Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

öppna bilder lr5 utan att importera?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Skickade nyss ut alla bilder på datorn till en extern hårdisk som nu kommer vara kopplad på nätverket pga att jag inte vill ha några bilder i datorn, kan jag öppna mina bilder i lightroom som jag gjorde förut när jag importerade bilderna utan att importera?

sökte lite på google men hitta inget som va till min hjälp

Har du flyttat dem från din lokala disk till en extern disk?

Bilder som var importerade i Lightroom kommer då att klaga på att den inte hittar filerna, du kan då tala om för lightroom var filernas nya position är så kan LR uppdatera sin databas.

Skickade nyss ut alla bilder på datorn till en extern hårdisk som nu kommer vara kopplad på nätverket pga att jag inte vill ha några bilder i datorn, kan jag öppna mina bilder i lightroom som jag gjorde förut när jag importerade bilderna utan att importera?

sökte lite på google men hitta inget som va till min hjälp

Du skulle nog tagit bort mapparna med bilderna från LIghtroom först och sedan flyttat till din externa hårddisk och importerat igen till LR. När man tar bort inifrån LR tas inte bilderna bort från hårddisken utan bara från programmets katalog. Nu vet jag inte hur det funkar i efterhand. LR blir förvirrad.

Kanske kan du lägga tillbaka bilderna igen till samma plats på din interna hårddisk och sedan följa stegen ovan.

, kan jag öppna mina bilder i lightroom som jag gjorde förut när jag importerade bilderna utan att importera?

Det där lät lite krångligt för min lilla hjärna! :)

Om jag förstår rätt är scenariot att du har dina bilder på den lokala hårddisken och vill flytta dem till en nätverksdisk.

Det finns då två sätt:

1) Gör flytten inne i Lightroom.

2) Gör flytten utanför Lightroom och "koppla" sedan tillbaka den brutna länken inne i Lightroom.

Om jag förstår rätt har du alltså redan flyttat bilderna med utforskaren utanför Lightroom.

Om du då öppnar Lightroom och går till library modueln kommer alla dina mappar och bilder vara markerade med ett "?"-tecken. Högerklicka då dem översta mappen, välj "locate missing folder" eller något liknande. Då kommer du få möjlighet att "peka om" mappen och du bläddrar då fram till mappen på NAS:en och Lightroom "kopplar" då ihop referenserna till din nya plats.

Anders

tog bort kattalogerna också, rensa datorn :)

OK, men då förstår jag inte din fråga?

Om du har rensat allt och inte har något arbete sparat som du bryr dig om är det enkelt. Då är det ju bara att importera allt på nytt i Lightroom. Välj "add" så importeras bilderna på sin nuvarande plats.

Alltså, Lightroom kan aldrig jobba med några bilder utan att man först importerar dem till programmets databas/katalog.

Det hade nog varit katastrof. Det du beskriver leder ju till att man förlorar allt jobb man gjort i Lightroom!

LR brukar automatiskt ta backup på katalogen med jämna mellanrum. Man måste ju kunna byta dator också och ta med sig katalogen till den nya datorn.

Jag skulle skrivit att man ska ta en extra backup på LRs katalog först. Men helt säker på att alla redigeringar sparas på rätt sätt är jag tyvärr inte. Nu blir det struligt i vilket fall som helst eftersom bilderna redan är flyttade.

Alltid bra med en extra backup på bilderna när man flyttar dem. Sedan har man alltid kvar bilder
man exporterat från LR. Viktiga redigeringar kan man se till att exportera först till tif eller annat format innan man stuvar om bland bilderna.

Det där lät lite krångligt för min lilla hjärna! :)

Om jag förstår rätt är scenariot att du har dina bilder på den lokala hårddisken och vill flytta dem till en nätverksdisk.

Det finns då två sätt:

1) Gör flytten inne i Lightroom.

2) Gör flytten utanför Lightroom och "koppla" sedan tillbaka den brutna länken inne i Lightroom.

Om jag förstår rätt har du alltså redan flyttat bilderna med utforskaren utanför Lightroom.

Om du då öppnar Lightroom och går till library modueln kommer alla dina mappar och bilder vara markerade med ett "?"-tecken. Högerklicka då dem översta mappen, välj "locate missing folder" eller något liknande. Då kommer du få möjlighet att "peka om" mappen och du bläddrar då fram till mappen på NAS:en och Lightroom "kopplar" då ihop referenserna till din nya plats.

Anders

Det sista är nog det enklaste och mest riskfria sättet om man redan flyttat bilderna. Jag var bara inte säker på hur jobbigt det är att ändra sökvägen för alla bilder.

LR brukar automatiskt ta backup på katalogen med jämna mellanrum. Man måste ju kunna byta dator också och ta med sig katalogen till den nya datorn.

Jag skulle skrivit att man ska ta en extra backup på LRs katalog först. Men helt säker på att alla redigeringar sparas på rätt sätt är jag tyvärr inte. Nu blir det struligt i vilket fall som helst eftersom bilderna redan är flyttade.

Alltid bra med en extra backup på bilderna när man flyttar dem. Sedan har man alltid kvar bilder
man exporterat från LR. Viktiga redigeringar kan man se till att exportera först till tif eller annat format innan man stuvar om bland bilderna.

Det är lugnt - trådskaparens syfte var ju att göra en total omstart. Den egentliga frågan som TS hade är den som står i rubriken på tråden och den är besvarad.

Visst kan man flytta till ny dator, använda backuper osv, men det som är viktigt att förstå är att om man importerar bilderna på nytt från en ny plats så blir dessa nya bilder i databasen och då finns inga kopplingar till tidigare arbete. Redigeringar, keywords, collections etc försvinner.

Ha det gott!
Anders

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto