Annons

Överexponerade blixtbilder med Tamron 17-50/2.8 (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony Lönnmyr

Aktiv medlem
Har länge tyckt att blixtbilder som jag tar med min Nikon D50 i kombination med SB-600/SB-800 och Tamron 17-50/2.8 blir överexponerade och har därför kompenserat för det. Igår satte jag för första gången på länge på mitt kitobjektiv 18-55 och testade några blixtbilder, vilka alla blev perfekt exponerade. Samma sak gäller med Nikon 80-200/2.8, som alltid gett perfekta blixtbilder.

Läste ett antal foruminlägg på nätet om samma problem och vissa tyckte att överexponeringen endast inträffade när man körde blixten i BL-mode (Balanced Lighting) men jag tycker inte jag ser någon skillnad. Vissa hävdade att objektivet rapporterar tillbaka fel avstånd till motivet och att överexponeringen beror på det.

Ni som använder era Tamron 17-50/2.8 med blixt, vad är era erfarenheter? Finns det någon möjlighet att få objektivet åtgärdat på något sätt? I övrigt är objektivet hur bra som helst!
 
Säkert så är det så att piratobjektiven inte komuniserar med kameran lika effektivt som orginal gluggarna eftersom du inte har några problem med dina orginal objektiv, du får väl försöka hitta ett kompenseringsläge som fungerar, det kan du ju snabbt knappa in på blixten.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.