Annons

Överhettningsproblemet med A6300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, då är det väl bara att sätta på ett batterigrepp för att på så vis avlägsna batteriet från kameran. Skulle det fortfarande värma för mycket så sätt en tunn isolerande film mellan grepp och kamera.

Jaha, då är det väl bara att sätta på ett batterigrepp för att på så vis avlägsna batteriet från kameran. Skulle det fortfarande värma för mycket så sätt en tunn isolerande film mellan grepp och kamera.

Japp, tror faktiskt att det kan vara en riktigt smart idé att testa för de som vill kunna filma lite längre i 4K och som har problem med värmen i kamerahuset.

Att isolera värmen borde öka den inre resistansen i batteriet...som ökar värmen....
Men det går ju ha det utanför kameran....

Att isolera värmen borde öka den inre resistansen i batteriet...som ökar värmen....
Men det går ju ha det utanför kameran....

Jag tänkte mest på idén att köra externt battriegrepp kan nog vara ett smart sätt att flytta en stark värmekälla utanför kamerahuset. Kan nog iaf vara värt att testa (ombyggnad av själva kamerahusen för att lösa konstruktionsproblem är inget som jag vill ge mig in på).

Sedan kan man ju även prova en helt extern strömförsörjning, men det kan ju vara lite bökigt på fältet utanför studiomiljö.

Håller med helt.

Nu har jag inte mätt upp, men skulle tro att batteri är största värmekällan, därefter sensor, och sedan CPU.

Om batteriet skulle vara den största värmekällan så skulle den även vara den största effekt förbrukaren och därmed även helt värdelöst som batteri. Ett Lion batteri har under 1ohm inre resistans även under höga effekter, det ger inte mycket värme. Om man ser på filmen jag länkade till så försvinner värmeproblemet med en värmeledande matta över baksidan på sensorn. Sensorn är enligt mig den största förbrukaren och värmealstraren, den är även känsligast för värme. Hög värme ger artefakter och brus på sensorn. Processorn har Inga problem även om den blir riktigt het.

Jag tänkte mest på idén att köra externt battriegrepp kan nog vara ett smart sätt att flytta en stark värmekälla utanför kamerahuset. Kan nog iaf vara värt att testa (ombyggnad av själva kamerahusen för att lösa konstruktionsproblem är inget som jag vill ge mig in på).

Sedan kan man ju även prova en helt extern strömförsörjning, men det kan ju vara lite bökigt på fältet utanför studiomiljö.

Låter rätt men när man sett bilder på den utrustning man skruvar in kamerahusen in (vet inte namnet på sånt) så kanske dessa grejor inte normalt är gjorda för hus med vertikalgrepp utan bara kamerahusen, så det kanske blir problem ändå för en del.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar