Annons

är TS35mm (FD) värd pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

xld

Medlem
undrar bara allmänt om det är någon som har synpunkter/erfarenheter angående canons tilt/shift objektiv för FD?

problemfri? begränsningar?

har fått höra att medelpriset på de 40 senaste som gått på ebay är $586, samt att de är tydligen ganska begränsade i vad de kan göra och därmed hyfsat onödiga? hursomhelst skulle jag gärna vilja ha mer synpunkter!

tack!

Onödiga är de definitivt inte. Shift är en underbar funktion. Raka hus är så självskrivet så det behöver inte diskuteras. Men en ofta förbisedd grej som var själva syftet med att jag köpte en shifttrettiofemma var att kunna ha skog med i bild och kunna placera horisonten var som helst utan att träden lutar.

Tilt känns kanske lite mer överflödigt på en så kort brännvidd men jag kan lugnt se situationer när man vill ha en riktig närhet till förgrunden där det skulle komma väl till pass.

Priset känns lite högt om man jämför med Nikons motsvarighet. Dessa brukar kosta från 3500 kr och uppåt. I och med att de passar även moderna kameror kan man tycka att prisläget borde vara högre. Då har ju Canon tilt som Nikon saknar, så det kanske går på ett ut.

Fick jag välja fritt utan hänsyn till kostnaden skulle jag dock gärna ta en lite kortare brännvidd än 35 mm. 28 kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar