Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

äldre makro glugg

Produkter
(logga in för att koppla)
ok bara att lägga ner den tanken då?
Någon som vet något annat bra makro.

Har tittat lite på detta
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7612298875

ett tokina AT-X 100mm f2.8 Macro

I dagsläget använder jag ett cosina 70-210 2.8-4.0 plus en närgrännslins. Funkar så där, får inte riktigt de färger jag vill ha.
 
Det där skall passa.

Vad är det för fel på färgerna? De påverkas ganska lite av vad man har för objektiv, men desto mer av hur man jobbar med ljuset.
 
här kommer en bild. Får se om det funkar.

Tagen en kall morgon med lite frost på.
 

Bilagor

  • blåsippa2.jpg
    blåsippa2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 201
Det där är väl ungefär hur det ser ut i skuggan när det inte finns något mer riktat ljus. Tycker det ser bra ut. Med en komposition som gav huvudmotivet mer tyngd i förhållande till bakgrund skulle det bli ännu bättre.
 
Klart den kan bli bättre, men det är saker som den där allra sista biten bättre skärpa etc. Inget som syns på något sätt i så där små bilder. Och jag förmodar att det du är missnöjd med framgår av den lilla bilden, eftersom du lagt upp den i tråden?

Kan du fokusera tillräckligt nära idag kommer det inte att bli några omvälvande förändringar bara för att du byter objektiv. I och med att du redan har stor bländaröppning på det objektiv du använder idag så kommer inte heller skillnaden i möjligheten att begränsa skärpedjupet bli särskilt stor.
 
skärpan på denna bild är superp, tycker jag;-) I allfall går det inte få bättre med detta objektiv. Jag kan maila en större bild till dig om du vill.
 
Glöm inte heller att en digital systemkamera inte lägger på lika mycket färger (kontrast) och skärpa på bilderna som i en digitalkompakt gör. Vilket gör att fägerna kan se lite tråkiga ut innan bildbehandling.
Men ett riktigt makroobjektiv ger ju helt klart bäst resultat.
 
diablo 3 skrev:
skärpan på denna bild är superp, tycker jag;-) I allfall går det inte få bättre med detta objektiv. Jag kan maila en större bild till dig om du vill.
Nädå, jag tvivlar inte. Och i så fall kommer vinsten i ny utrustning bli ganska liten. Den största är kanske att det blir mer lättjobbat genom att du kan fokusera från oändligt till 1:1 utan att byta tillbehör. Å andra sidan går du miste om den variabla förstoring du har genom att du har zoom idag. När det gäller bildresultatet tror jag du har mest att hämta i att träna dig i att se komposition och ljus.
 
Fabian Fogelberg skrev:
Glöm inte heller att en digital systemkamera inte lägger på lika mycket färger (kontrast) och skärpa på bilderna som i en digitalkompakt gör. Vilket gör att fägerna kan se lite tråkiga ut innan bildbehandling.
Men ett riktigt makroobjektiv ger ju helt klart bäst resultat.

Jo det vet jag, man får alltid bättra på färgerna lite. Tycker de har en förmåga att bli bleka och lite kalla i färgerna. Även skärpan brukar jag öka lite grann. Ofta blir det ett rattande i spakarna innan man är nöjd.
 
jimh skrev:
Nädå, jag tvivlar inte. Och i så fall kommer vinsten i ny utrustning bli ganska liten. Den största är kanske att det blir mer lättjobbat genom att du kan fokusera från oändligt till 1:1 utan att byta tillbehör. Å andra sidan går du miste om den variabla förstoring du har genom att du har zoom idag. När det gäller bildresultatet tror jag du har mest att hämta i att träna dig i att se komposition och ljus.

Du har nog rätt där;-) Men jag har ett nytt tele som jag har köpt, tokina 80-400 4.5-5.6 så jag tror att min cosina blir lite överflödig då.

Och har en som är intresserad av att köpa det. Min tanke var då att köpa in ett makro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.