Annons

Överexponering Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha hehe, tror nog att det var på jackan...
Men kameran var ju inställd på evaluerad mätning och det borde väl egentligen inte ha någon större betydelse... Jag förstår att det har stor betydelse om man har den på spot...

Grejen är att problemet kvarstår när allt går på full auto och det känns ju konstigt att man inte skulle kunna använda auto funktionen på en såpass bra kamera

Det jag funderar på är om man måste lämna in den och få den justerad eller om "felet" är värre än så...?

Även vid evaluerande mätning har det betydelse var du sätter fokuspunkten men som sagt - det bör inte leda till så stora variationer som du upplever.

Jag är också inne på att det är något knas med din kamera.

Vad händer dom du riggar kameran på stativ och tar flera bilder i rad med exakt samma inställningar? Får du variation?
 
Aha hehe, tror nog att det var på jackan...
Men kameran var ju inställd på evaluerad mätning och det borde väl egentligen inte ha någon större betydelse... Jag förstår att det har stor betydelse om man har den på spot...

Grejen är att problemet kvarstår när allt går på full auto och det känns ju konstigt att man inte skulle kunna använda auto funktionen på en såpass bra kamera

Det jag funderar på är om man måste lämna in den och få den justerad eller om "felet" är värre än så...?

Jag har iofs en 50D, men tror att exponering med evaluerande mätning fungerar likadant. Hade jag satt fokuspunkten på jackan för bild 1 och i ansiktet för bild 2, hade bilderna fått olika exponering. Exponeringen lägger mer vikt på fokuspunkten.
 
Tror det kan vara fel på din kamera.
Jag har haft samma fel på en av mina 5DII, fick dessvärre aldrig någon lösning på problemet :-(
För mig var det exakt som du skriver, men tom att två bilder efter varandra, med exakt samma utsnit, gav helt olika exponering!
Problemet var att felsökning försvårades kraftigt av att felet uppstod helt slumpmässigt och gick aldrig att provocera fram!
/Janne
www.helikopterbild.se

Har garanti fortfarande med segt att vara utan kamera några veckor om den skulle behöva lämnas in...
 
Även vid evaluerande mätning har det betydelse var du sätter fokuspunkten men som sagt - det bör inte leda till så stora variationer som du upplever.

Jag är också inne på att det är något knas med din kamera.

Vad händer dom du riggar kameran på stativ och tar flera bilder i rad med exakt samma inställningar? Får du variation?

Har inte provat det, får testa...

Den bilden som jag bifogade var ju rätt kraftigt "överexponerad" oftast brukar det röra sig om att ansikten blir kritvita (i full auto med fokus på ansiktet) utomhus... då är det varje bild vi pratar om och eftersom inte exponeringen går att justeras i detta läge så blir denna inställning oanvändbar
 
Men om du använder full auto (jag antar att du menar den gröna rutan), då kan du ju inte kontrollera om kameran fokuserar på ansiktet eller på något annat istället/också. Just det faktum att man inte kan ange vilken fokuspunkt som ska användas tycker jag gör gröna rutan till något av det mest oanvändbara på kamerorna. I alla lägen.

Däremot spelar vilken fokuspunkt du använder inte någon roll vid just spotmätning, som du tycks tro ovan. Det är bara vid evaluerande mätning det har betydelse.

Min erfarenhet säger i alla fall att evaluerande mätning ibland låter sig luras av en lite större avvikande del i motivet, som i detta fall den mörka jackan, men ibland ser metoden igenom problemet och får det rätt ändå. Som all avancerad automation är den lite oförutsägbar.
 
Men om du använder full auto (jag antar att du menar den gröna rutan), då kan du ju inte kontrollera om kameran fokuserar på ansiktet eller på något annat istället/också. Just det faktum att man inte kan ange vilken fokuspunkt som ska användas tycker jag gör gröna rutan till något av det mest oanvändbara på kamerorna. I alla lägen.

Däremot spelar vilken fokuspunkt du använder inte någon roll vid just spotmätning, som du tycks tro ovan. Det är bara vid evaluerande mätning det har betydelse.

Min erfarenhet säger i alla fall att evaluerande mätning ibland låter sig luras av en lite större avvikande del i motivet, som i detta fall den mörka jackan, men ibland ser metoden igenom problemet och får det rätt ändå. Som all avancerad automation är den lite oförutsägbar.

Jo men jag kan ju välja om kameran ska fokusera på ett ansikte och inte nåt som ligger i bakgrunden även om jag kör med alla fokuspunkter.

Men när jag använder en fokuspunkt (mittpunkten) så är det väl också där den spotmäter?

Jo men det är ju det, oförutsägbar... Jag köper inte det, med andra ord ju mer avancerad kamera ju sämre resultat? Hade som sagt inga problem med min 400d innan

Det känns som min 5d försöker fixa nåt som inte behöver fixas
 
Nä, du kan inte välja var kameran ska fokusera om du kör med alla fokuspunkter. Den kommer att ta en punkt som den tycker har något som ger bra kontrast. Hittar den bra kontrast under flera punkter kommer den vanligtvis att ta det som ligger närmast, men säkert är det inte.

Spotmätning sker i mitten, fokusmätning på den valda AF-punkten, oavsett om du själv valde AF-punkt eller om kameran gjorde det.

Evaluerande mätning skiljer sig från en kameramodell till nästa. Canon gör ihärdiga försök att göra funktionen intelligentare med tiden, och implementerar dessa i diverse nya kameramodeller. Ibland blir det verkligen bättre, ibland mest märkligare. iFCL-mätningen som sitter i mina 7D tyckte jag var lite konstig först, men när jag vant mig och lärt mig hur den "resonerar" tycker jag den fungerar bra.
 
Samma ljusmätningsproblem med min 5D II

Tror nog att problemet är väl känt. Såg i ett test av någon senare Canon i 600-serien att testarna i tidningen DigitalFoto krasst noterade att även den kameran lät sig luras av mörka delar av motivet med överexponerad bild som följd.

Har själv brottats med problemet i över ett år (sedan jag skaffade Canon-grejorna), men kan bara få till vettigt exponerade bilder utomhus genom att underexponera ca 1 bländarsteg.

/Lars
 
Nä, du kan inte välja var kameran ska fokusera om du kör med alla fokuspunkter. Den kommer att ta en punkt som den tycker har något som ger bra kontrast. Hittar den bra kontrast under flera punkter kommer den vanligtvis att ta det som ligger närmast, men säkert är

Jo men detta borde ju inte vara ett problem när man tar ett porträtt foto.
Och problemet kvarstår ju i AV läget med bara en fokuspunkt. Fast där kan jag ju underexponera
 
Jo men detta borde ju inte vara ett problem när man tar ett porträtt foto.
Det beror på hur du definierar porträtt. Om det är sådana bilder som du lagt i tråden finns det ju betydligt mer än bara ansiktet som kameran kan tycka är viktigt att mäta på.
Och problemet kvarstår ju i AV läget med bara en fokuspunkt. Fast där kan jag ju underexponera
Ja, precis, och det kan ju mycket väl behövas, för bara för att du använder en fokuspunkt är det inte enbart där kameran mäter. Beroende på generation mäter Canons evaluerande mätning i olika antal mätzoner, men de är i alla modeller åtminstone några stycken, ofta flera dussin och i några fall flera hundra. Alla zonerna mäts, sen är det en fråga om hur kameran uppfattar motivet, var den aktiva fokuspunkten/punkterna är, samt i vissa fall (typ iFCL) hur fokus ligger vid samtliga fokuspunkter, vare sig de är aktiva eller ej, som avgör vilken exponering som kameran kommer fram till.
 
Felet är egentligen ganska uppenbart om du jämför bakgrundsoskärpan på dom båda bilderna. Den första överexponerade bilden är tagen med större bländare, även fast båda ska vara inställda på f5. Det är nog alltså nåt vajsing med ditt objektiv som inte vill blända ner ordentligt alla gånger.
 
Felet är egentligen ganska uppenbart om du jämför bakgrundsoskärpan på dom båda bilderna. Den första överexponerade bilden är tagen med större bländare, även fast båda ska vara inställda på f5. Det är nog alltså nåt vajsing med ditt objektiv som inte vill blända ner ordentligt alla gånger.

Tror inte det, jag har samma problem med min 70-200 och det fungerade bra på min 400d ... Hade det varit nåt med objektivet borde jag väl haft samma problem inomhus?
 
Hm, o vid närmare eftertanke så är ju första bilden tagen närmre, så det är kanske därför det är suddigare bakgrund. Men oavsett så kan det ju vara värt att kolla upp...
 
Det är inget fel på kameran.
Det är inget fel på objektivet.
Det är inget fel på handhavandet.

Bägge bilderna ligger inom toleransen för exponering.

Det är olika utsnitt och olika brännvidd (zoom) på bilderna.
Det medför olika förutsättningar för kameran att räkna ut ett medelvärde.
Förmodligen kunde det lika gärna ha blivit 1/100 sek på bägge bilderna lika gärna.

Om du får många bilder där ljusa partier som borde ha teckning eller ton i sig men som blir utbrända i stället så är det en annan femma.
Om histogrammet är avklippt i högerkanten och displayen varnar för överexponering- högdagervarning så är bilden överexponerad.

Om du tar för vana att regelbundet kolla dina exponeringar då och då på histogrammet så blir du snart bekväm med din kameras sätt att mäta ljuset. T.ex så "vet" man då när man behöver kompensera för ljus eller mörk bakgrund redan innan man tar bilderna.

(Jag har haft några stycken olika Canonmodeller och alla har uppfört sig olika)
 
Det är inget fel på kameran.
Det är inget fel på objektivet.
Det är inget fel på handhavandet.

Först tänkte jag invända eftersom jag inte riktigt känner igen den här typen av variationer från verkliga livet. Men så beslöt jag mig att göra en liten snabb test först.

Dessa bilder är ingen vetenskaplig test, utsnittet är inte exakt lika men ganska nära. I den första bilden har jag fokuserat på de svarta CD-fodralet. I den andra har jag lagt en vit bok över och fokuserat på i princip samma punkt. Båda med evaluerande mätning, Canon 5D mk III.

I den första bilden får jag 1/30, i den andra 1/125, alltså 2 stegs skillnad bara för att det kommit in "lite vitt" under fokuspunkten!

Så jag ger mig, inget fel med TS kamera - fota på! :)
 

Bilagor

  • Evaluerande-4647.jpg
    Evaluerande-4647.jpg
    82.6 KB · Visningar: 125
  • Evaluerande-4648.jpg
    Evaluerande-4648.jpg
    83 KB · Visningar: 127
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.