Advertisement

Annons

Överexponering D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Jag har uteslutande kört manuellt med min D70, men sedan en tid tillbaks blir bilderna felexponerade...utbrända högdagrar osv.nästan omöjligt att få korrekt exponerade bilder.

Enligt många här på FS brukar D70 underexponera en aning, men i mitt fall är det tvärt om.Detta har uppkommit sista månaden.

Kan man överhuvudtaget lita på exponeringsmätaren?

Har testat och kört i programläge "P" och då blir plötsligt bilderna korrekt exponerade, fast ljusmätaren visar exakt samma värde som när man kör manuellt.

Någon annan med samma erfarenhet?
 
Kom bara att tänka på det jag läste på Nikons hemsida. De har gått ut med att exponeringssystemen kan sluta fungera på en del D70 kameror...
Tänkte bara i och med att din verkar ha fungerat förut...

Här är länken, där finns något test du kan göra för att se om du har det problemet:

http://www.europe-nikon.com/newsdetail.aspx?countryid=12&languageid=12&editorialId=1797

De lagar de drabbade kamerorna, även om garantin har gått ut...

M.V.H Johan
 
Var ute o fotade igår med exakt samma fel.. brukar alltid köra med slutarautomatik och ratten hade hoppat till m ... slutaren hade jag ställt på 1/60 sek förra gången jag använde manuella inställningar med följdfel kritvitt eftersom det var sol..fattade inget men så fort jag körde med "A" igen så var det ok..vet inte om det var felet för dig men för mig så blev det solklart..(exponeringskomp ligger kvar vad du än väljer P/A/S/M) så det är nog ej felet..
Har du kollat detta så ligger nog felet i optiken..har du provat med annan optil o fått samma fel?
 
Hej
Min D70 har också fått fnatt men den har också gått över 33000 exponeringar. Men ändå!

I alla andra lägen än M exponerar den helt fel, för mörkt och för ljust omväxlande. Och i läge M säger den nästan hela tiden att allt är underexponerat.
Någon kort sekund kan mätaren i sökaren visa rätt för att sedan utslaget blir max åt höger/underexponerade hållet. Jag måste alltså exponera manuellt bokstavligen och kolla på histogrammet på LCD-n.

Någon mer som upplevt samma sak? Dags att skicka in till Nikon, fast dettta fel inte alls verkar var detsamma som de berättar om på sin hemsida.

PS
Detta krångel började under ett stort bröllop -- gissa om jag var glad som fått låna en extra D70 som backup.
 
Helgesson skrev:
Men varför exponerar den då rätt med programläge "P"??

Möjligtvis för att du kör med stor bländare i P?

Om du har fler objektiv provar du enklast genom att se om samma problem kan provoceras fram på flera objektiv (=troligtvis ett kamera problem) eller endats ett objektiv (=troligtvis ett objektivproblem)
 
Goda Nyheter från Nikon Service!

Hej


Lämnade in min D7O i Upplands Väsby den 5 oktober och fick kameran i fredags den 21 oktober. Det var tydligen reservdelar som inte fanns hemma som tog tid.

MEN ... håll i er, vilken service, när jag verkligen måste ha kameran till helgen. En av Nikons anställda skulle ändå passera Nyköping på E4-an och körde då in till en mötesplats och lämnade över kameran direkt i handen på mig.

Otroligt med en sådan sak, eller hur!

Fel var det på Sub Pcb Unit och på Light Measuring Fpc Unit och på Main Sw Fpc Unit, om nu någon begriper detta.

De två första felen gick på garantin, medan jag fick betala för det sista, vilket blev sexhundra kronor inklusive momsen.

Man får vara glad ändå, minsann. Bara nu slutaren håller länge till. Är uppe i 36000 exponeringar.

/Fride
 
Dagens ros till Nikon i Väsby

Ja, verkligen kanon service, jag var där igår, lämnade min 80-200 2.8D som hade en klack avslagen ur bländar ringen, utan den blir D70 stendöd.

Har du tid att vänta ? Undrade Tony, vaddå typ 2-3 veckor undrade jag, 10 minuter?

Jag vet att det inte tar många minuter att byta ringen, har gjort det själv, men det var ändå kanon, det är inte ofta man får trevligt bemötande & en reperation utförd omgående dessutom.

Under tiden kunde man roa sig med att pilla på div tomma F5 skal, läsa fina foto böcker, för att till sist ta en gigantiskt bunt med Nikon reklam broschyr Propaganda under armen när man gick :))

Har hört många som har mycket positiva erfarenheter därifrån också, flera exempel är dom som har Nikkor AF 35 2.0 som har av Nikon et erkänt konstruktions fel i bländaren som gör att 75% av den först modellen läcker olja på bladen, som resulterar med att den bara går att plåta på 2.0 oftast. D versionen är problemet avhjälpt.

Pratade med en kille som hade en 10-12 år gammal sånn, dom fixade den utan kostnad, inget snack.

Så, dagens Ros till Tony & Nikon servis i Väsby också.
 
Re: Goda Nyheter från Nikon Service!

Hängbjörk skrev:
Hej


Lämnade in min D7O i Upplands Väsby den 5 oktober och fick kameran i fredags den 21 oktober. Det var tydligen reservdelar som inte fanns hemma som tog tid.

MEN ... håll i er, vilken service, när jag verkligen måste ha kameran till helgen. En av Nikons anställda skulle ändå passera Nyköping på E4-an och körde då in till en mötesplats och lämnade över kameran direkt i handen på mig.

Otroligt med en sådan sak, eller hur!

Fel var det på Sub Pcb Unit och på Light Measuring Fpc Unit och på Main Sw Fpc Unit, om nu någon begriper detta.

De två första felen gick på garantin, medan jag fick betala för det sista, vilket blev sexhundra kronor inklusive momsen.

Man får vara glad ändå, minsann. Bara nu slutaren håller länge till. Är uppe i 36000 exponeringar.

/Fride

Räknas inte kameror som hemelektronik? Då är det två års garanti mot butiken som gäller.
 
En följdfråga då om garanti TVÅ år.

Hej och tack för påpekandet. Jag undrar bara om någon här på Fotosidan har lyckats driva igenom en sådan sak, alltså att hävda att det ska vara två års garanti på ett fel på en kamera.

Om Nikon i det här fallet säger att den här tredje grejen som var sönder inte går på garantin då vet jag inte hur jag ska göra Bara säga tvärtemot att på en D70 ska allt hålla i två år som är elektroniskt inuti kameran.

Tacksam för hjälp. Sexhundra kronor är ju också pengar.

Fride
 
Re: Re: Goda Nyheter från Nikon Service!

iSolen.se skrev:
Räknas inte kameror som hemelektronik? Då är det två års garanti mot butiken som gäller.

Nu är du nog ute och cyklar lite.

Om det är hemelektronik eller ej spelar ingen roll.

Allt som en konsument köper av en näringsidkare har man i dagsläget 3års reklamationsrätt på. Dom första 6 månaderna anses alla fel som uppkommit som ursprungliga om inte säljaren kan visa på annat.
Efter 6 månader är det köparen som ska visa att felet var ursprungligt.
Här behöver det inte vara bortom allt tvivel utan det räcker att det är mer sannolikt att det var en kvalitetsbrist än att det är osannolikt.

kort och gott kan man reklamara allt man köper i upp till 3 år (jag vill minnas att dom höjde från 2 år till 3 år 1/4-05. Innan dess var den 2 år som gällde).
 
Re: Re: Re: Goda Nyheter från Nikon Service!

Dajo skrev:
Nu är du nog ute och cyklar lite.

Om det är hemelektronik eller ej spelar ingen roll.

Allt som en konsument köper av en näringsidkare har man i dagsläget 3års reklamationsrätt på. Dom första 6 månaderna anses alla fel som uppkommit som ursprungliga om inte säljaren kan visa på annat.
Efter 6 månader är det köparen som ska visa att felet var ursprungligt.
Här behöver det inte vara bortom allt tvivel utan det räcker att det är mer sannolikt att det var en kvalitetsbrist än att det är osannolikt.

kort och gott kan man reklamara allt man köper i upp till 3 år (jag vill minnas att dom höjde från 2 år till 3 år 1/4-05. Innan dess var den 2 år som gällde).

3 års reklamationsrätt gäller inte för varor köpta före 2005-04-01, före dess var det 2 år.

Varför jag nämnde hemelektronik var för att branchen i praktiken förlängt sin garanti från lagstadgade 1 år till 2 år för just hemelektonik, men som sagt, lagen säger bara ett års garanti.

Kolla i dina gamla kvitton eller med säljaren.

Vad det gäller servicen i Nikons service center i Upplands Väsby kan jag bara hålla med. Trevligare och smidigare får man leta efter.
 
Re: Re: Re: Re: Goda Nyheter från Nikon Service!

iSolen.se skrev:
3 års reklamationsrätt gäller inte för varor köpta före 2005-04-01, före dess var det 2 år.

Varför jag nämnde hemelektronik var för att branchen i praktiken förlängt sin garanti från lagstadgade 1 år till 2 år för just hemelektonik, men som sagt, lagen säger bara ett års garanti.

Kolla i dina gamla kvitton eller med säljaren.

Vad det gäller servicen i Nikons service center i Upplands Väsby kan jag bara hålla med. Trevligare och smidigare får man leta efter.
Lagen säger inget om garanti, däremot säger lagen en massa om reklamationsrätt där de första 6 månaderna kan jämställas med garanti då bevisbördan ligger på säljaren när de ska bevisa att felet uppstått pga felaktigt handhavande. Därefter är det köparen som ska bevisa att felet funnits på varan redan när den inhandlades.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.