Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponering vid långa slutartider, D50

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorJ

Aktiv medlem
Hej,

Kom precis hem från en premiärtur med D50:n. Vi försökte fota havsvågorna med lång slutartid i hopp om att få dem "mjuka". Vågorna blev visserligen mjuka men himmelen blev totalt överexponerad, även på bländare 25. Med andra ord, vad gör man för fel när man får överexponerade bilder trots att man har minsta bländare samt ISO 200? När man vill ha lång slutartid, alltså.

Det var skymning och ganska "neutralt" ljus.

Med vänlig hälsning,
Viktor

Har du något grepp om hur stor skillnaden var i ljushet mellan hav & himmel? Blev havet rätt exponerat?

Kameran har ett visst dynamiskt omfång & klarar inte för stora kontraster & om ljusmätningen gjordes utifrån havet så kan då himmeln bli utfrätt om den är ljusare.

Finns några varianter att fixa detta på. Den klassiska är att använda ett avtonat gråfilter som är mörkare upptill & tonas ned till genomskinligt nedtill. Då kan man få några stegs exponeringsskillnad mellan himmel & hav.

En modernare variant är att ta två eller flera bilder med olika exponering för att sedan sammafoga dem i bildbehandlingsprogrammet, detta funkar enbart om motivet är stilla & kan ge oönskade (eller fräcka?) effekter på ett böljande hav.

//Larsa

Om det är så att det är det dynamiska omfånget som ställt till det för dig så kan du här hitta en del info om det. Läs även det som avhandlas om RAW-formatet där, om man använder det så har man lite mer att spela med men det är inte säkert att det skulle räcka i ditt fall?

//Larsa

Tusen tack, Larsa. Jo, skillnaden mellan havets (eller snarare insjöns, för att vara exakt) respektive himmelens ljushet var relativt stor, men mer specifik än så har jag inte kunskap till att vara. Det blev nog för mastigt för kameran helt enkelt.

Ett avtonat gråfilter ska jag lägga på inköpslistan och dubbelexponering har jag länge velat testa så även det låter som ett gott förslag.

Heders.

MVH,
Viktor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar