Hajdarevic skrev:
Jag har absolut inte rekommenderat M-läget utan bara förklarat att jag lärde mig allt och började på M, vilket visade sig fungera väldigt väl. Med tiden har jag lärt mig att "mäta" ljuset med ögat och idag vet jag hur jag ska ställa in kameran för att inte få över- eller underexponerade kort. Det jag rekommenderade var autoläget. Jag tycker att en nybörjare bör få se vad kameran kan åstadkomma utan att själv krångla till det som man inte förstår.
Man behöver inte mäta mot någon grå yta och visst fotar man i manuellt läge om man använder M. Det är inte bara exponeringsmätaren som man ändrar. Har du glömt bländare, slutartid, ISO, vitbalans med mera? Om man vill ha full kontroll över kameran så är ändå M-läget det bästa?
Till den första delen ja ok nej, stor förespråkare som jag är av Av läget så rekomenderar jag det å sedan hålla koll på tiderna med hjälp av ISO å bländare så att man inte får ofrivillig skakningsoskärpa.
Det som jag ser som nackdel med Autolägena för nybörjare är avsaknaden av exponeringskompensationen.
Att du kan se på ljuset å sedan direkt lägga in ungefärlig korrekt exponering det tror jag väl på lite halvt, men men.
Nej visst man får ju bestämma sig för vilket skärpedjup osv man vill ha eller vilken rörelseoskärpa. Å en för bilden korrekt exponering får du väl genom att ändra det du drog upp utan vitbalans, och det är väl med dom man ändrar exponeringen med
Jag vet inte vad du mäter mot men om du inte ska behöva kompensera åt ngt håll så måste ytan vara ungefär grå eller med samma mängd ljushet, typ kanske en viss röd färg som exempel. Det är ju bara å ha en skrivbordslampa å ha ett svart å ett vittpapper å testa hur en korrekt exponering för kamerans ljusmätare skiljer sig...
Men samtidigt ställer man ju in samma saker i Av eller Tv läget man väljer ett skärpedjup alternativet en viss rörelseoskärpa, har en viss ljushet i bilderna i form av för min del oftast överexponering 2/3 - 1/1 steg, du hinner väldigt sällan greja med den ena eller andra parametern (slutartid eller bländare), under många förutsättningar.
Jag kommer alltid att tycka att det som generellt använder M läget genom hela sin fotografering å inte tillsammans med en handhållen ljusmätare går miste om många bilder. Fullkontroll svarar jag ja och nej på, dom tillfällena du inte fått rätt bild är dom gångerna du inte hunnit ändra inställning tillräckligt snabbt å inte haft tid till det. Du har kontroll till den nivån att inställningarna inte ändrar sig vilket kan vara bra vid:
Panorama, blixtfoto, bulb osv.
Men visst det är valfritt, men varför lägga så mkt tid på att ratta in så att exponeringsmätaren hamnar + 1 1/3 steg exponeringsmässigt?