ANNONS
Annons

Överge 30d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tycker jag uppriktigt att AF på 5D mkII suger (trots att jag tagit några sportbilder med det huset som jag är riktigt nöjd med).
Vilket gör att jag anser det diskvalificerat för just sport/action-foto.

För professionell sportfotografering håller jag absolut med dig, men om man bara ibland tar lite actionbilder för skojs skull fungerar även en 5D.

En nyfiken fråga, när du testade 5D använde du de utökade fokuspunkterna då. Eller körde du bara med enkel mittpunkt? (I teorin borde 5D med sju fokuspunkter ha lättare att hitta fokus än en 40/50D med bara en.)

En nyfiken fråga, när du testade 5D använde du de utökade fokuspunkterna då. Eller körde du bara med enkel mittpunkt? (I teorin borde 5D med sju fokuspunkter ha lättare att hitta fokus än en 40/50D med bara en.)

Nej, det är bara undantagsvis jag använder funktioner som "utökad" AF.
Beroende på sport och objektiv.

I likhet med den absoluta majoriteten professionella sportfotografer är det i första hand enbart mittenpunkten som jag använder.

Till stor del för att annars är det risk att kameran väljer fel "assist"-punkt och då vet du inte exakt var fokus hamnar.

Med 1d mkII och 7D är det i princip bara när jag sätter fokuspunkten fel som AF inte sitter rätt.
Med 5D mkII hände det ofta att AF inte han med på snabba oregelbundna rörelser.

Viktigt att komma ihåg vad det gåller AF och sportfoto är att olika typer av sport ställer olika hårda krav på AF.
Regelbundna rörelser i en konstant hastighet fixar i princip vilken kamera som helst.
Men när det kommer till t.ex. ishockey i elitserien där det går fort och spelarna ändrar riktning hela tiden märks skillnaden på utrustning direkt.

Idag kom den

idag kom den begagnade 5d:n. Jag fick tag i ett fint exemplar med en 2 först i serienumret (betalade 7000). Det lilla jag testat är att bildvinkeln är en enorm skillnad. Kul med 17mm inomhus, halva rummet kommer ju med! En annan skillnad på de extremt lika husen (mot 30d) är att slutarljudet är "finare" och så det med färgerna och "dynamiken" som många skriver om. Jag förstod inte betydelsen förrän nu. Det skall bli kul detta! Tack för de kommentarer som ni bidrog med i ämnet.

Grattis till nya kameran!
Själv har jag bytt från Eos 40D till Eos 7D.
40D var en rejäl och bra kamera och kommer sakna den lite eftersom det var min första digitala systemkamera. Snabb i serietagningar och skarp samt hyfsat lite brus.
Milde vilket lyft det blev ändå med 7D...trodde inte jag skulle märka skillnad men..hej och hå..det var ganska stora förändringar med bytet. Är kär i min nya 7D och det blir en intressant resa med den framöver.
Kan rekommendera Eos 40D som start i den digitala världen! Mycket kamera till lite pengar.
Lycka till med din Eos 5D på ditt fotoäventyr.
Mvh Stig

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto