Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

äga rättigheterna vid fotojobb

Produkter
(logga in för att koppla)

Emma-Red

Avslutat medlemskap
Om jag som fotograf säljer bilder vid ett uppdrag. exempelvis bröllop. Äger jag då rättigheterna på
bilderna?
Vad ska man tänka på inför ett uppdrag?
Ska man skriva något konrakt?
Kan man som privatperson ha f-skattsedel och vad kostar det?
Vad är lämpligt att framföra till sina kunder ang publicering och egen retuschering? Jag vill inte att
någon ska "hemma retuschera" mina bilder och sen säga att jag är fotografen.
Hur gör ni med allt detta:)

vänligen Emma

www.bakomlinsen.wordpress.com

Om jag som fotograf säljer bilder vid ett uppdrag. exempelvis bröllop. Äger jag då rättigheterna på
bilderna?
Vad ska man tänka på inför ett uppdrag?
Ska man skriva något konrakt?
Kan man som privatperson ha f-skattsedel och vad kostar det?
Vad är lämpligt att framföra till sina kunder ang publicering och egen retuschering? Jag vill inte att
någon ska "hemma retuschera" mina bilder och sen säga att jag är fotografen.
Hur gör ni med allt detta:)

vänligen Emma

www.bakomlinsen.wordpress.com

Du äger rätten till dina bilder som fotograf.Men du kan inte publicera kunders bilder utan deras samtycke.
Det som du ska tänka på inför ett uppdrag är att vara förberedd : kontrollera att du har all utrustning i väskan,gör en lista på vad du har tänkt för bilder,ha gärna en reservplan beroende på vad det blir för väder.
F-skatt har du endast om du driver ett företag med vinstdrivande syfte.
Jag brukar sälja mina bilder högupplösta...men jag vet att alla inte gör det. Jag märker inte mina bilder som jag säljer till kunderna.
Men jag skriver på prislistan att bilderna endast får användas i privat syfte och all annan användning ska ske med mitt samtycke.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite iaf.

Du äger rätten till dina bilder som fotograf.Men du kan inte publicera kunders bilder utan deras samtycke.
Det som du ska tänka på inför ett uppdrag är att vara förberedd : kontrollera att du har all utrustning i väskan,gör en lista på vad du har tänkt för bilder,ha gärna en reservplan beroende på vad det blir för väder.
F-skatt har du endast om du driver ett företag med vinstdrivande syfte.
Jag brukar sälja mina bilder högupplösta...men jag vet att alla inte gör det. Jag märker inte mina bilder som jag säljer till kunderna.
Men jag skriver på prislistan att bilderna endast får användas i privat syfte och all annan användning ska ske med mitt samtycke.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig lite iaf.

Tack för svar. Säljer du bilder utan f skatt? hur menar du med privat bruk? Ingår tex: facebook i privat bruk? Vart har du din prislista? på hemsidan? Ursäkta många frågor:) Skulle gärna vilja gå in och kika på hemsidan (om du har någon) mvh Emma

Ett skriftligt kontrakt/avtal är aldrig fel. Speciellt det här med vem som äger och hur man får använda bilderna är inte självklart att du och kunden tycker lika om, så att ha det skriftligt är inte fel.

Tack för svar. Säljer du bilder utan f skatt? hur menar du med privat bruk? Ingår tex: facebook i privat bruk? Vart har du din prislista? på hemsidan? Ursäkta många frågor:) Skulle gärna vilja gå in och kika på hemsidan (om du har någon) mvh Emma

Jag har F-skatt! Men man kan sälja bilder även om man har en hobby verksamhet. Men inom en viss summa. Finns info på skatteverkets hemsida.

Om du känner att du inte vill att kunden ska tex lägga dina bilder som du sålt på FB så rekommenderar jag dig att skriva ett särskilt avtal md kunderna. Eller att endast sälja utskrivna bilder.
Min prislista skickar jag endast till de kunder som är intresserade av att bli fotograferade.

Här är min hemsida:
www.anilssonphoto.se

/Annika

Jag har F-skatt! Men man kan sälja bilder även om man har en hobby verksamhet. Men inom en viss summa. Finns info på skatteverkets hemsida.

Om du känner att du inte vill att kunden ska tex lägga dina bilder som du sålt på FB så rekommenderar jag dig att skriva ett särskilt avtal md kunderna. Eller att endast sälja utskrivna bilder.
Min prislista skickar jag endast till de kunder som är intresserade av att bli fotograferade.

Här är min hemsida:
www.anilssonphoto.se

/Annika

Väldigt fina bilder du tar:) Okej tack för svar. Har du alltid vattenstämpel på när du säljer bildet?
Jag har inget problem med fb bara folk ser att jag är fotografen:) Har du eget företag eller kan man ha f skatt endå?? Vad kostar f skattsedel? Hur kan ett avtal se ut som man har med kunden? Finns det någon mall man kan ladda hem/ hämta. Första gången jag ska ta betalt för ett jobb :)

Väldigt fina bilder du tar:) Okej tack för svar. Har du alltid vattenstämpel på när du säljer bildet?
Jag har inget problem med fb bara folk ser att jag är fotografen:) Har du eget företag eller kan man ha f skatt endå?? Vad kostar f skattsedel? Hur kan ett avtal se ut som man har med kunden? Finns det någon mall man kan ladda hem/ hämta. Första gången jag ska ta betalt för ett jobb :)

Jag har aldrig vattenstämpel på de bilderna jag säljer till kunder.
Men alla bilder som jag lägger ut på nätet.
Du måste ansöka om F-skatt och då startar du automatiskt ett företag. Det anmäler du till bolagsverket.
F-skattesedel kostar inget men att registrera ditt företag hos bolagsverket kostar. Mer info finns på Skatteverkets hemsida.
Finns säkert mallar att ladda hem som du kan använda som bas för ditt avtal med kunderna.

/Annika

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar