Annons

Överexponerade bilder på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Jag undrar hur folket upplever matrixmätningen på sina D70. Det har sagts att kameran underexponerar något för att bevara högdagrarna.

På sista tiden märker jag dock att min kamera överexponerar reellt. Är inte säker om det kan bero på den nya firmvaran eller nyligen genomfört reparation hos Nikon men jag måste kompensera på nästan alla mina utomhusbilder från -1 till -3 stopp för att behålla detaljer i högdagrar. Även snöbilder som man brukar måste lägga på några steg är jag tvungen att dra av något steg. Är det något som är typiskt för alla D70 eller har det hänt något med mitt ex?

Bifogar två bilder: en utan kompensation och den andra kompenserad -2,0 EV under fotograferingstillfället och kompenserat +1,0 EV vid konverteringen från RAW (dvs -1,0EV totalt). Ingen annan behandling har utförts. Vad tycker ni, är det ett normalt kamerabeteende?
 

Bilagor

  • no compensation_.jpg
    no compensation_.jpg
    50.7 KB · Visningar: 754
Det exempel du visar är inte helt representativt, de flesta kameror blir lurade med med en bild som denna som består av 50% snö (fast som du säger brukar det vara åt andra hållet). Men jag har lustigt nog upplevt något snarlikt men endast när jag kör med min Sigma 70-300. Med kitobjektivet får jag altid normal-lätt undereponering. Med Sigman får jag ibland, subjektivt upplevd, överexponering...
 
Måste bara kolla också - du har inte glömt kameran på spotmätning när du tror att du kör matris? Det har jag gjort några gånger, och då kan det bli som i din första bild.
 
Precis! Åt andra hållet! Jag håller med att situationen är svår för kameran. Här kommer två bilder till i mer ”normal” miljö. Den ena tagen utan komp. Den andra -2,0EV och ”framkallad” med +0,5EV (-1,5 EV totalt). ”Huvudobjektet” är kanske normallt exponerat på den första men molnen är helt utfrättade. På den andra är ”huvudobjektet” lite för mörkt men du kan se att molnen fanns vid fotograferingstillfället. Egentligen borde man justera bilden med kurvor men lägger den som den är bara för jämförelse.

Nej, kameran var inställt på matrix. Kollade för säkerhets skull i EXIF.
 

Bilagor

  • no comp.jpg
    no comp.jpg
    57.9 KB · Visningar: 695
Den enda andra inställning jag kan komma på som eventuellt kan ge detta resultat är om du glömt kameran på gaffling/bracketing. Då borde var tredje bild bli överexponerad. Om jag inte minns fel ligger bracketing kvar till dess man stänger av det manuellt eller byter batteri (dvs släcka strömmen tar visst inte bort det). Men om du konsekvent får detta är det nog läge för ett snack med Nikon Service igen :-(
 
Nog för att jag upplever matrismätningen lite oberäknelig ibland, men inte sådär.
Jag tycker oftast den lyckas ganska bra med att få en "korrekt" exponering. Däremot gör den inte alltid samma exponering som JAG vill. :)

Jag tror det är något skumt här.

Händer det inte med alla objektiv kunde man tänkas att det är bländaren som inte löper som den ska.
Kanske det är något med huset som gör att inte objektivet bländas ner...
 
Nej, bracketing använder jag åt andra hållet. Just för att kompensera överexponeringen. Bilderna i mitt första exempel är tagna just med bracketing (0; -2,0).

Bor ute i bushen just nu och Nikon servisen är långt borta. Men även vid de korta besöken till Sverige vet jag inte riktigt om jag kan/orkar hävda att mättningen är fel. Jag ser inget problem med överexponeringen inomhus och i kontrastlåga (normala) miljöer. Därför tror jag iofs inte att det är något generellt fel, utan snarare ett programmeringsfel i matrixmättningen. Utomhus där himmeln är med har jag -1,0EV kompensering som standard, ofta utökad till allt från -2 till -3 EV. Tar alltså två bilder på nästan alla utomhusmotiv. Ibland fler för att pricka histogrammet rätt.

Tack för dina svar Kenneth. Hoppades verkligen att du skulle säga att det var helt normalt. Nu känner jag att på något sätt borde ”felet” verifieras och eventuellt åtgärdas. Är trött på all service kameran genomgått! Vill ta bilder istället!
 
Jag har läst i några andra trådar om folk med D70 där exponeringsmätren ballat ur och har måst bytas ut. Det tycks framför allt ha drabbat dom första batcherna när den var ny förra våren.
 
jkene skrev:
Jag har läst i några andra trådar om folk med D70 där exponeringsmätren ballat ur och har måst bytas ut. Det tycks framför allt ha drabbat dom första batcherna när den var ny förra våren.

Säger du det? Min kamera är från april förra året... Det var inte många ställen som man kunde få tag i den då. Nu gör du mig ännu mer osäker. Var läste du om det någonstans? Dpreview?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.