Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföring av filer i LR har hängt sig

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har LR Classic 11.2 och min standard process är att jag importerar filerna till den interna disken, efter att ett antal mappar är färdigbehandlade så flyttar jag mapparna från interndisken till en externdisk för slutförvaring, detta genom att i LR dra filerna från en disk över till den andra. Detta har alltid fungerat men inte idag.

Idag skulle jag flytta 22 mappar (dagar) men efter några minuter så stoppade processen och allt stod helt still, jag avbröt LR och gick därefter tillbaka. Försökte då starta flyttningen igen men då sa den att den mappen redan fanns på externdisken fastän den inte finns med i listan i LR så finns faktiskt mapparna på hårddisken med en eller två filer I varje. Så vad den gjorde i första omgången var att skapa dessa 22 mappar på externdisken och i dessa lägga in en eller två filer som den har flyttat, men resten av filerna ligger kvar på den interna disken. Jag tänkte att jag då istället flyttar filerna utanför LR, och som tidigare får upp ett ? I LR och kan därifrån peka ut mapparna, men det fungerade inte heller, nu låg det istället kvar bilder som ”Smart förhandsvisning”, men huvudfilen finns inte där längre mappen är ju tom på den interna disken! Så jag måste på något sätt få LR att hitta huvudfilen igen

Vad gör jag nu?
 
Hittade iaf en work around, om jag flyttade filerna utanför LR till externdisken och därefter i LR markerade mappen (där alla filerna nu blivit markerade som (smart förhandsvisning) väljer Uppdatera platsen för mappen så kunde jag peka ut mappen på externdisken och LR hittade filerna igen. Men varför det blev såhär vet jag inte
 
ANNONS