Annons

är dessa bilder ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

picksy

Medlem
jag är nybörjare och kan väl egentligen ingenting om foto än, men tänkte bara höra vad ni tycker om dessa bilder. Tänkte förstora nån utav dem, duger dem till det ?

Bilagor

• IMG_3169.jpg
    IMG_3169.jpg
    71.1 KB · Visningar: 216
  • IMG_3164.jpg
    IMG_3164.jpg
    60.2 KB · Visningar: 197
Kanske

Om du beskär den första bilden lite (givetvis efter formatet du vill ha bilder i) och se till att få bort det kalla färgsticket i bild 2 så kan det nog bli ok (pälsen ser lite blåaktig ut i kanterna). Tror att bägge bilderna blir bäst beskurna i höjdformat. Som de ser ut nu är de inget vidare. Lite extra skärpa på ansiktet på bild 1 vore nog också bra. Några minuters korrigerande bör göra riktigt mycket på dessa 2 bilder.

nåt sånt kanske? möjligt att jag får beskära den lite annorlunda sen, tänkte ha den på canvas så det får nog bli fyrkantig. men är det något mer på själva bilden man kan förbättra?

Bilagor

• IMG_3169 k.jpg
    IMG_3169 k.jpg
    90.4 KB · Visningar: 132
Bild två skulle bli finare med en lite varmare ton, ökad färgmättnad och en svag vinjettering för ökad fokus på hunden. Eftersom du är nybörjare tycker jag du gjort ett bra jobb. Dock är nog hunden lite för långt borta i bild ett för att göra en bra förstoring, även om hundens uttryck i den bilden är väldigt kul! Nästa gång kan du pröva att zooma in lite mer och använda större bländare (lägre tal) för att göra bakgrunden suddigare och framhäva subjektet ännu mer!

nåt sånt kanske? möjligt att jag får beskära den lite annorlunda sen, tänkte ha den på canvas så det får nog bli fyrkantig. men är det något mer på själva bilden man kan förbättra?

Var försiktig bara med beskärning av bilderna eftersom du planerar att ha nån av dem på canvas. När du beskär dem minskar du dimensionerna och då kan resultatet bli suddigt/oskarp vid utskrift. Det bästa vore att ta om bild ett med hunden närmare i bild, beroende på hur stor canvas du tänkt göra.

typ 30x30 tror du att det funkar?

Beror på bredden x höjden i pixlar på den beskurna bilden. Vet inte riktigt vad den rekommenderade upplösningen för ett skarpt canvastryck är, men säkert runt 200 pixlar per tum.

Så om jag inte räknar helt galet måste din bild vara drygt 2400x2400 pixlar för att skapa en skapligt skarp canvas (30 cm ~ 12 tum blir 12x200 lika med 2400..). Om jag har fel får gärna någon mer matematisk rycka in här.

Håller med, Tycker den senaste bilden såg fin ut. Ett enkelt sätt att få bilen finare är att öka kontrasten något. Funkar för mig - Kanske funkar för dig?

Ett tips för nästa gång du fotar är att tänka på bakgrunden. Undvik kraftledningar, lyktstolpar, trafikskyltar, etc. för denna typ av bilder. Hade du, i den första bilden t.ex., tagit ett steg åt höger, kunde du fått en jättefin höjdformatsbild med enbart grönska i bakgrunden.

Som föregående sagt så är ju bakgrund viktig, man kan ju softa bilden och skärpa hunden något för att få bakgrunden mjukare, sen finns ju verktyget vinjettering som mörkar kanterna lite och får hunden att framträda lite mer. Bifogar ett exempel.

Bilagor

• test-16.jpg
    test-16.jpg
    163.7 KB · Visningar: 1,344
Ja svartvitt skulle vara snyggt, då slipper du också pilla för mycket med färgerna.

En annan sak är att när man börjar trycka saker tycker man ofta att de tryckta bilderna blir mörkare än de var i datorn. Men det beror mycket på ljusstyrkan i skärmen. Eller vad det nu är :) hursomhelst kan du göra lite olika varianter, med olika ljusstyrka, o printa ut som småbilder för 2-3 kr styck för att få en fingervisning innan du beställer canvasen.

jag är nybörjare och kan väl egentligen ingenting om foto än, men tänkte bara höra vad ni tycker om dessa bilder. Tänkte förstora nån utav dem, duger dem till det ?

Jag tycker inte dom två bilderna duger alls.

Du kommer bara att reta dig på tavlan, när du kommit längre i din egenutveckling som fotograf.

Mitt tips är att plugga fototermer, läs på om fotoskolan här på fotosidan, lär dig sammanhanget.

Och sen ta en ny bildserie på vovven, jag lovar att det kommer att bli så mycket bättre.

Jag tycker inte dom två bilderna duger alls.

Du kommer bara att reta dig på tavlan, när du kommit längre i din egenutveckling som fotograf.

Mitt tips är att plugga fototermer, läs på om fotoskolan här på fotosidan, lär dig sammanhanget.

Och sen ta en ny bildserie på vovven, jag lovar att det kommer att bli så mycket bättre.

På sitt sätt kan jag hålla med, men samtidigt ska vi inte glömma att TS här har lyckats med något som väldigt många nybörjare faktiskt missar. Nämligen att ta bilden på hundens nivå. Det är faktiskt början till en bra bild. Bilden hade säkert blivit bättre om hunden varit närmare, på höjdformat och haft lugnare bakgrund.

Vad det gäller vignettering som medel att ge mera uppmärksamhet åt huvudmotivet finns det två vägar att gå. Antingen gör man kanterna mörkare så att hunden får mera lyskraft, eller så låterman hörnen tona ut i vitt och får en ljusare och lättare bild som kan se bra ut om man omger den med en vit passepartout.

Så ta fler bilder på vovven, försök att få den att springa på en plats med lugnare, gärna mörk bakgrund så att den vita pälsen står ut. Ha också i minnet att fotografera en hund som springer rakt mot fotografen i full karriär är en ganska svår bild att ta som fordrar mycket av både fotograf och utrustning vilket gör att man kanske behöver försöka många gånger innan det blir riktigt bra.

Vet dock inte om det hjälper så mycket att läsa om fototermer, bildens svagheter ligger ju främst på det bildmässiga planet (för mycket rörig bakgrund för och lite hund) än att tekniken inte fungerar. Skulle snarare säga titta mycket på hur andras bilder, och analysera egna bilder och fundera över hur de kunde varit bättre.

Ett tips för nästa gång du fotar är att tänka på bakgrunden. Undvik kraftledningar, lyktstolpar, trafikskyltar, etc. för denna typ av bilder. Hade du, i den första bilden t.ex., tagit ett steg åt höger, kunde du fått en jättefin höjdformatsbild med enbart grönska i bakgrunden.
Det finns lite olika ideal när det gäller sånt. Jag tycker att det är helt OK att ha en rörig miljö i bakgrunden om man fotograferar utomhus i "naturlig miljö". Andra vill ha totalsuddig bakgrund som man inte kan tolka som nånting alls.

Det beror alltså helt på vad man är ute efter. För min del är "bokkeh"-jakten oftast lite överdriven.

Vet dock inte om det hjälper så mycket att läsa om fototermer, bildens svagheter ligger ju främst på det bildmässiga planet (för mycket rörig bakgrund för och lite hund) än att tekniken inte fungerar. Skulle snarare säga titta mycket på hur andras bilder, och analysera egna bilder och fundera över hur de kunde varit bättre.

Bakgrunden i en bild är tämligen oviktig så länge den inte består av konstiga saker som pockar på uppmärksamhet (som t.ex. någon som står och viftar med händerna eller gör konstiga grimaser).

Så länge huvudmotivet är bra så är bilden bra, tycker jag.

Man ska inte låta sig låsas fast av konventionella bildestetiska normer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar