I de flesta fall använder jag minneskortläsare. De finns flera anledningar.
En uppenbar sådan är att en av mina kameror inte stöder usb2 och det tar alltså väldigt lång tid att föra över några Gb bilder.
Kortläsare är enligt min erfarenhet också något snabbare i överföringen även om kameran stöder usb 2.
Ett annat skäl till att använda kortläsare är att om batteriet i kameran kroknar under överföringen så är risken för en eller flera korrupta filer väldigt stor.
Ytterligare skäl är att jag så länge jag haft digitalkameror, ~10 år, haft flera minneskort och när ett kort är fullt eller bedöms ha för lite plats kvar, så åker det ur kameran och nästa åker i och formateras omedelbart och är klart för användning. Det kort som tagits ur kameran får sina bilder övertankade till en dator så snart det blir tillfälle, vilket kan dröja om jag t.ex. är på resa, men kortet tas inte åter i bruk förrän bilderna ligger på minst ett lagringsställe till. I praktiken ligger bilderna kvar tills kortet åter behövs i en kamera och först då formateras kortet. Korten används ibland till olika saker också. Jag håller lite koll på dem med hjälp av små post-it lappar som ligger i plastetuierna.