ANNONS
Annons

Överexponering Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

rob77

Avslutat medlemskap
Har problem med min 5d mark II när jag fotar utomhus...

Bilderna blir väldigt ofta överexponerade, brukar fota med AV men har samma problem när jag har testat med full Auto inställningen...
Dessa två bilder är AV med bländartal 5, tagna efter varandra utan att jag har ändrat några inställningar (i kameran)... gråa moln på himlen, ingen sol

Jag vet att jag kan ändra exponeringen när jag ska ta en bild och oftast får jag då ta runt -1
Problemet är att nästa bild blir för mörk? exponerings resultatet är lite för random

Nåt jag har missat eller behöver kameran lämnas in?

Bilagor

• Untitled-small.jpg
    Untitled-small.jpg
    19.4 KB · Visningar: 884
  • Untitled2 small.jpg
    Untitled2 small.jpg
    20.8 KB · Visningar: 853
Kör du med evaluerande ljusmätning? Fotograferar du ett motiv med ett så ljust ansikte och en så mörk jacka kan det ge varierande resultat, beroende på vad du siktar på.

Tack för ditt snabba svar!

Jo den är inställd på det... kan det var det som spökar?

Vilken inställning är att föredra? spot metering?

Evaluerande ljustmätning upplever jag som tämligen "säker", kanske inte träffar rätt alltid men väldigt sällan åt helsike. Jag tycker inte det aktuella motivet är så svårt att kameran borde bli lurad.

Nja, den nedre bilden ser väl bra ut, men den övre ser ut som om kameran fått för sig att det är den mörka jackan som är huvudmotivet, och i så fall har den gjort rätt med jackan. Efter vad kameran kan veta, för jackan ser grå och fin ut.

Kan det vara sa att den första bilden har ett snävare utsnitt och den mörkare jackan tar upp en större del av bilden än i den andra bilden? Kanske kamerans evaluerande ljusmätning da tar mer hänsyn till den mörkare jackan och bilden?

/Conny

Som sagt, olika utsnitt och därmed olika förutsättningar för evaluerande mätning.
Jag förmodar att histogramen ser OK ut och att kurvorna bara är lite förskjutna mellan de två bilderna. Men att de ligger inom gränserna för under respektive överexponering,

apersson850: Grejen är ju att jackan är mörkblå (väldigt mörkblå)

conman: Men borde inte det gälla när man kör med spot metering?

Som i full auto inställning, där går det ju inte att ändra exponeringen och där blir ju bilderna likadana. Känns ju rätt konstigt att många bilder blir överexponerade när det enda som finns på himlen är gråa moln.

J O Härnström: Histogram nr 1 nedanför är den överexponerade

Bilagor

• Skärmavbild 2012-11-14 kl. 21.20.23.png
    Skärmavbild 2012-11-14 kl. 21.20.23.png
    16.5 KB · Visningar: 574
  • Skärmavbild 2012-11-14 kl. 21.19.53.png
    Skärmavbild 2012-11-14 kl. 21.19.53.png
    18.1 KB · Visningar: 569
Histogrammen är OK.
Du bör kunna justera nivåerna i den ljusa bilden så att det ser bra ut. Den är inte överexponerad men behöver justeras.

Det skiljer 1 1/2 steg i exponeringen 1/50 s mot 1/160 s mellan bilderna.
Det är inte hela världen och det beror på att kameran mäter ett medelvärde som varierar mellan bilderna pga. det förändrade utsnittet.

Generellt sett är det ofta bra att exponera frikostigt så att histogrammet dominerar åt höger i de ljusa partierna. Utan att de ljusa partierna blir utfrätta, brända och tappar detaljer (överexponering). Fördelen med det är att de mörkare partierna annars riskerar att bli dunkla och brusiga.

Hmm känns ju lite konstigt att behöva korrigera bilderna så ofta... speciellt att behöva göra det med bilder tagna i full auto, som då dessutom är jpg vilket gör det ännu bökigare

Grejen är ju att jag inte hade några som helst problem med exponeringen i min gamla 400d

Hmm känns ju lite konstigt att behöva korrigera bilderna så ofta... speciellt att behöva göra det med bilder tagna i full auto, som då dessutom är jpg vilket gör det ännu bökigare

Grejen är ju att jag inte hade några som helst problem med exponeringen i min gamla 400d

Jag förstår din tveksamhet.

Den evaluerande ljusmätningen tycker jag är bra på att gissa rätt i de flesta situationer. Den typen av variationer som du får kan förstås inträffa i sällsynta fall men som regel tycker jag alla mina Canon-kameror är konsekventa och förutsägbara i sin ljusmätning.

Kör jag däremot spotmätning eller centrumvägd mätning, ja då är det betydligt vanligare att jag "ställer till det" om jag inte är vaksam.

Detta sagt - jag justerar väldigt ofta exponeringen i efterbehandlingen av mina bilder. Inte mycket, men ofta behöver jag lyfta lite för att få det jag vill ha.

Ska man ta flera bilder under i princip identiska ljusförhållanden kan det vara en god idé att köra manuellt och spotmätning om man inte vill ha variation mellan bilderna.

Sitter fokuspunkten på olika ställen? Den vägs ju in i evaluerande och ställer till det för mig ibland.

Jag var otydlig. :) Sitter den på olika ställen på de två bilderna?

Aha hehe, tror nog att det var på jackan...
Men kameran var ju inställd på evaluerad mätning och det borde väl egentligen inte ha någon större betydelse... Jag förstår att det har stor betydelse om man har den på spot...

Grejen är att problemet kvarstår när allt går på full auto och det känns ju konstigt att man inte skulle kunna använda auto funktionen på en såpass bra kamera

Det jag funderar på är om man måste lämna in den och få den justerad eller om "felet" är värre än så...?

Har problem med min 5d mark II när jag fotar utomhus...

Bilderna blir väldigt ofta överexponerade, brukar fota med AV men har samma problem när jag har testat med full Auto inställningen...
Dessa två bilder är AV med bländartal 5, tagna efter varandra utan att jag har ändrat några inställningar (i kameran)... gråa moln på himlen, ingen sol

Jag vet att jag kan ändra exponeringen när jag ska ta en bild och oftast får jag då ta runt -1
Problemet är att nästa bild blir för mörk? exponerings resultatet är lite för random

Nåt jag har missat eller behöver kameran lämnas in?

Tror det kan vara fel på din kamera.
Jag har haft samma fel på en av mina 5DII, fick dessvärre aldrig någon lösning på problemet :-(
För mig var det exakt som du skriver, men tom att två bilder efter varandra, med exakt samma utsnit, gav helt olika exponering!
Problemet var att felsökning försvårades kraftigt av att felet uppstod helt slumpmässigt och gick aldrig att provocera fram!
/Janne
www.helikopterbild.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar