Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Øverklocka en laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
kan man gøra det?
jag ska køpa en men har en budget på 7000:- (tænker køpa en Acer travelmate 4nånting. 1.8 processor, 1024 ram 100 hd. ingen værsting men man kanske kan få den lite smabbare?
 
Ja... En pryl du kan fixa, och som gör en jäkla skillnad:

Är det 4200varvs eller kanske 5400varvs hårddisk i maskinen?

Bytte själv ut min till en 100GB Travelstardisk från Hitachi, som snurrar i 7200varv. Har själv en Acer Travelmate, och det gjorde susen. Sedan är det ju förståss minnet som aldrig går att ha för mycket av.

Nu utgår jag från att det är någon form av bildarbete du ska använda den till.

Kort och gott:
- Byt till en 7200varvs disk, och köp en lös kabinett till den gamla så får du en backupdisk nästan gratis.
Inga prylar till spillo!
 
Jag har ingen aning om det går att överklocka men min erfarenhet säger att ventilation/kylning inte brukar vara överdimensionerad på laptops. Det rukar snarare vara tvärt om och om du då överklockar så löper du risken att paja den totalt på grund av överhettning. Satsa i stället på att trycka i så mycket minne som möjligt.

---/Thomas
 
oftast inte, bios brukar vara väldigt låsta på bärbra och märkesdatorer i allmänhet.
Dock kan det gå om du hittar nåt överklocksprogram via windows som råkar stödja kretsarna på just ditt bärbara moderkort. Dock måste du då klocka upp datorn manuellt varje gång du startar datorn.
 
Ett hett tips (bokstavligen) är att det inte är direkt lönt att pröva överklockning. Varken processor eller minnen mår bra av detta och prestandavisnten blir obetydlig - kanske inte ens 5%. Gör du "fel" kan det tom bli sämre, t ex om processor, minne och buss inte längre lirar.

Det du kan göra för att förbättra en befintlig dator är:

1. Mer minne (så mycket det går i). Detta gör alltid nytta. Se till att du köper datorn med rätt konfig; det är surt att lyfta ut två 512:eek:r för att byta till två 1024:eek:r.

2. Byt till en snabbare disk. Inte bara varvtalet, utan också cacheminnet har betydelse.

3. Se till att ha en snabb kortläsare som tillbehör. Kamerans USB-port är vanligen betydligt slöare än även en läsare för några hundra.
 
Chewbacca skrev:
kan man gøra det?
jag ska køpa en men har en budget på 7000:- (tænker køpa en Acer travelmate 4nånting. 1.8 processor, 1024 ram 100 hd. ingen værsting men man kanske kan få den lite smabbare?

Det går inte att ge ett specifikt svar utan att veta exakt vilken Acermodell det handlar om. Generellt brukar inte Acer vara särskilt klockarvänliga. På vissa modeller är det helt låst så man kan överhuvudtaget inte ändra klockfrekvensen.

Vissa bärbara går att klocka. Annars är det ju vanligare att man undervoltar bärbara för att få ner temperaturen & fläktljudet plus längre batteritid. Men som Anders sagt, det är generellt ingen bra idé att överklocka bärbara. Slitdelarna klarar inte av belastning på samma sätt som i stationära datorer, temperaturen ökar och bara det i sig kan motverka prestandavinsten.

Jag brukar inte tipsa om dyrare datorer än vad man frågar om, men det finns f.n. ett erbjudande som är riktigt riktigt bra hos Dustinhome.se:
https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100273

Motsvarande ligger lätt över 10.000 idag, originalpriset på denna är ju egentligen 11.000. Köpte själv en och är nöjd. Men din budget kanske inte går att sträcka 2k uppåt eller du kanske vill ha en mindre, detta är ju en 17-tummare.

Eller lillebrorn för tusenlappen mindre:
http://www.inet.se/artikel/1968050

En stor fördel med dessa HP-datorer är att de levereras med bara en 1024MB minnessticka, då finns det en plats ledig för uppgradering. Annars brukar det ju vara 2 x 512MB och då måste du köpa 2 x 1024MB för att eventuellt senare kunna uppgradera till 2048MB. Minne är ju bra i fotosammanhang, processorn brukar vara mindre viktig. Med detta sagt så sitter det riktigt bra dubbelkärniga Intel-processorer i dessa HP-modeller, särskilt för priset.
 
jag har int etænkt att anvænda den som bildbehandling i førsta hand. mest før att ha med mig nær jag ær på jobb. så titta på film och sånt kommer den anvændas mest till men bildhantering o musik lyssnande med. kan ju kanske køpa vad som helst men vill ændå ha lite tips.
 
Chewbacca skrev:
kan man gøra det?
jag ska køpa en men har en budget på 7000:- (tænker køpa en Acer travelmate 4nånting. 1.8 processor, 1024 ram 100 hd. ingen værsting men man kanske kan få den lite smabbare?

Ska nog avråda att överklocka en laptop. Går den sönder så är det inte så lätt att laga datorn gämfört med en stationär dator. Tänk även på att garantier inte gäller om du modifierar datorn.

Annars så går det att snabba upp Windows en hel del om man vet hur man ska göra.

// Fredrik
 
Chewbacca skrev:
ok, då vet jag vad jag inte ska gøra før att speeda upp datorn iaf :)
kommer antagligen att køpa Acer Aspire 7003WSMi
http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/877109/details

7000 kænns ok. ska dock se om jag kan få xp pro istællet før vista. har hørt att vista ær før "ungt" ænnu før att vara bættre æn xp pro.
tack før hjælpen iaf.

Det viktigaste är att du stänger av tjänster som du inte har andvändning för. Sen så tar Anti virus rätt mycket CPU kraft så behöver man det där extra så ska det även att stänga av det med.

// Fredrik
 
Ett tiny-XP är kalas om man ska få en mycket snabbare dator. En bantad version som tar 50 mb i minne, jämfört med Vistas 500-600 mb. Tog åtta minuter att installera.
 
tiny-XP? Hur fixar man det? Jag brukar stänga av processer när jag behöver optimera prestanda.

Om du kan klämma fram lite mer pengar tror jag du får en dator som är bra mycket bättre. Jag skulle försöka köpa en med dubbelkärna, helst Intel Core2Duo. www.jmedata.se har en tex. Kostar dock 7995:-
Tror det är värt att fundera på, även om den är över din budget. Borde va så att den klarar sig lite längre innan du vill uppgradera nästa gång om inte annat. Enda nackdelen skulle väl vara vista...

Acer Aspire 5612ZWLMi 15,4"/T2060/GMA950/1024MB/ 120GB/DVDRW/WLAN/Cam/Vista

/Nicklas
 
endast 64 i grafikkortet på den datorn tyvärr. borde gå att dubbla men då blir det ytterligare pengar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.