ANNONS
Annons

Överexponerade studiobilder - kan fixas?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Fotograferade i helgen en familj där bilderna tyvärr blivit överexponerade och människorna ser lite blekrosa ut i hudtonerna?! Vissa detaljer kring hårtestar, ovanpå huvuden (på de som var blonda), samt kring konturerna kring personerna är lite "bortbrända", eller det ser ut som om man lagt på fööör mycket oskarp mask i photoshop.

Finns det över huvud taget något man kan göra, enkelt?
Eller är det så att jag får sitta och efterbelysa varje bild?

Vore tacksam för hjälp - och gärna akut sådan för det är lite brådskande.

TACK!

Har du fotograferat i RAW (om du fotat digitalt) kan det problemet kanske lösas, till viss del åtminstone. I övrigt tror jag det underlättar om du laddar upp en bild så vi på fotosidan kan bedöma skadorna :)

mvh johan

hej och tack för snabbt svar.
Nej, de är ej fotograferade i RAW.

Anledningen till att jag inte lägger upp bilder på personer jag fotograferat är att jag inte har deras tillåtelse till detta.

Jag har dock lagt upp en detaljbild så att ni kan se vad jag menar.

tack.

Bilagor

• detaljbild.jpg
    detaljbild.jpg
    16.5 KB · Visningar: 609
om det där representerar den svåraste formen av utbrända högdagrar så ser det inte såå illa ut.. Testa att dra lite i spakarna i tex levels/nivåer i Photoshop, eller ev Shadow/highlights Skuggor/högdagrar verktyget.. Då får du en indiktation på vad som går att rädda.. Kan tyvärr inte ge dig svar på ett snabbt och smärtfritt sätt att rädda flera bilder på samma gång, kanske någon annan på fotosidan kan?

mvh johan

Ett försök

I PS CS2 gjorde jag såhär:

Auto-Levels
Match Colors -> kryss i Neutralize och tryck OK
Shadow/Highlight -> dra Highlights till 5%

Kan det vara nåt? Blir väl hyffsat på det lilla utsnittet, men jag vet inte hur det blir på 'hela bilden'...

Bilagor

• detaljbild.jpg
    detaljbild.jpg
    36.3 KB · Visningar: 361
Plåta alltid i raw format och kör bracketing(take one picture at a given exposure, one or two brighter, and one or two darker, in order to select the most satisfactory image) om det kniper det är alltid bättre med underexponering än över:)

Jag kör aldrig bracketing längre.När man körde dia o inte kunde kolla exponeringen på en gång då brackade jag bilder i svåra exponeringsitutioner.

Med digitalkamera så har ni facit med det är bara att titta på histogrammet där ser ni exakt hur bilden är exponerad.
För att underlätta studiofotografering så är det bra att börja med att kolla att exponeringen ligger rätt med histogrammet sedan att fota första bilden med ett kort med helt vit ruta,neutral grå,helt svart det underlättar mycke för efterbehandlingen av bilderna för då vet du exakt var svart,vitpunkten ska ställas.

Har du bränt bilderna totalt så får du väl köra high key på dom o hoppas dom gillar softade vita kanter etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar