Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överprissatta svenska kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag bli såååå trött.

Vi är med i EU - väl? Den fria rörligheten skulle pressa priserna i Sverige mot en mer kontinental nivå - väl? Gemensam marknad - que?

Varför ska då D5D bara kosta 14:- mer, men D7D 1391:- mer i Sverige än i Tyskland? Skillnaden har varit ännu större, men de senaste veckornas kursförändringar EUR/SEK, har drivit upp den tyska prisnivån, sett med svenska ögon.

Ett annat sätt att reta upp mig är att påpeka att prisskillnaden mellan D5D och D7D är 3169:- i Sverige, men bara 1801:- i Tyskland.

Vaffö görom på detta vise? Bristande konkurrens?
 
Nu är det ju så att grossisten sätter ett riktpris men sen är det upp till varje butik att sätta pris som de vill. Vilket tom kan medföra att priset kan variera ganska mycket även inom Sverige. Så den jämförelsen du gör kan halta lite.

Att vi är med i EU innebör ju också att du kan handla från tex Tyskland utan att du behöver betala en massa tull och andra ev avgifter. Så jag förstår inte riktigt vad du klagar på. Köp från Tyskland om du tycker det är dyrt i Sverige.

\h
 
Tack för det vänliga svaret. Det uttömde verkligen Dina argument till sin bortre gräns. Smickrande att Du ens ödslade tid på att svara.

Synd bara att Du inte tog Dig tid till att ta ställning till det som frågan egentligen handlar om - Svenska importörer med järnnypor tillsammans med en bristfällig konkurrens i handelsleden.
 
tannler skrev:
Jag bli såååå trött.

Vi är med i EU - väl? Den fria rörligheten skulle pressa priserna i Sverige mot en mer kontinental nivå - väl? Gemensam marknad - que?

Varför ska då D5D bara kosta 14:- mer, men D7D 1391:- mer i Sverige än i Tyskland? Skillnaden har varit ännu större, men de senaste veckornas kursförändringar EUR/SEK, har drivit upp den tyska prisnivån, sett med svenska ögon.

Ett annat sätt att reta upp mig är att påpeka att prisskillnaden mellan D5D och D7D är 3169:- i Sverige, men bara 1801:- i Tyskland.

Vaffö görom på detta vise? Bristande konkurrens?

Tycker du har kommit till insikten att det är billigare i Tyskland. Vi har en gemensam marknad och det står dels säljaren fritt att sälja en vara till valfritt pris och köparen att acceptera detta pris eller inte. Som du påpekar är varor billigare i Tyskland och då står det i och med EU och den gemensamma marknaden var och en fritt att välja leverantör inom EU.

Egentligen förstår jag inte problemet om det är lägsta pris som eftersträvas med att handla där priset är lägst.

Det jag har märkt är att det inte säkert är samma produkt, med tanke på att till kameror brukar det för kameror sålda i Tysklan sändas med en tysk handbok och de som är sålda i Sverige får en svensk handbok. Även en tysk detaljist kan köpa in en kamera från en svensk grossist, men avstår sannolikt därför att priset då gör denn osäljbar. På sammma sätt kan svensk detaliser handla från den tyska grossisten, men får då tyska handböcker till kameran som i sin tur gör dem svårsålda på den svanka marknaden.

Världen är inte alltis så enkel och jag utgår ifrån att det inte förekommer en marknadsuppdelning.
 
Vilket gnäll.. Är du missnöjd med svenska leverantörer kan du köpa från Tyskland utan fördyrande tull, det är det som är konkuransen i EU. Om folket slutar att handla av svenska leverantörer går de i KK om de inte sänker priset, så är du missnöjd ska du visa det genom att inte handla hos dem. Att du sedan får en obegriplig handbok när du handlar utomlands är priset priset du får betala för din konsumentala olydnad.
 
utöver världens högsta skatter så har vi väl även världens högsta moms satser, så desto dyrare kamera desto större blir skillnaden pga momsen. Tyskarna har väl 16% mot våra 25%.

När du handlar från tyskland så sparar du direkt denna mellanskillnad och som bonus så "lurar" du sossarna på momspengarna.
 
wico skrev:
När du handlar från tyskland så sparar du direkt denna mellanskillnad och som bonus så "lurar" du sossarna på momspengarna.

Det går ju att uttrycka det som att genom att handla från Tyskland stjäl från bl a Michael A oavsett vilken politisk tillhörighet han har...
 
wico skrev:
...
Tyskarna har väl 16% mot våra 25%.
...
Vilket på en ordersumma av 6000:- gör en merkostnad av 432:-. Förklarar fortfarande inte prisskillnaden.

Jag vet exakt hur jag ska bete mig för att förvalta mina surt förvärvade konsult-pengar - jag handlar där det är ekonomiskt fördelaktigt för mig som privatperson.

Återigen; varför fungerar konkurrensen så dåligt i detta ärans och hjältarnas land? Är det för att det finns en importör som dikterar villkoren? Som, tillsammans med andra "Kongl. Hoflev." lyckats begränsa parallellimporten, trots att det formellt ska råda fri rörlighet inom unionen enligt det avtal Sverige accpterat medlemsskap i EU i enlighet med?

Argumentet med en handbok på svenska som prismotivator är rena nyset. Den tyska ska också tryckas och uppsättningskostaden är den tunga biten i framtagningen. Att öka volymen från 500 till 5000 motiverar inte denna avsevärda prisskillnad.

Hur skulle konsumentmakt komma till uttryck om alla som är missnöjda stillatigande skulle acceptera priserna, undvika att häva upp sin röst, eller falla undan för "vänliga kommentarer" som de i denna tråd? Då blir det f-rb-nn-t tyst i debatten, vilket på intet sätt gagnar komsumentmaktens utveckling. Det enda som händer är att vi cemterar monopolens/oligopolens ställning på den svanska konsumentmarknaden.
 
tannler skrev:
Tack för det vänliga svaret. Det uttömde verkligen Dina argument till sin bortre gräns. Smickrande att Du ens ödslade tid på att svara.

Synd bara att Du inte tog Dig tid till att ta ställning till det som frågan egentligen handlar om - Svenska importörer med järnnypor tillsammans med en bristfällig konkurrens i handelsleden.


Förstår inte vad du menar med bristande konkurrens. Kolla på Pricerunner så får du se att en D5D kostar mellan 6090 kr och 8813 kr och en D7D kostar mellan 9139 kr och 18131 kr. Vilket gör att skillnaden i pris mellan de två kan variera mellan 326 kr och 12041 kr.

Var någonstans i detta test kan du utläsa att det i Sverige finns importörer med järnhårda nypor och bristfällig konkurrens. Jag skulle säga att det nästan är tvärtom, de stora prisskillnaderna visar på att det finns konkurrens.


\h
 
Jag fattar inte vad ni gnäller om:

Antingen så tycker man något är prisvärt och då köper man, eller så är det orimligt dyrt och då låter man bli.

Att starta en tråd här som kastar skit på generalagenter skapar ingen bättre värld. Om du nu tycker att det är billigare i Tyskland, köp då därifrån. Spring inte runt i högervarv på ett forum, för ingen här kommer att köpa kameran åt dig!
 
hasseper skrev:
Förstår inte vad du menar med bristande konkurrens. Kolla på Pricerunner så får du se att en D5D kostar mellan 6090 kr och 8813 kr och en D7D kostar mellan 9139 kr och 18131 kr. Vilket gör att skillnaden i pris mellan de två kan variera mellan 326 kr och 12041 kr.
...
Du har läst statistik ser jag. Ett av galaknepen är att jämföra äpplen med päron - att jämföra högstapriset på den ena produkten med det lägsta på den andra, det är lysande desinformativt, men tillför knappast argumentationen något.

På allmän begäran av menighet och populas avslutar jag härmed mitt argumenterande för ökad konsumentmakt och följsamhet med de avtal som Sverige ingått med resten av EEU.
 
Kameror som säljs i Sverige på billiga internetsajter har en vinstmarginal mycket liten.. Konkurrensen är benhård. De tjänar mer på minnet eller väskan som beställaren förhoppningsvis beställer samtidigt som själva kameran.

Ska man gnälla på något så är det väl momsen, som jag anser inte kan sänkas på våra lyxvaror så länge som matmomsen fortfarande är så hög.

Tror nog att företag som Canon/Nikon/KM gör ganska bra pengar på sina kameror.
 
Glöm inte heller att vid en högre försäljning från Tyskland mot sverige så kommer butiken vid en viss gränssumma sedan behöva höja momsen enligt handelsreglerna för EU, då blir det 25% från tyskland också. Just för att främja nationella handlare lite.

Om du ändå ska klaga på något, klaga då på att vissa objektiv kostar hälften så mycket i USA som i sverige, och att du fortfarande tjänar över 30% efter påslag av frak tull och moms.

Men det finns några till saker att beakta.
* Hur stor är den nationella marknaden.
* Kostnaden för manualer och diverse andra skrifter samt programvara för ett visst språk. (Dessutom står det i
* Lagerhållning, fraktavstånd från fabriker och annan logistik.
* Skatter
* Personalkostnader och deras skatter.
* Service och garantier. Hur många länder tror du har 3 års lagstiftad reklamationsrätt med en viss tvingad gräns av bevisningsläge för säljaren och då indirekt för fabriken.
 
Det här med prissättning beror ju på lite olika faktorer t.ex.

- övriga omkostnader som löner, löneomkostnader, lokalhyror, skatter etc.

- momssatsen, som i Sverige är högre än EU-genomsnittet.

- konkurrenssituation

Dessutom beror det på hur distributionen går till. I många EU-länder är det vanligt med en direkt fabrik-detaljistdistribution med enbart en komissions-agent som mellanled. I Sverige är det vanligare med en importör som lagerför varorna vilket ju är fördyrande.

Säkert finns det många andra faktorer som spelar in också.

Detta i kombination med vad marknaden är beredd att betala för en produkt sätter ju priset. EU-marknaden är ju förvisso fri men eftersom det inte finns en nationell harmonisering (avseende löner, skatter, moms etc.) så kommer priserna naturligt att skifta. Nu är det ju heller inte så att Sverige enbart är dyrare. Inom andra områden än foto kan man finna andra förhållanden.

/D
 
tannler skrev:
Återigen; varför fungerar konkurrensen så dåligt i detta ärans och hjältarnas land? Är det för att det finns en importör som dikterar villkoren? Som, tillsammans med andra "Kongl. Hoflev." lyckats begränsa parallellimporten, trots att det formellt ska råda fri rörlighet inom unionen enligt det avtal Sverige accpterat medlemsskap i EU i enlighet med?
Därför att tillräckligt många svenskar accepterar priserna, av ren lathet handlar på hemmaplan, eller rent av gillar den höga momsen :)

Hur skulle konsumentmakt komma till uttryck om alla som är missnöjda stillatigande skulle acceptera priserna, undvika att häva upp sin röst, eller falla undan för "vänliga kommentarer" som de i denna tråd? Då blir det f-rb-nn-t tyst i debatten, vilket på intet sätt gagnar komsumentmaktens utveckling. Det enda som händer är att vi cemterar monopolens/oligopolens ställning på den svanska konsumentmarknaden.
Det enda sättet att påverka prisnivån är väl att välja att handla där det är billigare. Det är väl så konkurrens och frihandel ska funka?
 
tannler skrev:

Jag vet exakt hur jag ska bete mig för att förvalta mina surt förvärvade konsult-pengar - jag handlar där det är ekonomiskt fördelaktigt för mig som privatperson.

Återigen; varför fungerar konkurrensen så dåligt i detta ärans och hjältarnas land? Är det för att det finns en importör som dikterar villkoren? Som, tillsammans med andra "Kongl. Hoflev." lyckats begränsa parallellimporten, trots att det formellt ska råda fri rörlighet inom unionen enligt det avtal Sverige accpterat medlemsskap i EU i enlighet med?


Fri rörlighet för varor finns. Annars skulle vi inte kunna handla från Tyskland utan att behöva betala svensk moms och tull. Däremot finns det ännu inte fri rörlighet för tjänster. I annat fall skulle nog konsultpengarna vara ännu surare att förvärva.

Men jag har också svårt att förstå priskillnaden mellan t.ex Tyskland och Sverige på många varor. Det kan skilja tusenlappar redan på varor som kostar under 10.000:-.

Jag tror att svenska handlare har högre kostnader än tyska, framförallt för personal. Sedan skiljer det nog en hel del i försäljningsvolym vilket bör pressa de tyska priserna en del. Men likväl, det förklarar inte den stora priskillnad som finns. Jag tror att mycket ligger i att vi av lathet, okunnighet och gammal vana köper från svenska handlare. Och så länge mrknaden betalar de höga svenska priserna så gör handlarna i princip fel om de sänker priserna till tysk nivå. Ingen annan är marknaden sätter priserna. Med andra ord - som det sagts här innan - det är vi konsumenter som sätter priserna. Handla från Tyskland, påpeka prisskillanden för din handlare osv.. Jag tror att det är det enda sättet att ändra på priserna och kanske momsen på sikt och i ett större perspektiv.


/F
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.