detta fungerar inte, istället hamnar jag direkt i photoshop

//Tommy

Du gör rätt genom att öppna filen som ett smart objekt i photoshop. Det du gör då är att öppna själva RAW-filen kan man säga i photoshop som lägger sig som ett bakgrundslager. Om du dubbelklickar på lagret sen i photoshop så kommer du till ACR och kan då justera RAW-filen i efterhand. Detta sätt kan ibland vara bättre än att konvertera filen i lightroom. Det gäller framförallt om man kommer på att man behöver förändra bakgrundslagret (källfilen) efter att man har gjort en del justeringar i photoshop. Det kan t ex vara att man märker att man behöver brusreducera källfilen lite mer efter att man mixtrat med färger och kontrast, eller att man behöver justera exponeringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.