Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är objektivet tillräkligt bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Hej!
Har provat lite makro fotografering satt dit en närbildslins på mitt cosina 70-210 2.8-4.0.

Funkar bilden eller ska jag köpa mig ett riktigt makro glugg.

Bilden jag har tagit på är en porslinsblomma som jag ställde ut för att få lite mera ljus.

Bilden finns på min sida.

Tacksam för kommentarer.
Mvh Jimmie
 
Objektivet ær inte det starkaste rent optiskt/objektivt sett, men det ær sækerligen vært att exprementera med.
Man får inte underskatta enklare objektiv!

Men det ær klart att alla møjligheter økar ju bættre objektivets optik ær.

Lænka gærna direkt till bilden hær i tråden.
(Kopiera in adressen till bilden)

MVH Niclas,
 
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/637407.htm Bilden bær prægel av att vara fotad under starkt dagsljus. Ett dæmpat ljus eller senare/varmare-mjukare ljus hade nog varit att føredra.

Det blir hær så stort spænn mellan ljus och skugga att censorn inte kan registrera all info.

Testa att dæmpa den direkta dagsljusbilden med tex ett par lager bakplåtspapper, då får du en mer neutral ljusbild utan att lægga allt i 100% skugga. Du får då alltså fortfarande en riktning i/på ljuset.

Rent skærpemæssigt så tycker jag att det ser ok ut, så den delen grejar du finfint.

Kompositionmæssigt så har du ngt på gång, jag tror att en bættre/mjukare ljusbild hade gjort kompositionen starkare också.

Fota på!;)

Mvh Niclas,
 
Frågan är lite märklig tycker jag. "Tillräckligt bra" är väl upp till dig själv att avgöra? Det finns alltid nån som ser fel hur bra optiken än är. Är du nöjd så duger det väl?
 
Kan væl vara finfint att få det bekræftat av ngn annan.

Klart att det ær subektivt och utifrån egna krav och førutsættningar.

Vi mænniskor undrar stændigt øver många lustiga saker, allt har rætt till svar och førslag till svar.
MVH Niclas,
 
Jag tycker det kan vara intressant och se vad andra tycker, även om lotten ligger på mig när det gäller om det duger eller inte.
 
diablo 3 skrev:
Hej!
Har provat lite makro fotografering satt dit en närbildslins på mitt cosina 70-210 2.8-4.0.
"närbildslins på mitt .." - Men varför då, det är ju redan ett (fusk)Macro-objektiv som ger 1:2.5x vid närgränsen. Bifogade är knäppt rakt av med ett Cosina 70-210.
 

Bilagor

  • tumstock.jpg
    tumstock.jpg
    21.5 KB · Visningar: 673
Senast ändrad:
Håller med om att lite mjukare ljus hade varit bättre. Men visst funkar skärpan.

Jag plåtar macro med försättslinser och tycker att det funkar bra. Eftersom jag gillar kort skärpedjup gäller det att vara noggrann med fokuseringen. Ibland lyckas jag. :)
 
Niclasfoto skrev:
Får man inte større førstoring med nærbildslins?

Jovisst, men se på bilden i länken du satte in ovan - en porslinsblomma - jämför med min tumstock. Någon annan förstoring än den objektivet ger direkt ser inte jag.
 
Niclasfoto skrev:
Kan væl vara finfint att få det bekræftat av ngn annan.
Nä, varför då? Om man själv gillar resultatet så skiter i alla fall jag i om nån pet-nisse hittar några tekniska fel som jag inte bryr mig om. Fotografiska "fel" är jag däremot intresserad av att höra om;-)
 
Makten skrev:
Nä, varför då? Om man själv gillar resultatet så skiter i alla fall jag i om nån pet-nisse hittar några tekniska fel som jag inte bryr mig om. Fotografiska "fel" är jag däremot intresserad av att höra om;-)


Så du tolkar det som att han bara vill ha rent tekniksk kritik på bilden?

Jag tolkar det som att det ær fræmst den tekniska biten men också generellt... Om du Martin anser att det tekniska inte ær vært att komentera konstrultivt så kanske du eventuellt har øverskott att ge en kommentar vad gæller bidlens øvriga egenskaper.

Det hænder ofta att jag ønskar veta hur andra tænker om tekniksa detaljer. Vi værderar ju næmligen tekniska detaljer som olika mycket relevanta.

Varfør kverulera egentligen?
Om du tycker tråden ær onødig och så mærklig, værfør då lægga ned energi;)?

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Så du tolkar det som att han bara vill ha rent tekniksk kritik på bilden?

Jag tolkar det som att det ær fræmst den tekniska biten men också generellt... Om du Martin anser att det tekniska inte ær vært att komentera konstrultivt så kanske du eventuellt har øverskott att ge en kommentar vad gæller bidlens øvriga egenskaper.

Det hænder ofta att jag ønskar veta hur andra tænker om tekniksa detaljer. Vi værderar ju næmligen tekniska detaljer som olika mycket relevanta.

Varfør kverulera egentligen?
Om du tycker tråden ær onødig och så mærklig, værfør då lægga ned energi;)?

MVH Niclas,
Äsch, det var inte alls meningen att kverulera. Jag uppfattade trådenskaparens fråga som att "duger mitt objektivs tekniska egenskaper åt er" ungefär. Vilket jag då som sagt skulle ge blanka fan i;-)
Bildtekniskt är väl inte riktigt samma sak, men på något plan relaterat förstås.
Hur som helst; vad jag menade var att jag tycker att man först och främst ska fråga sig om man själv är nöjd med objektivets tekniska kvalitéter. Är man det så kan man nog också ta de fotografiskt-tekniska bilder man vill:) Om sen nån fåne tycker att det är för oskarpt eller för dåliga färger så kan denne få tycka det bäst han eller hon vill.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.