Jag tror snarare att det finns ett så stort momentum i Sony när det gäller teknisk innovation att man har svårt att kvalitetssäkra allt. Sedan beror det ju väldigt mycket på hur marknaden reagerar på sånt som inte är helt 100.
Det där tror jag är en viktig del av det här. Jag har vid ett par tillfällen framfört till Sony-representanter att en del av deras kunder upplever sig som lite av försökskaniner. Jag har väl aldrig fått något riktigt konkret kommentar till det, men av svaren har jag fått en känsla av att de dels är medvetna om att kunder har den upplevelsen, men också att de lite artigt försöker säga att det tyvärr lätt blir så när man så att säga bryter ny terräng.
De balanserar så att säga mellan att vara försiktigt konservativa (och enbart lansera sådant de hunnit testa omsorgsfullt) och att vara marknadsledande (och därmed ibland riskera att ha lite buggar man inte hunnit hitta och reda ut i förväg).
Sony är ju inte de enda som utnyttjat sin kundkrets som slutkontrollanter och betatestare.
Det var ju intressant att någon nämnde Fujifilm nyss, om det är något märke som använt sina kunder som försökskaniner så är det ju de
Fast, det kan sägas till deras försvar, de har inte förnekat den saken heller och de har varit oerhört ihärdiga med att uppdatera firmware i efterhand och på det sättet löst väldigt många problem, ofta även långt i efterhand.
Men sedan kan det ju också vara så att en stor leverantör som Canon drabbas extra hårt när saker går fel eftersom de säljer betydligt mer än både Fuji och Sony.
Håller med, volym är nog en faktor, det räcker att 100 (en siffra jag bara högg till med ur tomma luften) exemplar av en kameramodell har ett problem för att det skall bli mycket uppmärksamhet om det på nätet. Om det sedan är 100 av 20000 sålda exemplar eller 100 av 1000 sålda spelar nog ingen större roll för hur omdebatterat problemet blir. Och då jämför vi en halv procents felfrekvens jämfört med tio procent.
Sedan tror jag användares lite olika förväntningar spelar stor roll: Jag misstänker att Sony-kameror nog i snitt används oftare för video än många andra kameror, och sannolikt också av mer krävande användare. Samma med Canon och autofokus. Eller Fujifilm och hanteringsmissar. Eller Nikon och blixtproblem (SB-900 som ju hanterade överhettning på ett irriterande sätt).