Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är de bara att köpa nytt nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

punchline82

Aktiv medlem
upptäckte en repa på mitt objektiv idag.
ca 2mm stor, ni vet bak på linsen. bakom
skyddslocket.
den är ganska bred också. ni proffs ni som har
erfarenhet av sånt här. är de bara att köpa nytt nu eller
går den att använda ändå?
kanske den inte påvärkar bilden eller ?
vet att ni sejer till mej att jag ska testa men vill höra av er
om nå liknande situationer..
för övrigt så är det en nikon 50/1.4 D
 
Jag kan läsa, och jag undrar igen: kan du inte svara själv genom att ta några testbilder?

Det intressanta är väl hur just din skada påverkar ditt objektiv och dina bilder?

Hur någon annans skada påverkar dennes objektiv och bilder säger ju inte så mycket för dig.

Eller söker du någon som har fått exakt samma skada som du? Isåfall bör du nog lägga upp en exempelbild på din skada. En repa kan se ut på miljoner olika sätt...
 
Gratulerar! Du är nu nominerad till tävlingen om den "dummaste kommentaren på Fotosidan".

Det finns nog dummare kommentarer på Fotosidan, det är bara att klicka på vissa längre trådar så hittar du imbecilla människor som skriver saker som de inte har en aning om

Det var e dum kommentar, men jag garanterar att det finns andra som är snäppet värre ;-)
 
Ta lite testbilder med olika bländare mot t ex en ljusblå himmel. Kanske syns repan på riktigt små bländartal men inte annars? Värt att prova sig fram innan man köper nytt.
 
hahaha, är de din pojkvän eller?
förlåt om jag sårade dej.

Det är hög nivå på dina inlägg... nu är det säkert ännu fler som får lust att hjälpa dig.

Jag får en känsla av att du startar många trådar med frågor, men du verkar inte ha något intresse av att själv testa saker? Många saker kan faktiskt ganska enkelt och snabbt besvaras med: testa själv.
 
Jag såg ett test en gång. De tejpade stora bitar maskeringstejp på frontlinsen till något objektiv och under normala förhållanden och speciellt på stora bländare fick det vara riktigt stora tejpbitar för att det skulle synas.

För övrigt, som du skriver skulle du platsa på SFI Daniel.... Svenska är inget svårt språk och du har haft hela ditt liv på dig att lära dig det.
 
Gamla objektiv kan vara väldigt sega - funkar trots att halva frontlinsen är pajad(!)

.
Den lilla repan på ditt objektiv kan möjligen ge problem vid små bländare ifall repan skulle ligga i centrum på baklinsen. Gör den det?

Om inte så är fallet, så lär du överhuvudtaget inte kunna se någon skillnad mot hur det var tidigare. Jag har sett rejält repade objektiv som har funkat alldeles utmärkt. Vad som möjligen kan inträffa är en viss sänkning av kontrasten, särskilt med en ljuskälla i bilden. Den traditionella metoden är då att måla i repan med svart färg av lämplig typ.

Ta en titt på länken nedan. Där finns det bilder tagna med ett gammalt objektiv med glasskador. Först med två "normala" repor. Omöjligt att se någon skillnad.
Sedan kletade han på lite tape-bitar för att simulera sk*t på linsen, satte dit ett par fingeravtryck och avslutade med att kasta en näve damm på frontlinsen. Det är fortfarande svårt nog att se någon skillnad, t.o.m. efter att han har pekat ut det ställe i bilden där man ev. kan se en liten artefakt.

Sedan flyger f*n i den gode Kurt, och nu krackelerar han HALVA frontlinsen(!)
Förbluffande nog ser bilden fortfarande ganska OK ut. Man får förstås lägre kontrast, som syns mest vid detaljförstoring av "rätt" ställe.

Sedan tyckte han tydligen - "Det var väl då också själva ...", Och slår sönder HELA frontlinsen! Men det dj*kla objektivet vägrar att ge sig... Nu har objektivets hela strålgång naturligtvis kastats ur balans, så det går bara att fokusera inom makroområdet. Men - otroligt nog - så går det fortfarande att få (för vissa ändamål) användbara bilder(!)

http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
 
Senast ändrad:
För övrigt, som du skriver skulle du platsa på SFI Daniel.... Svenska är inget svårt språk och du har haft hela ditt liv på dig att lära dig det.
Kan du inte förstå vad han skriver borde du själv gå och lära dig svenska språket. Kan du läsa och förstå vad som skrivs så är din kommentar helt onödig. Fast vi kanske ska utesluta alla dyslektiker, invandrare eller andra som inte stavar och skriver korrekt svenska här på forumet?
(Dessutom ska det vara ett kommatecken efter SFI om du ska skriva på rätt sätt.) :p
Jag förstår trådskaparen irritation, han ber ju specifikt om att inte få såna kommentarer som han får...

Själv hade jag provat objektivet men ändå frågat, det kanske kan bli effekter som man inte ser eller tänker på direkt.
Jag har inte själv något repigt objektiv men har hört samma sak som många andra skriver redan, det ska vara en riktigt stor repa för att det ska synas på bilderna. :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.