Annons

är det här ett bra paket (studio)

Produkter
(logga in för att koppla)

RoyalDee

Aktiv medlem
Hittade ett studioset för 1995kr på www.kaffebrus.com
Nu undrar jag om den är värd att köpa eller om jag ska vänta tills jag har fått fram lite mer pengar?
elelr kanske rentav ska satsapå ett annat set någon annanstans ifrån.

Kan man bara köpa till saker efteråt?

tacksam för hjälp

Det beror helt på vad du är ute efter och vad du ska fotografera. Vilka krav har du? Ska du flytta runt grejjorna mycket? Hur mycket kan du tänka dig att lägga? Man får oftast vad man betalar för.

Men visst fungerar det!

//Peter

ja vad dumt av mig att inte förklara situationen ;)

Det ska användas till en studio på 17kvm för modellfotografering, poträttfoto, mode.
ingenting ska flyttas runt mycket alls.
Kravet är väl att ljuset ska vara smickrande och absolut inte ge ifrån sig en gul ton då det inte brukar gå ihop med modellernas brun-utan-sol(haha)
Jag använder en minolta dynax 5 (analog)

Funderar oxå på att skaffa ett set till min D70...
Men jag har ingen studio, men man kan väl göra om en studentlya till en ministudio kanske =).

Följer tråden med spänning då jag vill ha ett enkelt och billigt set då jag inte fotar så mycket i studio, men ändå vill kunna det.

Daniel

Om du ska fota modeller så antar jag att du kommer ta en del helkroppsporträtt. Då räcker inte det lilla paketet långt.

Om du ska satsa på budgetblixtar, så skulle jag nog rekommendera det större paketet som kaffebrus har... Där får du med två stora softboxar som du kommer ha bra användning av. Det verkar fungera bra av de jag har hört använda det.

Vill du satsa ytterligare så kan elinchrom vara ett bra alternativ. Fördelen är att det finns outtömligt med prisvärda tillbehör. Blixtarna är också snabbare, mer exakta och har fler möjligheter. De håller också högre kvalitet. Det är också anmärkningsvärt att andrahandsvärdet är bra. Dock pratar vi om dubbla prislappen för ett startpaket. Här är det du själv som får välja efter vilka krav du har.

//Peter

Så detta paket är att rekomondera fgramför det andra eller?

Väldigt prisvärt blixtpaket!
2st 300W-blixtar från Starfoto
2st softboxar 60x90
2st stativ på 3m
2st vita paraplyn
2st reflektorkåpor
2st skyddskåpor

Info om blixten:
300w/s
GN 58
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Laddar på 1-3 sek, oftast snabbare
5600K
Strömkablar och synkkablar ingår (6-9V med pc-kontakt).
Triggas med synkkabel, som slav, eller med testknapp.
Modelling Light - 150W
Storlek - 130x126x330mm
Vikt: 2,3 kg/st

4995:-

RoyalDee skrev:
kan inte jag bara köpa till softboxarna senare?
min budget för foto är inte så stor just nu.

Visst kan du köpa boxarna senare, men det är ju ett nedsatt pris när du köper hela paketet. Och att bara köra blixtarna är inget vidare... Nån form av softbox eller paraply bör du ha.

Mindre blixtar än 300W skulle jag inte heller rekommendera. Inte för modellfotografering iallafall.

Jag skulle nog väntat och spara lite pengar och satsat på det lite större paketet om jag var du.

//Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar