ANNONS
Annons

Överföra bilder till iPad

Produkter
(logga in för att koppla)

Molok

Medlem
Hej!

Är det någon som har kläm på hur man för över bilder från en kamera, i mitt fall en Canon 5D Mark IV, till en iPad? Kameran har senaste firmware. iPaden är en en iPad Pro, inköpt för någon månad sen med den senaste programvaran 11.2.5. Tillsammans med paddan köpte jag en s.k. lightningkabel, så att jag skulle kunna koppla ihop kameran med dess usb-kabel till paddan. Paddan reagerar på anslutningen, men inga synliga bildfiler dyker upp, endast tomma rutor. Konstigt nog fungerade denna procedur med min gamla padda, vars då senaste programvara var 10..någonting.
Jag vet att det finns en motsvarande ios-kabel som kan läsa SD-kort, så det kan vara ett, dock sämre, alternativ. Men jag vill i så fall hellre ha en kortläsare som även kan läsa CF-kort (eftersom jag har ett snabbt och stort sådant i kameran). Jag testade en sådan läsare av märket Trancsend, men det funkade inte p.g.a. bristande strömförsörjning. Finns det på marknaden någon annan multikortsläsare som klarar av detta? Eller går det att lösa på något annat sätt?
Tanken är att smidigt kunna föra över till paddan när jag är på resande fot.
 
Tror att en extern wifi disk som läser SD kort direkt är den smidigaste lösningen. Fotofiler blir ju så stora särskilt om man fotar i raw så man fyller väl ganska snabbt en Ipad.

Jag vet inte hur de där Lightning kablar fungerar, hade för mig att man inte kunde ladda över filer med en sådan men det kanske går nu?
 
Lightningkabeln funkar som en slags adapter som ska passa ihop med Apples senare iPhones och iPads. Men funkar, som sagt var, inte ihop med min kamera.

Låter inte så lockande att behöva skaffa en extern wifi disk att ha med på resande fot.
Hellre då en läsare som klarar CF kort, om det nu finns såna som kan kommunicera med paddan.
 
Då behöver jag alltså skaffa två prylar till, en kortläsare som klarar CF och en laddningsmanick. Dock framgår inte tydligt av videon vad det är för manick (märke, pris och var man kan få tag på den).
 
Då behöver jag alltså skaffa två prylar till, en kortläsare som klarar CF och en laddningsmanick. Dock framgår inte tydligt av videon vad det är för manick (märke, pris och var man kan få tag på den).
 
Det är inte så att Canon har någon app som gör att du kan koppla ihop kamera och padda med wifi?
Från mina Sonykameror kan jag enkelt kopiera bilder till paddan med hjälp av "Playmemories mobile". Kameran fungerar då som åtkomstpunkt, så det behövs ingen uppkoppling till internet.
 
Tack för alla tips. Lösningen för min del blev att byta lightningkabeln till en lightningkabel med sd-läsare. Då funkar kommunikationen kamera till iPad problemfritt. En smidig liten och framför allt mobil sak. Enda nackdelen är att jag blev tvungen att köpa ett större (GB) och snabbare sd-kort. Men det var det värt.
 
Tack för alla tips. Lösningen för min del blev att byta lightningkabeln till en lightningkabel med sd-läsare. Då funkar kommunikationen kamera till iPad problemfritt. En smidig liten och framför allt mobil sak. Enda nackdelen är att jag blev tvungen att köpa ett större (GB) och snabbare sd-kort. Men det var det värt.

Kan du lägga upp en länk till det du köpt? Så du menar du kan nå SD kortet via Ipad och kopiera in bilderna, hamnar dessa då under bilder? Tar den över både raw och jpg filer?

Vet du om detta fungerar med en ”vanlig” Ipad också?
 
Kan du lägga upp en länk till det du köpt? Så du menar du kan nå SD kortet via Ipad och kopiera in bilderna, hamnar dessa då under bilder? Tar den över både raw och jpg filer?

Vet du om detta fungerar med en ”vanlig” Ipad också?[/QUOTE

Ja, det funkar med iPad Pro. Klarar raw, har inte testat jpg. SD-läsarkabeln köpte jag i butik på DigitalInn. Kolla annars deras hemsida. Ta med dig paddan och ett sd-kort och be att få testa. Det gjorde jag. Om det funkar som det ska, dyker bilderna upp automatiskt under bilder på paddan. Och sedan är det bara att klicka på de bilder man önskar importera. SD-läsarkabeln kostar 295 kr.
 
Det finns flera vägar till detta.

1. Lightning till SD-läsare som länken ovan visar.

2. Lightning till USB.
https://www.apple.com/se/shop/product/MD821ZM/A/lightning-till-usb-kameraadapter?fnode=97

I USBn ansluter man sedan valfri kortläsare som kan läsa SD, CF etc. (påpekande. Om kortläsaren drar för mycket ström så funkar det inte) se punkt tre.
Många kör usb-audio och MIDI interface, speciella kortläsare etc.

3. Lightning till USB3.
https://www.apple.com/se/shop/product/MK0W2ZM/A/lightning-till-usb-3-kameraadapter?fnode=97

Denna har en egen lightning ingång där man kan ansluta laddkabel för att förse usb-enheten med mer ström samt samtidigt ladda iOS-enheten.

I denna kan kan köra det mesta. USB-ethernet samt mera strömkrävande saker.
 
Vet du om detta fungerar med en ”vanlig” Ipad också?

Funkade finfint för oss 2016 med en Fujifilm X100s och en iPad mini 4.
Menar bestämd att den hanterade raw såväl som jpg men jag kan inte garantera något. Beror kanske på kameramodeller om raw-plug-in finns eller inte till Åhotos på plattan. Vi körde huvudsakligen jpg.
 
Återkommer till detta ärende. Sedan Apples version 12.0.1 kom (och jag var dum nog att installera den på paddan) funkar inte längre överföring via adaptern med sd-läsaren. Ett sätt att lösa detta är att ta hem appen Canon Connect. Kräver att wi-fi:n i kameran aktiveras och lite pulande med inställningar i både kamera och iPad. Men jag fick det att funka, så nu kan jag föra över trådlöst. Ändå svagt av Apple att inte inkludera ”trådfunktionen” med den senaste ios-versionen. Det kanske löser sig till nästa uppdatering. Det är ju bra och smidigt att även kunna använda adaptern med sd-läsaren.
 
Återkommer till detta ärende. Sedan Apples version 12.0.1 kom (och jag var dum nog att installera den på paddan) funkar inte längre överföring via adaptern med sd-läsaren. Ett sätt att lösa detta är att ta hem appen Canon Connect. Kräver att wi-fi:n i kameran aktiveras och lite pulande med inställningar i både kamera och iPad. Men jag fick det att funka, så nu kan jag föra över trådlöst. Ändå svagt av Apple att inte inkludera ”trådfunktionen” med den senaste ios-versionen. Det kanske löser sig till nästa uppdatering. Det är ju bra och smidigt att även kunna använda adaptern med sd-läsaren.

Testade själv och insåg att jag hade samma problem. Googlade och ser att det är fler (alla?) som har precis samma. Apple har bekräftat att det är någon bugg i senaste iOS och att det kommer en lösning, men inget om när. Av erfarenhet brukar den här typen av problem med egna prylar som de säljer lösas rätt fort. Trådlöst är ju segare och äter batterier, men det får bli så i fält tills det är fixat.
 
Tack för att du bekräftar detta. Överföring via sd-adapter är ju att föredra. Man får hoppas att Apple får ändan ur vagnen och fixar detta snarast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.