Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföring av bara jpeg och inte RAW till USB-minne

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag tänkte börja kolla bilderna på tv:n när min hdd-dvd har en USB-ingång. Jag har förstått att jag inte kan koppla in den externa hårddisken, utan måste ha ett flash-minne, dvs en sticka i mitt fall. Jag undrar; eftersom jag fotar allt i RAW och liten jpeg, så vill jag BARA få över jpg-filerna till stickan. Måste jag sitta och kopiera över dem en och en, eller finns det nån funktion så att jag kan markera hela filen men att endast jpeg-filerna kopieras till stickan och de stora RAW-filerna inte följer med (de kan ju ändå inte visas av hdd-dvd:n och tar enormt med utrymme.Vet inte om det här är en dum fråga, men jag har faktiskt ingen aning.
 
Utforskaren, sök efter *.jpg. Markera, CTRL + C

Markera stickan, CTRL + V

Du akn ju även i utforskaren sortera efter typ i den mapp du befinner dig....

// Maxe
 
Tack för svaret. Försöker hitta utforskaren på windows XP, men finns ju inte som det fanns förut verkar det som, så jag står fortfarande och stampar.
 
jo, då får jag upp Den här datorn, och det är väl samma som utforskaren då. Men ska jag söka efter jpeg så kollar den ju hela datorn, dvs tusentals jpegbilder, jag vill ju bara markera jpegarna i just den filen jag har öppnat, och det är det jag inte hajar hur jag gör.
 
Leta rätt på mappen med de filer du vill flytta. Håll ner Ctrl-tangenten och "klicka för" filerna.

"Släpa" markören till enheten med USB-stickan.

Klart!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.