Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponering i kameran eller på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Enkelt att testa. Men jag har ingen kamera.

Vad blir skillnaden på en bild som överexponeras i kameran och en bild som exponeras "korrekt" i kameran men överexponeras i ett bildbehandlingsprogram, ex exponeringsreglaget och en raw-bild i lightroom. Hur kommer dessa bilder skiljas åt?
 
Enkelt uttryckt kan ett bildbehandlingsprogram överhuvudtaget inte exponera, eftersom det är något som händer i kameran, när slutaren står öppen.

Däremot kan man ju flytta vitpunktsmärket i bildbehandlingen, så att det hamnar innanför histogrammet, vilket gör att allt över en viss nivå i råfilen kommer att klippa i bilden.

Tekniskt skiljer det så klart genom att man minskar det dynamiska omfånget när man drar vitpunktsreglaget in i histogrammets graf, medan de mörka pixlarna inte påverkas, medan en i kameran överexponerad bild får med mer detaljer i de mörka partierna av bilden.

När man gör HDR-bilder med flera tagningar utnyttjar man ju just detta, genom att man överexponerar de tagningar som ska återge motivets mörkare delar. De ljusa delarna blir då helt urfrätta i dessa exponeringar, men man vinner dynamiskt omfång när exponeringarna kopplas ihop till en 32 bitars HDR, som sedan kan tonsepareras genom att höja lokal kontrast och sänka global kontrast, en process som brukar kallas "tone mapping". Tonseparationen gör att man kan återge HDR-bilden, göra den tillgänglig, i ett medium med lägre tonomfång.

Så reglaget "Exponering" i bildbehandlingsprogram är lätt att missförstå, eftersom det är höggradigt missvisande. Det finns ingenting man kan göra åt exponeringen i bildbehandlingen, men det finns många sätt att påverka resultatet. Vad reglaget gör är att det kan ändra tonomfång och kontrast, och när det finns tomt utrymme till höger om histogrammets graf, kan man flytta vitpunkten till stället där grafen slutar, för att bättre utnyttja omfånget i visningsmediet.

Därutöver kan man också krumma tonkurvan, så att det virtuella ISO-värdet höjs och de mörka tonerna lyfts, och samtidigt höjer man i så fall också bruset med de mörka tonerna.

Eftersom "korrekt" exponering, överexponering och underexponering är rätt luddiga begrepp, är det inte alldeles enkelt att förstå vad var och en menar med dem.
 
Så reglaget "Exponering" i bildbehandlingsprogram är lätt att missförstå, eftersom det är höggradigt missvisande. Det finns ingenting man kan göra åt exponeringen i bildbehandlingen, men det finns många sätt att påverka resultatet. Vad reglaget gör är att det kan ändra tonomfång och kontrast, och när det finns tomt utrymme till höger om histogrammets graf, kan man flytta vitpunkten till stället där grafen slutar, för att bättre utnyttja omfånget i visningsmediet.
Ja, det är alldeles otroligt korkat att använda termen "exponering" för något som inte handlar om exponering. Var det Thomas Knoll som inte hade koll på saker och ting i Photoshops barndom, eller var kommer denna idioti ifrån?

Eftersom "korrekt" exponering, överexponering och underexponering är rätt luddiga begrepp, är det inte alldeles enkelt att förstå vad var och en menar med dem.
Termen "exponering" är glasklar och går inte att missförstå om man har läst på. Vad som är "korrekt" exponering, överexponering eller underexponering är lite mer luddigt eftersom det har en del att göra med tycke och smak. Man kan dock göra det enkelt för sig genom att hävda att "korrekt" exponering är en exponering som lyckas få med det mesta av tonomfånget i motivet. Det lämnar förvisso en del tyckande kvar till fotografen.
 
Enkelt att testa. Men jag har ingen kamera.

Vad blir skillnaden på en bild som överexponeras i kameran och en bild som exponeras "korrekt" i kameran men överexponeras i ett bildbehandlingsprogram, ex exponeringsreglaget och en raw-bild i lightroom. Hur kommer dessa bilder skiljas åt?

Jag gjorde ett test utifrån hur jag förstår frågeställningen på det sätt att frågan blir meningsfull:

En "korrekt" exponerad bild visades på datorskärmen. Bilden fotograferades av i RAW, dels "korrekt" exponerad, dvs histogrammet tilläts inte klippa av till höger med viss marginal. Dels också en bild från detta två steg överexponerad i kameran. De båda bilderna togs sedan in i LR. För den korrekt exponerade bilden drogs sedan LR:s exponeringsregel +2 steg och skärmdump togs. Skärmdump togs också på den i kameran överexponerade bilden.

Bilderna jämfördes och den i kameran överexponerade kan sägas ha histogrammet snäppet förskjutet till höger, dvs aningen ljusare skuggor, ljusare högdagrar och ljusare mellantoner. Bilden som exponerades +2 steg i kameran är helt enkelt snäppet mer urbränd än den i LR justerade +2. Se skärmdumparna, där det av exponeringsregeln framgår vilken bild som är vilken. Om detta lilla test sedan avspeglar alla fotograferingssituationer låter jag vara osagt.

Annars är det ju så som redan påpekats att exponeringen styrs av exponeringstid och bländarvärde. Inte av LR:s exponeringsregel, eller kamerans ISO-inställning. Dessa påverkar bildens ljushet, men alltså inte exponeringen i korrekt fysikalisk definition.
 

Bilagor

  • Exponering kamera +2.jpg
    Exponering kamera +2.jpg
    302.5 KB · Visningar: 95
  • Exponering LR +2.jpg
    Exponering LR +2.jpg
    319.3 KB · Visningar: 85
Alltså, bilderna blir snarlika, men den största skillnaden är kanske att brusnivån i den i efterbehandlingen höjda bilden kommer att vara högre än den i kameran överexponerade. Hur stor skillnad i brusnivå beror på den aktuella kamerasensorns/kamerans förmåga, men en stor del av denna effekt är ofrånkomlig då fotonbruset ökar med lägre exponering, dvs för bilden som höjts i efterbehandlingen.
 
En följdfråga: Lightroom har väl en funktion som gör att "överexponering" inte tillåts i efterbehandlingen utan istället minskas skillnaden/kontrasten mellan bildens ljusa partier. Med andra ord kan man inte få bilden att se likadan ut genom justering i LR.

Anledningen till min fråga är att jag vill veta hur mycket jag kan överexponera i kameran och ändå ha alla tonerna kvar i RAW filen (i syfte att minska brus med högt ISO). Kan jag stänga av denna funktion i LR bara för att lära?
 
Anledningen till min fråga är att jag vill veta hur mycket jag kan överexponera i kameran och ändå ha alla tonerna kvar i RAW filen (i syfte att minska brus med högt ISO). Kan jag stänga av denna funktion i LR bara för att lära?

Frågan är mycket oklar, och det är komplext, eftersom vi inte vet vad du menar med att "överexponera". Om du menar att ställa in kompensation i riktning plus, så är det inte definitionsmässigt att överexponera, utan det är att hantera mätresultatet efter motivet.

För mig betyder överexponera att man exponerar så mycket att de ljusaste partierna där man vill ha teckning i bilden klipper, endera i jpegfilen om det är den som ska användas, eller i råfilen om det är den man ska använda. Och det enkla svaret är då att man inte kan överexponera alls utan att förlora högdagrar i helt urfrätt.

Det blir lite mer komplicerat om vi ser till färg. Kameran kan inte berätta för dig hur nära klippning en viss mättad färg hamnar, eftersom ljusmätaren är kalibrerad för att integrera de tre grundfärgerna i ett värde. Det betyder att rött, som i röda rosor eller vallmo, kan klippa upp till ett par EV utan att man får besked om det via ljusmätaren. Den enda lösningen för att behålla teckning i sådana mättade färger som är ljusstarka är att exponera mindre. Visst har man lite mer utrymme i råfilen än i kamerans jpeg, men hur man än vänder det ger ljusmätaren inte någon ledning. En sådan blomma kan alltså bli överexponerad (enligt min definition) också när man har ställt in minuskompensering.

Och resonemanget verkar lite kontraproduktivt om syftet är att minska bruset i bildens mörkare delar. Varför i så fall använda högre ISO-inställning, när man ändå exponerar lika mycket som om ISO hade ställts in lägre?

Det handlar väl egentligen om att ta reda på var gränsen går för hur mycket man kan lita på att råfilen ska innehålla användbar data som man inte kan se på histogrammen i kameran eller dess jpeg. Olika kamerafabrikanter kan ha lite olika strategi för hur de ställer in sina ljusmätare och visar sina histogram, och det är inte något man kan läsa sig till i manualen. Det är egentligen bara att prova var gränsen går för den kamera man har, men man får se upp när en mättad färg är inblandad, och det gäller i stort sett alla mättade färger utom grönt. De som är svårast att bedöma är de som innehåller rött och/eller blått. Men det gröna kan också komma in, då det vid större gröna ytor lätt kan leda till att andra färger överexponeras. Det går att komma runt med spotmätning, men det kräver att man vet vad man mäter och hur man ska mäta det, i vilken zon man vill placera det mätta området.

Spotmätning på en neutral yta är enkelt, eftersom man kan placera den i valfri zon helt efter regelboken. Spotmätning på en mättad färg är svårare. Om man skulle ha kompensation +3 på den neutralvita molnkanten för att få den rätt, kanske den röda vallmon inte ska ha någon kompensation alls för att dess röda mättade färg ska hamna på full pott. Ljusmätaren har ju dragit bort grönt och blått, så att man mäter en röd och två svarta.

Så något enkelt svar gives inte. Det hänger helt på vad du har för kamera, hur du mäter, och vad du menar med "överexponera". Men till en del kanske det också handlar om hur du ser på brus. Bruset är en egenskap vi inte kommer ifrån, och jag har hittills inte sett en bra bild som har försämrats av brus. Bruset är helt enkelt inte något problem hos moderna kameror, så det finns egentligen inte något skäl att fundera över det.
 
Lightroom har väl en funktion som gör att "överexponering" inte tillåts i efterbehandlingen utan istället minskas skillnaden/kontrasten mellan bildens ljusa partier.

Det tycks vara så. Men vid export till jpg har ändå de allra ljusaste partierna skickats iväg till utbrändhet för bilden som höjts +2 i LR. Jag gissar att detta har med jpg-formatets begränsade bitdjup att göra.

Alltså i detta en klar skillnad mellan att överexponera i kameran, gentemot att höja exponeringsregeln i LR.
 
Det blir lite mer komplicerat om vi ser till färg. Kameran kan inte berätta för dig hur nära klippning en viss mättad färg hamnar, eftersom ljusmätaren är kalibrerad för att integrera de tre grundfärgerna i ett värde. Det betyder att rött, som i röda rosor eller vallmo, kan klippa upp till ett par EV utan att man får besked om det via ljusmätaren. Den enda lösningen för att behålla teckning i sådana mättade färger som är ljusstarka är att exponera mindre. Visst har man lite mer utrymme i råfilen än i kamerans jpeg, men hur man än vänder det ger ljusmätaren inte någon ledning. En sådan blomma kan alltså bli överexponerad (enligt min definition) också när man har ställt in minuskompensering.
Nej, Nej. Detta har vi ju gått igenom i den förkättrade blåklockstråden. Om du sätter exponeringen så att inget parti överexponeras, det vill säga att luminiscenskanalen har valörer ända upp till de allra ljusaste tonerna, då är det bara en fråga om att välja en arbetsfärgrymd som undviker att klippa färgerna. Det är helt onödigt, direkt kontraproduktivt att då underexponera bilden bara för att vissa färger faller utanför det omfång som Adobe RGB eller sRGB kan hantera. Välj istället en större färgrymd, som till exempel ProPhoto RGB som är konstruerad just för detta ändamål.
 
Kolla på denna bild. Jag har inte dragit upp färgmättnaden i den, motivet har en hög färgmättnad.
 

Bilagor

  • Transjo_prophoto.jpg
    Transjo_prophoto.jpg
    158.2 KB · Visningar: 72
I min råkonverterare exporterade jag bilden till Profoto RGB, det var den enda arbetsfärgrymd som inte förorsakade någon färgklippning. Som du ser i histogrammet, ingen klippning i någon färgkanal.
 

Bilagor

  • Histogram_prophoto.jpg
    Histogram_prophoto.jpg
    51.6 KB · Visningar: 57
Bara för att visa dig vad som hänt om jag istället valt sRGB, trots att allt annat var lika. Röd klipper lite och blå klipper massivt.
 

Bilagor

  • Histogram_sRGB.jpg
    Histogram_sRGB.jpg
    52.1 KB · Visningar: 57
En följdfråga: Lightroom har väl en funktion som gör att "överexponering" inte tillåts i efterbehandlingen utan istället minskas skillnaden/kontrasten mellan bildens ljusa partier. Med andra ord kan man inte få bilden att se likadan ut genom justering i LR.
http://www.rawdigger.com/howtouse/overriding-raw-converter-default-adjustments-settings
http://www.rawdigger.com/howtouse/deriving-hidden-ble-compensation


Anledningen till min fråga är att jag vill veta hur mycket jag kan överexponera i kameran och ändå ha alla tonerna kvar i RAW filen (i syfte att minska brus med högt ISO). Kan jag stänga av denna funktion i LR bara för att lära?
http://www.fastrawviewer.com/blog/how-to-use-the-full-dynamic-range-of-your-camera
 
Det blir lite mer komplicerat om vi ser till färg. Kameran kan inte berätta för dig hur nära klippning en viss mättad färg hamnar, eftersom ljusmätaren är kalibrerad för att integrera de tre grundfärgerna i ett värde. Det betyder att rött, som i röda rosor eller vallmo, kan klippa upp till ett par EV utan att man får besked om det via ljusmätaren. Den enda lösningen för att behålla teckning i sådana mättade färger som är ljusstarka är att exponera mindre. Visst har man lite mer utrymme i råfilen än i kamerans jpeg, men hur man än vänder det ger ljusmätaren inte någon ledning. En sådan blomma kan alltså bli överexponerad (enligt min definition) också när man har ställt in minuskompensering.

Nej, Nej. Detta har vi ju gått igenom i den förkättrade blåklockstråden. Om du sätter exponeringen så att inget parti överexponeras, det vill säga att luminiscenskanalen har valörer ända upp till de allra ljusaste tonerna, då är det bara en fråga om att välja en arbetsfärgrymd som undviker att klippa färgerna. Det är helt onödigt, direkt kontraproduktivt att då underexponera bilden bara för att vissa färger faller utanför det omfång som Adobe RGB eller sRGB kan hantera. Välj istället en större färgrymd, som till exempel ProPhoto RGB som är konstruerad just för detta ändamål.

Jag vet inte riktigt om det är någon idé att bråka om det här. Om man mäter mot gråkort för exponeringen, eller om man mäter infallande ljus, eller om man använder Sunny 16 i stället för ljusmätaren, då blir inte rött överexponerat, men här handlar det om en ljusmätare, som integrerar värden från tre färgkanaler, där två inte innehåller mycket alls, medan en av dem har fått full pott. Ljusmätaren kommer då att visa ett felaktigt värde. Det syns mest tydligt när man spotmäter. Spotmät mot den röda vallmon, och mätaren visar ett för lågt värde. Om du i stället mäter mot ett vitt kort med omkring nittio procents reflektion eller mer, kommer mätaren att visa ett högre värde.

Och jag gissar att "luminiscenskanal" är någonting som finns i mjukvaran, men knappast i råfilen. Den råa filen har i varje given grupp av fyra ljusbrunnar två gröna, en röd och en blå. När man har en starkt mättad röd färg, kommer bara de ljusbrunnar som har rött filter att fyllas, medan de tre andra är "svarta" - tillsammans bildar en röd och tre svarta luminiscenskanalen, som jag påstår visar ett felaktigt värde, då den inte tar hänsyn till att det röda rinner över. Visst, det är grovt förenklat, eftersom alla filtren släpper igenom alla färger mer eller mindre, men principen är ändå att ljusmätaren inte kan avgöra att det är en färg som klipper.

Och jag har inte någonsin - aldrig - föreslagit att underexponera. Inte heller i den andra tråden. Men om man vill använda kamerans jpeg tvingas man självklart exponera mindre än om man använder råfilen. Vad man sedan gör med råfilen tillhör efterbehandlingen, inte exponeringen. Där kan man jiddra med färgrymder och mättnad om man vill, men råkonverteraren kan inte skapa information som inte finns i råfilen.

Hur man ska tolka ljusmätaren kan så klart skilja mellan olika kameror, och vill man ha både hängslen och livrem kan man gaffla. Men ändå tycker jag att det är bra att ha klart för sig att ljusmätaren inte ger ett korrekt värde för en mättad färg. Att mäta mot gråkort, mäta infallande ljus, använda Sunny 16 eller att mäta med kompensation mot ett vitt kort ger däremot korrekta värden, så länge det inte handlar om starkt fluorescerande färger.

I studio bör man inte ha den sortens problem, eftersom man i regel har kontroll på ljuset, och alla bättre ljusmätare mäter infallande ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.