Annons

Överexponering med D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Marlus

Medlem
Har en D700 som jag får överexponering på i stort sett alla lägen, P,M,A,S.

Även om jag kör M och det visar att bilden ska bli normalt exponerad så blir den överexponerad.
Någon som vet vad det beror på?

I läge A så går inte slutar tiden ner till under 1/30 oavsett vad man ställer bländaren på.

Och knappen för att kontrollera skärpedjupet verkar inte funka alls...
Har jag fått ett måndagsexemplar eller?

Senast ändrad:
Menar du D700 eller D7000?

På min D7000 - som jag inte kommer åt där jag sitter nu - finns, om jag inte missminner mig, i någon meny en inställning som kan användas för att sätta en minimislutartid. Kan det vara något sådant som spökar för ditt mittenproblem?

Tycker snarare att det låter som att du har auto-iso påslaget och inte vet hur man ändrar exponeringskompensation.

Läs manualen

Sidan 151 i manualen.

Sedan lär det fungera. Resten av manualen är också rekommenderad att åtminstone titta igenom en gång, om du inte har fotograferat mycket (med Nikon då också helst) innan.

Viktiga avsnitt:
s.35 Grunderna för fotografering och bildvisning
s.67 PASM
s.91 AF-funktionerna (och hela vägen fram till s.131, genom "vitbalans")

Knappen för skärpedjupskontroll funkar mycket dåligt på en kamera som D7000 och D300 t.ex. Sökaren blir bara mörkare och otydligare, någon skillnad i skärpedjup ser iallafall inte jag.

Dessutom går det ju att programmera om den och ge den en annan funktion, det kanske är gjort om det inte händer något alls?

Angående överexponeringen, så finns det en inställning där du kan ställa in en konstant över/underexponering om du tycker att kameran alltid exponerar ungefär lika mycket fel. Jag har fått ställa ned samtliga mina kameror 0,5-1 steg och då exponerar de mycket bra!

Knappen för skärpedjupskontroll funkar mycket dåligt på en kamera som D7000 och D300 t.ex. Sökaren blir bara mörkare och otydligare, någon skillnad i skärpedjup ser iallafall inte jag.

Det lär väl hänga på hur stor skillnaden är mellan objektivets maxapertur och det man tänkt fota med? Det är kanske ett extremt exempel, men när jag låg och lekte fuskmakro häromdagen med min vanliga normalzoom på D7000 syntes stor skärpedjupskillnad i sökare mellan bländare 4 och 22.
Personligen tycker jag mig se användbara skillnader även vid mindre extrema situationer, men å andra sidan - jag har egentligen ingen erfarenhet av andra kameror, så jag vet inte om det kanske är bättre där.

Nåja, nu är problemet löst.
Det var optiken det var fel på, och eftersom jag fått ett demoex av både objektiv och hus så fick jag nya saker.
Grunderna kan jag och jag vet hur man ställer in ISO, självklart testade jag allt sånt innan.
Med DOF knappen ska man ju klart och tydligt se att det blir mörkare om du kör på S och slutartid 1", men inget hände, således något fel på bländare gissar jag, eller någon kontakt mellan kamera och hus...

Nu är det jag som inte fattar.
Borde inte kameran med aplång slutartid välja en liten bländare? Om det är någorlunda normalljust?

ANNONS