Annons

Översikt av Sonys kamerateknik - Gary Fong

Produkter
(logga in för att koppla)
Den nu nedlagda tidningen Foto, är den enda som jag har läst där man testar hur snabb autofokusen är, testet görs mot en kontrastrik väl belyst tavla. där var A7-äldre nästan lika snabb som D610. att A7II då skall ha blivit 30% snabbare, verkar lite för bra, för A7-äldre var alltså snabb på VÄLBELYST, KONTRASTRIK TAVLA.

Så man får nog stycka upp testerna i flera moment, D610 är då bättre vid sämre ljusförhållande än A7-äldre. Nu vet inte jag om Foto använde samma kontrastrika tavla och sedan dämpade belysningen.

Sedan skall fokuslåsning kollas med och utan störande som kommer i vägen, ja listan kan nog bli lite lång förmodar jag. en del kameror har svårare om en person har en helt svart tröja eller helt vit tröja. Mycket jobb blir det för testaren.

//Bengt.

"Ska vara snabbare än A6000"? A7 II har samma sensor som första versionen; det enda som skiljer är firmware, så några dramatiska skillnader är det inte. Den uppgiften kommer från Sony själva, men det är förstås möjligt att de ljuger ...

Ja det var väl därför jag skrev att "någon får väl kolla hur det blev". Mycket marknads bull är det.

Ja det var väl därför jag skrev att "någon får väl kolla hur det blev". Mycket marknads bull är det.

Detta handlar inte alls om "marketing BS" !

Utan om sedvanliga Internetförvanskningar.

Sony har sagt att AF.en på A7 II är förbättrad i jämförelse med A7. Sony har INTE gjort någon jämförelse med A6000. Däremot har de sagt att de använt vissa av de AF-algoritmer som utvecklades för A6000 vid förbättringen av A7 II.

Vi kan sluta drömma om att spegellösa kameror med FF-sensorer kommer att ha lika snabb, eller ha snabbare AF än mindre sensorer (förutsatt jämförbar teknik). Eller att de ska kunna konkurrera med DSLR- eller SLT-kameror när det gäller att följa rörliga objekt i sämre ljus heller, för den delen.

Förklarade jag inte orsaken till detta i en tråd här nyligen? Eller var det bara ett av alla de inlägg som jag inte blev klar med / glömde bort...?

Mjao.....Om Sony har målat in sig i ett hörn vad gäller AF i FF-FE kamerorna ( ingen aktionkamera ) så får vi hoppas på A-mount då och SLT. Systemet som A6000 har kanske går att trimma lite mera till kommande kameror den sensorn är ju lite mindre.

//Bengt.

Gary Fong är nog inne på samma linje som Jason Lanier som också bytte från Nikon till Sony A6000. Finns massor på tuben om det och han försäkrade på heder och samvete att Sony inte stod bakom detta, nu efter några videos från Jason om Sony produkter så är han helt plötsligt sponsad av Sony. Smart och raskt jobbat.
Gary lovar ju också att han inte har nån uppbackning men han säger också att han diskuterat med Sony och fått vänner som på nåt vis godkänt vad han gör.
Det lär nog inte dröja länge innan han är under Sonys vingar.
Sony jobbar smart både med teknik och inom marknadsföring!
Tummen upp för sony som är så aktiva och vågar, hoppas bara Nikon å Canon får tummen ur och börjar våga lite mer...särskilt Canon som är jäkligt tröga.......

Sen är det väl lite skit till Sony för att de inte orkar utnyttja sina sensorer lika bra som Nikon.

Ska bli intressant att se hur utvecklingen går.

lg

Mjao.....Om Sony har målat in sig i ett hörn vad gäller AF i FF-FE kamerorna ( ingen aktionkamera ) så får vi hoppas på A-mount då och SLT. Systemet som A6000 har kanske går att trimma lite mera till kommande kameror den sensorn är ju lite mindre.

//Bengt.

Målat in sig i ett hörn? FF kommer väl aldrig att vara lika vasst som APS-C när det gäller action vare sig det är med spegel eller utan. Stora flaxande speglar är väl inte heller optimalt i DSLR-hus även om det mycket handlar om utläsning av väldigt stora datamängder också och där sker det framsteg hela tiden med vare ny processorgeneration. Det är klart att en A7r eller A7r II inte kommer vara lämpad för action där den senare enligt rykten kommer få 50+ MP.

A7s är optimerad för filmning men där var det väl fler som skulle velat se även en snabbare AF och seriebildtagningshastighet för där blir det ju inte riktigt lika stora datamängder till följd av den lägre upplösningen. Framtiden får väl visa vad Sony väljer att prioritera. Hittills har väl ändå A7-plattformen visat på en ganska imponerande diversifiering. Mest allround hittills är väl A7 II.

Det kommer snart nya APS-C - Emountkameror också och då får vi väl se hur långt nästa steg blir.

Orsak och verkan är alltid intressant, Sonys storsatsning på A7 serien där AF systemet skiljer sig från DSLR tycker jag nog är värt att fundera över, A7 äldre är ju inte långsam i bra ljus, den är faktiskt något snabbare än 6D ( fast det är små skillnader )- och 6D är en DSLR. så långt är allt väl. Jag kan tycka i alla fall att det är synd om systemet har den bristen, så trots att speglar fladdrar i andra modeller, så står sig gammelsystemet mycket väl fortfarande speciellt med D610 som har mer påkostad autofokus än 6D, A7äldre har ju egenheten med att sökarbilden hackar vid serietagning.

Jag vill bara att Sony också skulle kunna erbjuda en A7 kamera med lika bra autofokus som Nikons modeller, då det bland annat satsas mera på objektiv till FE och att man inte är riktigt så där är säker på hur det blir med SLT och A-mount. Kan så klart skriva om många trevliga och bra saker med A7-serien inte tu tal om annat, stabil EVF, bättre autofokus med -ev3 vore dock inte dumt framöver.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar