Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är min studioblixt sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap1101

Avslutat medlemskap
för två eller tre månader sedan köpte jag mig en ny kina(skräp)blixt och igår när jag skulle fotografera några frukter så reagerade inte blixten - men alla sladdar satt i. och lampan funkade... så kan det ha varit blixtröret som gått sönder? för blixten reagerar inte ens när jag trycker på "TEST"-knappen.
 
du har troligen 2 lampor, ett blixtrör samt en inställningslampa.. så om inställningsljuet fungerar så kan blixtröret vara trasigt i alla fall...
 
till min Elinchormblixt kostar det ca 1400kr tror jag.. fast kan vara billigare till din.. dock så är dom itne gjorda för man som kosnument skall bya själv så bör du lämna in den. Det kan vara mycket ström/spänning i blixten även om röret är trasigt...
 
till min Elinchormblixt kostar det ca 1400kr tror jag.. fast kan vara billigare till din.. dock så är dom itne gjorda för man som kosnument skall bya själv så bör du lämna in den. Det kan vara mycket ström/spänning i blixten även om röret är trasigt...

Blixtröret i min 110Ws från kaffebrus gick sönder efter bara några månader. Då fungerade ledljuset (visst heter det så) men blixten slog aldrig när jag fotade. Jag beställde ett nytt blixtrör från kaffebrus för 300 kr och bytte själv. Det blev lite skruvande och lödande, men jag behövde inte lämna in den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.