Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföra bilder från dator till CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Hola!

Innan semestern köpte jag en Canon 300D, och tillsammans med den släpade jag med mig min bärbara dator för att ha någonstans att lagra alla semesterbilder.

Dilemmat nu är att jag har problem med att överföra bilderna från den bärbara datorn till min stationära dator.

Programmet ZoomBrowser EX som medföljde kameran låter mig att överföra bilderna från den bärbara datorn tillbaka till CF-kortet, men endast de bilderna som jag inte roterat eller ändrat/manipulerat på något annat sätt. Tyvärr har jag ingen brännare på en bärbara datorn eller en extern kortläsare så detta är det enda sättet jag kan överföra alla bilderna från den bärbara till den stationära.

Finns det något program som låter mig överföra alla typer av filer? Det ska tydligen finnas ett sätt där jag kan få kameran att agera som en extern hårddisk till vilken jag kan överföra vilka filer som helst. Någon som vet hur jag går tillväga? (Operativsystemet på den bärbara är Win 98 och XP på den stationära).

Tackar och bockar på förhand
 
Har du nätverkskort i bägge datorerna kan du skaffa en korskopplad TP-kabel och köra över bilderna med. Kräver inget extra program.

Eller så skaffar du ett USB-minne och flyttar bilderna med.
 
DJ_Laszlo skrev:
Hola!

Programmet ZoomBrowser EX som medföljde kameran låter mig att överföra bilderna från den bärbara datorn tillbaka till CF-kortet, men endast de bilderna som jag inte roterat eller ändrat/manipulerat på något annat sätt.

Du kan flytta filerna mellan din hårddisk och minneskortet genom att använda vanliga Utforskaren. Minneskortet hittar du där som en egen disk.
 
Re: Re: Överföra bilder från dator till CF-kort

Hustomten skrev:
Du kan flytta filerna mellan din hårddisk och minneskortet genom att använda vanliga Utforskaren. Minneskortet hittar du där som en egen disk.

Detta fungerar i XP men tyvärr inte i Win 98, som jag har på den bärbara datorn.
 
Nätverksvarianten borde vara den enklaste vägen. Dela ut mappen på den bärbara där bilderna ligger så borde du se den i den stationära.
 
Om nätverkskort finnes i den bärbara är nog, som redan nämnst, en korskopplad nätverkskabel den enklaste lösningen.
Annars kan du ju alltid använda en extern kortläsare. De finns att köpa för en rätt billig peng och kommer till nytta ändå, om du har USB2 på den stationära och du för över bilder direkt till den.

Det finns även "nätverk över USB" som man kan köpa. Kostar inga vansinniga pengar.
 
Det här kommer du säker göra flera gånger, att ta med den bärbara på resan är praktiskt på flera sätt.

Skaffa ett nätverkskort PCMCIA eller USB och en korskopplad CAT5-kabel, eller två vanliga CAT5-kablar och en switch. Dom är jättebilliga nuförtiden och nätverk kan vara praktiskt på mer än ett sätt.

Trådlösa nätverkskort är också något som du kan överväga, det krävs bara ett i varje dator, router/switch kan du då klara dig utan.

Ett par alternativ med kablar är att använda korskopplad (noll-modemkabel) till serieporten eller om du vill köra lite snabbare parallellporten. Det kommer dock gå långsamt jämfört med trådlöst eller CAT5.

Om datorn är något du kommer behålla ett tag kanske du ska överväga att uppgradera till Windows XP istället.
 
Re: Re: Re: Överföra bilder från dator till CF-kort

DJ_Laszlo skrev:
Detta fungerar i XP men tyvärr inte i Win 98, som jag har på den bärbara datorn.
Om jag inte missminner mig helt så är USB-stödet i Win98 inte det bästa och det finns en hel del patchar. Leta lite på nätet för att se om det inte bara är något du borde uppgradera för att få datorn att inse att kameran agerar som ett USB Mass Storage även under Win98.

En sida jag hittade med en snabb sökning hade en samling med relaterade länkar till Microsofts sidor: http://www.usbman.com/win98seusbguide.htm

Annars skulle jag rekommendera nätverkskort i båda datorerna, det är alltid bra att ha. Visserligen finns lite lösningar med USB som nämnts men det hjälper ju inte om nu Win98 strular och du inte tänker uppgradera operativsystem på den burken.
 
Canons kameror använder inte USB Mass Storage utan PTP, som det för övrigt inte finns stöd för i Windows 2000 heller.
 
DJ_Laszlo skrev:
Oj, det var inte dyrt. Hade förväntat mig något i 1000-kronorsklassen. Den tar vi, tack för länken :)
For 50 kr till fick jag en som klarade de tre andra fysiska minnesmedierna också. Praktiskt då mina två kameror har olika minnesmedia men även om man någon gång måste kunna läsa andra typer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.