Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponering med Canon EOS 5D MK II

Produkter
(logga in för att koppla)

jepson

Medlem
Hej!

Jag har ett problem sedan en tid med min MK II som börjat överexponera. Beror på ljuset men generellt blir bilder i solljus ofta överexponerade medan moln och skugga funkar bra. Ofta får jag kompensera ca 1 steg. Samma sak med alla mina objektiv. Känner inte igen detta. Idag fick jag plötsligt en galet överexponerad bild som jag bifogar tillsammans med en (mer) korrekt exponerad som togs någon sekund innan. EXIF:en säger bl 8 1/400 sek på båda.
Känns som om slutartiden eller bländaren inte var den som registrerades ? Slutaren är knappast utsliten -
kanske 30000 exp.

Mvh
Peter Åberg
 

Bilagor

  • OK.JPG
    OK.JPG
    63.2 KB · Visningar: 69
  • FEL.JPG
    FEL.JPG
    43.9 KB · Visningar: 61
Anges även ISO till samma värde på båda, då är det helt klart något som inte är som det ska.
Slutare kan sluta (!) fungera efter mindre användning är 30000 bilder, om man har riktig tur. Jag skriver tur, inte otur, för då finns det ju hopp om att garantin fortfarande gäller.
 
Det är stor skillnad på skärpedjupet mellan bilderna, så kameran har troligtvis inte bländat ner för den nedre bilden. Kan kanske hjälpa med regöring av kontakterna på kamera och objektiv.
 
Så är det nog...

Det är stor skillnad på skärpedjupet mellan bilderna, så kameran har troligtvis inte bländat ner för den nedre bilden. Kan kanske hjälpa med regöring av kontakterna på kamera och objektiv.

Du har säkert rätt, det är mycket mindre skärpedjup i den överexponerade bilden.
Har rengjort alla kontakter nu.

/Peter
 
Kan vara så att bländarlamellerna som går trögt och att de inte hinner stänga som de ska och därmed blir bilderna överexponerade.

Prova att ta bilder med största bländaren, då bör det om inte bli olika exponeringar på bilderna eftersom bländaren då inte behöver stänga något.
 
Kan vara så att bländarlamellerna som går trögt och att de inte hinner stänga som de ska och därmed blir bilderna överexponerade.

Prova att ta bilder med största bländaren, då bör det om inte bli olika exponeringar på bilderna eftersom bländaren då inte behöver stänga något.
Han skriver ju dock att problemet uppstår med alla hans objektiv, så det lär inte vara problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.