Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföring av bilder minneskort-dator

Produkter
(logga in för att koppla)

danfr244

Medlem
Tidigare när jag skulle överföra bilder från minneskortet till datorn öppnades en dialogruta på datorn där jag kunde välja vilka bilder som skulle överföras, möjlighet att rotera bilden, samt namnge alla bilder.

Detta har nu plötsligt försvunnit och jag måste nu kopiera bilderna via utforskaren.

Hur får jag tillbaka den tidigare möjligheten?

Kommer inte ihåg om det var ett Windowsprogram eller från Canon (tror dock det första alternativet).
 
Så har det varit för mig också, jag vet inte hur man får tillbaka den men jag tror att den slutar komma upp för att man har tryckt avbryt för många ggr. Jag gjorde en system återställning här om dan, så nu funkar det!
 
Hmm, jag har ju inte tryckt avbryt utan jag har lagt in bilderna via automatisk uppspelning (eller vad det heter).

Systemåterställning vill jag inte göra för det var ett tag sedan problemet uppstod, så det blir för mycket som skulle gå förlorat...
 
danfr244 skrev:
Tidigare när jag skulle överföra bilder från minneskortet till datorn öppnades en dialogruta på datorn där jag kunde välja vilka bilder som skulle överföras, möjlighet att rotera bilden, samt namnge alla bilder.

Detta har nu plötsligt försvunnit och jag måste nu kopiera bilderna via utforskaren.


Jag har också varit med om detta och inte hittat lösningen!
 
Ni är något otydliga med hur ni gör överföringen (kamera eller minneskortläsare?) och vilken kamera det gäller. Om ni använder kameran när ni överför bilderna så gör så här... Anslut kameran och starta den. Gå in i Start->Kontrollpanelen->Skrivare och annan maskinvara->Skannrar och kameror. Där finns en kamera med Canons modellnamn. Högerklicka och välj egenskaper. Klicka på fliken Händelser. Markera "Starta detta program" och välj vilket program som automatiskt ska starta när kameran ansluts och startas. För systemkameror heter det EOS Utility och för kompaktkameror är det Camera window (tror jag).
 
Det handlar ofta om att andra program som installeras tar över Windows alldeles utmärkta funktion för förhandsvisning och utskrivning.

Jag kan inte på rak arm hur man får det tillbaka men jag återkommer om jag hittar det.
 
1) Plugga i minneskortsläsaren och öppna utforskaren.

2) Högerklicka på enheten för minneskortet och välj Properties (eller motsv. på svenska.)

3) Välj tabben för Autoplay.

4) Välj Pictures i dropdownlistan

5) Klicka i "Select an Action to perform" och välj "Copy pictures to a folder on my computer, using Microsoft Scanner and Camera Wizard."

Färdigt!

Du får använda ditt kreativa sinne för eventuella översättningar från engelska till svenska. ;)
 
Men klarar Windows av att läsa roteringsinformation från minneskortet när man använder minneskortläsare? På mitt jobb har vi inte lyckats fixa det iaf så där måste man sedan sitta och rotera alla stående bilder. Riktigt kass tycker jag det är.
 
Försök med (Norsk reset) dvs. att stänga av datorn och bryt strömmen (drag ut kontakten) Koppla även bort sladden till kameran.
Låt vara strömlöst i någon minut och återstarta igen.
Detta brukar hjälpa ibland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.