Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Mac är dyrt, färdiginstallerat och håller länge. Med andra ord är för det mesta gammalt. Linux är gratis, men blir så småningom (efter 5 år) roligt att installera blir därför på sin höjd 6-9 månader gammalt innan nyare version installeras. Följer man hopen är det Windows som gäller.

Helt onödigt att byta OS (Operativ System) bara för att bilden är för mörk eller ljus. Under eller bakom en separat skärm finns knappar att trycka på och justera till dess en bra bild ser bra ut. Bärbara har också alternativ kanske Fn + pil upp-ned eller Fn + pil vänster-höger.

Mac är dyrt, färdiginstallerat och håller länge. Med andra ord är för det mesta gammalt. Linux är gratis, men blir så småningom (efter 5 år) roligt att installera blir därför på sin höjd 6-9 månader gammalt innan nyare version installeras. Följer man hopen är det Windows som gäller.

Helt onödigt att byta OS (Operativ System) bara för att bilden är för mörk eller ljus. Under eller bakom en separat skärm finns knappar att trycka på och justera till dess en bra bild ser bra ut. Bärbara har också alternativ kanske Fn + pil upp-ned eller Fn + pil vänster-höger.

Nej, självklart byter jag inte för att några bilder blev för ljusa, men jag gillar att hålla på med bilder, och datorn jag just nu har har jag ärvt av min dotter.När hon köpt eden la hon fokus på att ha en dator som var snabb att surfa på, så grafikkortet är nog inte det skarpaste. Men jag är gammal Windows-användare, så vi får se vad det blir. Lämnar den här tråden nu. Tack för engagemanget allihop!

har ju varken med OS eller bildskärm att göra

så att justera bildskärmen är ju inte rätt svar på om bilden är över eller underexponerad...

Börja med att kika på Histogrammet....

Trist att göra det till en OS diskussion. Mac är inte dyrare om man räknar in alla problemtid man har med windows oändliga uppdateringar. Mac är inte heller omodernare på något vis. Visst Linux är gratis och är man en duktigt/avancerad datoranvändare kanske användbart.

Men för den vanlige dödlige användaren är Macen överlägsen.

En nöjd datoranvändare oavsett OS är en bra användare.

Trist att göra det till en OS diskussion.

Håller med.

Men för den vanlige dödlige användaren är Macen överlägsen.

Jaha, så du vill ändå göra det till en OS diskussion??

Trådskaparen har ju identifierat problemet - korrekt exponerade bilder men en felaktigt inställd skärm - och uttryckligen sagt att hon lämnar diskussionen så det finns väl inte så mycket anledning att göra fler OT-inlägg tycker jag.

Och felet med Mac:en är att den håller så länge och då blir dess vanligaste ålder samma som halvtid innan skrotning. Det kan bli en rätt så gammal Mac i en alltför snabbt föränderlig värld.

Hade du inte tidigare tagit bilder som ser ok ut, och att enbart nya bilder ser bleka ut? Om du undrar om det är bildskärmen som är felinställd så är det väl bara att öppna en av de gamla bilderna och se om även de ser bleka ut nu...

(Har inte läst alla inlägg så någon kanske redan har föreslagit det)

ANNONS