Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

picar

Medlem
Jag har det senaste året upplevt att min tidigare så pålitliga kamera överexponerar bilderna. Senaste årets semesterbilder är bara en besvikelse. De ser OK ut när jag ser dem i kameradisplayen, men när jag tittar på dem i datorn är de alldeles för ljusa, himlen som var ljusblå är vit osv. Kan det vara att minneskortet börjar bli dåligt? det kraschade helt i somras, jag formaterade det, och körde en resa till med sama kort. Jag har en Canon EOS 350D, med Tamron 18-200 objektiv.

tror inte att det är minneskortet ,troligtvis har du ändrat någon inställning prova med att återställa kameran
Jag har det senaste året upplevt att min tidigare så pålitliga kamera överexponerar bilderna. Senaste årets semesterbilder är bara en besvikelse. De ser OK ut när jag ser dem i kameradisplayen, men när jag tittar på dem i datorn är de alldeles för ljusa, himlen som var ljusblå är vit osv. Kan det vara att minneskortet börjar bli dåligt? det kraschade helt i somras, jag formaterade det, och körde en resa till med sama kort. Jag har en Canon EOS 350D, med Tamron 18-200 objektiv.

Frågan är om kameran verkligen överexponerar? Eller om det är din bildskärm som visar alldeles för ljust?

Lägg upp en exempelbild så kan vi göra bättre gissningar.

Känner flera, som upplevt att bilderna är för mörka eller för ljusa. Rekommenderar att man inte ändrar bilderna utan arkiverar dem som de är. Det är lätt hänt att man förstör sina bilder med att få dem att se normala ut. Misstaget märker man först då den utbrända skärmen ersätts med en ny kalibrerad eller åtminstone grovkalibrerad. Bra då att ha de justerade bilderna skilt från arkivet.

Och minneskortet kan inte alls ha med färgen att göra.

De enda fel som minneskortet kan ge är att antingen blir det ingen bild alls, eller så får man fram en del av bilden och resten, oftast nedre delen, är svart, eller så kan man få en "bild" som visar bara rappakalja. Men minneskortfel kan inte förändra färg och ljushet.

När ett minneskort "kraschar" är det för det mesta bara ett fel i filsystemet, och det kan hända om man tar ur kortet utan att stänga av kameran, eller om man fotograferar tills batteriet tar slut, eller om man råkar ta ur batteriet medan kameran skriver på kortet.

Ett kort som har "kraschat" är det oftast inget fel på. För att undvika att kortet kraschar är det bra att ha rutinen att alltid formatera kortet i kameran när man har fört över bilderna till datorn och tagit backupp, och att man aldrig raderar bilder från kortet. Om man har den rutinen går det alltid att rädda bilderna som finns på kortet om det skulle krascha, till exempel om man tar tills batteriet är slut eller man råkar ta ur kortet när kameran är på.

Låter mer som om du lyckats komma åt nån inställning på skärmen.
Ser det bra ut i kameran men inte på skärmen, då måste något ha hänt längs vägen...
Det kan inte vara minneskortet.

Du kan inte kolla bilderna i nån annan dator så du ser att det verkligen är kameran som ställer till det?
Eller... släng upp en bild här så har du alla oss. Nån skärm borde vara rätt inställd :)

Tack allihop för goda råd

Jag ska titta på bilderna i min sons Mac, han är grafisk designer och har bra grafikkort. Att jag inte tänkt på det tidigare..... om det fortfarande ser blektrist ut, så återkommer jag.

Frågan är ju om du ställer in exponeringen i kameran så att bilderna ser bra ut på displayen? Om du då har kommit åt att ändra kameradisplayens ljusstyrka från de värden du är van vid blir det konstigt. Kameradisplayen är förövrigt en dålig "exponeringsmätare", då man luras av omgivningens ljus, är det mörkare runtom ser bilden för ljus ut, är det ljusare runtom ser den för mörk ut och man luras att korrigera exponeringen.

Histogrammet är det man skall använda sig av, eller så litar man bara på kamerans automatik och justerar exponeringen + eller - utgående från sin erfarenhet vid de situationer det behövs. För att bygga upp den erfarenheten är histogrammet bra.

Nu vet jag ju inte om du gjort så här, men det är i alla fall en tänkbar förklaring. Datorskärmens inställning är en annan, som redan nämnts.

Har inte ändrat något medvetet

Jag ska återställa kamerans ursprungsinställningar, tror inte att jag har gjort så väldigt många egna inställningar (medvetet) som jag i så fall förlorar, men blir kanske av med en del som jag gjort av misstag. Har även lånat ut kameran en gång, det är möjligt att den personen ändrat något som jag inte vet om. Jag är inte van att använda histogram, men det är ju aldrig försent att börja...

Är det i P-läget som bilderna blir överexponerade?

Jag upplevde att min 350D hade en tendens till överexponering i P. det var bara att kolla exponeringsnivån, sen gå ner ett steg så blev det bra

Ja, det är i P-läge.

Är det i P-läget som bilderna blir överexponerade?

Jag upplevde att min 350D hade en tendens till överexponering i P. det var bara att kolla exponeringsnivån, sen gå ner ett steg så blev det bra

Ja, det är i P-läget. Jag kör oftast på ASA100 och vitbalans efter situationen. Fram till förra sommaren (2010) så fungerade det galant, men förra hösten var vi i Sydafrika, och då märkte jag första gången att det inte blev som jag ville. Trodde först att det berodde på att det är väldigt fuktig luft, och att dimridån mellan mig och objekten kan göra att det blir ljusare, men det har fortsatt även i torrt klart väder.

Än en gång, tack för ert engagemang, jag är väldigt tacksam!

Ja, det är i P-läget. Jag kör oftast på ASA100 och vitbalans efter situationen. Fram till förra sommaren (2010) så fungerade det galant, men förra hösten var vi i Sydafrika, och då märkte jag första gången att det inte blev som jag ville. Trodde först att det berodde på att det är väldigt fuktig luft, och att dimridån mellan mig och objekten kan göra att det blir ljusare, men det har fortsatt även i torrt klart väder.

Ta riktvärde med P gå över till M så löser det sig

Vi vet fortfarande inte vad problemet är.

Visa, eller länka till, en bild så vi har nåt att gå på. Utan det blir det bara gissningar.

Jag ser 2 möjligheter:

A) Bilderna är korrekt exponerade men din datorskärm är helt felaktigt inställd.

B) Bilderna är fel epxonerade och datorn visar rätt och kamerans display fel. Normalt är datorns skärm mer att lita på än kamerans, men det kan ju förstås vara tvärtom.

OM bilderna är genomgående felexponerade i P-läget finns följande förklaringar:

1) Du har kommit åt exponeringskompensationen.

2) Du har bytt till en annan ljusmätning. Default är kameran inställd på evaluerande mätning vilket funkar till de flesta motiv. Om du bytt till någon av de andra metoderna så kan det ge felaktiga resultat om man inte vet hur man skall hantera det.

3) Du har vridit upp kamerans ISO så högt att exponeringen "bottnar". Detta är inte så sannolikt men om man i Sydafrikas sol sätter kameran på ISO 1600 kanske det kan hända?

Som sagt, prova att kolla på bilderna på en annan dator (eller lägg upp ett exempel här på fotosidan). Om de fortfarande ser för ljusa ut så följ rådet att återställa kameran.

Om du orkar läsa det tidigare inlägget så fattar du, förhoppningsvis

Nej jag förstår fortfarande inte varför man skall först ställa kameran på P och sedan vrida över till M.

OM kameran nu överexponerar konstant och man är van att fota i P-läget så är väl det enda vettiga att ställa in negativ exponeringskompensation.

Men som sagt Robert sa, innan vi vet vad felet är så är ju råden inte så mycket värda överhuvudtaget.

Verkar vara bildskärmen i datorn

Har tittat på bilderna i en annan dator, och då ser det mycket bättre ut. Har inte tittat på datorns inställningar ännu, men ska definitivt försöka fixa till det. Tack för alla goda råd! Blir nogen Mac nästa gång jag byter dator....

ANNONS