Annons

Överexponerade bilder med eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke02

Medlem
Hej! Jag är ny inom foto och nybliven ägare av en eos 450d. Min fundering är om min kamera är ett måndags ex. Väldigt många bilder blir alldeles för ljusa. Särskilt på fullautomatik. I den kreativa zonen kan jag dra ner exponerings kompensationen ett par snäpp och lösa det så och med lite övning och kunskap så förstår jag att manuellt kan man ta utmärkta bilder men jag undrar ändå. Resten av familjen måste kunna "sikta och skjuta" och få bra bilder utan avancerad fotokunskap. Nån som känner igen problemet?
 
Hej! Jag är ny inom foto och nybliven ägare av en eos 450d. Min fundering är om min kamera är ett måndags ex. Väldigt många bilder blir alldeles för ljusa. Särskilt på fullautomatik. I den kreativa zonen kan jag dra ner exponerings kompensationen ett par snäpp och lösa det så och med lite övning och kunskap så förstår jag att manuellt kan man ta utmärkta bilder men jag undrar ändå. Resten av familjen måste kunna "sikta och skjuta" och få bra bilder utan avancerad fotokunskap. Nån som känner igen problemet?

Om du köpt den begagnad kanske det kan vara en bra idé att göra en återställning av kamerans inställningar så att allt återgår till "default" - kanske?
 
Om du köpt den begagnad kanske det kan vara en bra idé att göra en återställning av kamerans inställningar så att allt återgår till "default" - kanske?

Nix. Nyinköpt på Siba. Tänkte kolla här innan jag kontaktar supporten. Tänkte om det var någon kalibreringsmiss eller nått.
 
Ofta när man ger sig in i en ny grej så är det väl läge att prova sig fram.

Med fotografering så finns det tusen och åter tusen möjligheter att skyflla in kunskap i hjärnan...
Överexpo förekommer då ofts när man e´ för lat å kirra ins.sin för dyr köpta kam.

Kanske det e´ läge att överväga om det inte skulle varit bättre å investerat i en kompakt som sköter det tekniska ändå...
 
Herr Westerbergs inlägg..

Ofta när man ger sig in i en ny grej så är det väl läge att prova sig fram.

Med fotografering så finns det tusen och åter tusen möjligheter att skyflla in kunskap i hjärnan...
Överexpo förekommer då ofts när man e´ för lat å kirra ins.sin för dyr köpta kam.

Kanske det e´ läge att överväga om det inte skulle varit bättre å investerat i en kompakt som sköter det tekniska ändå...

Hur kan herr Westerberg tro att trådskaparen är lat, eller har för lite kunskap, eller har betalt för mycket ?
Frågan är väl egentligen helt relevant. I aut.läge (grön fyrkant) ska kameran exponera rätt. Dessutom bättre än en kompaktkamera.
 
Hej! Jag är ny inom foto och nybliven ägare av en eos 450d. Min fundering är om min kamera är ett måndags ex. Väldigt många bilder blir alldeles för ljusa. Särskilt på fullautomatik. I den kreativa zonen kan jag dra ner exponerings kompensationen ett par snäpp och lösa det så och med lite övning och kunskap så förstår jag att manuellt kan man ta utmärkta bilder men jag undrar ändå. Resten av familjen måste kunna "sikta och skjuta" och få bra bilder utan avancerad fotokunskap. Nån som känner igen problemet?

Min erfarenhet (lånade kameran i några veckor förra sommaren) är att man behöver ha -1/3 exponeringskompensation i normala fall för att bilderna ska bli som jag vill ha dem.
 
[QUOTE
Frågan är väl egentligen helt relevant. I aut.läge (grön fyrkant) ska kameran exponera rätt. Dessutom bättre än en kompaktkamera.[/QUOTE]

Helt min tanke. Dessutom är vi som sagt fler som ska använda kameran med olika kunskapsnivå.
 
Min erfarenhet (lånade kameran i några veckor förra sommaren) är att man behöver ha -1/3 exponeringskompensation i normala fall för att bilderna ska bli som jag vill ha dem.

Funkar för mig också men övriga familjen vill använda de olika automatiklägen som inte påverkas av exponeringskompensationen...
 
Jag har en bekant som nyligen köpt en 1000D och den överexponerar nästan två steg när han använder Bas zonen och även blixten.
Så han ska få den reparerad eller en ny på garantin, tror du ska sikta på att lämna in din kamera också.
 
Funkar för mig också men övriga familjen vill använda de olika automatiklägen som inte påverkas av exponeringskompensationen...

Jo, det vore ju det bästa... Tror dock att problemet är ganska vanligt, även bland andra kameramärken. Det handlar ju lite om tycke och smak också. Tycker att min nuvarande kamera (5 D mark II) sköter sig perfekt (enligt min smak) men har tidigare faktiskt aldrig ägt en kamera som exponerar perfekt i autoläget.
 
En liten fråga bara...
Kör du på "gröna" auto? Ha du provat med P istället?
Vet inte i huvudet vad de kallas, men du har halvautomatiskt och du slipper blixten.

De tyckte jag hjälpte vissa gånger med min nikon D80... även om i lurigare former av ljus kan den luras rejält. (Vilket tenderar att bli överexponerat)

Men ofta tycker jag den sköter exponeringen bra.

Har du provat centrumvägd mätning nått? Inte bara matrix mätning av exponeringen? Nu hoppas jag att de heter lika på Canon modellerna, men jag menar hur den mäter ljuset.

Lycka till!
 
Hej! Jag är ny inom foto och nybliven ägare av en eos 450d. Min fundering är om min kamera är ett måndags ex. Väldigt många bilder blir alldeles för ljusa. Särskilt på fullautomatik. I den kreativa zonen kan jag dra ner exponerings kompensationen ett par snäpp och lösa det så och med lite övning och kunskap så förstår jag att manuellt kan man ta utmärkta bilder men jag undrar ändå. Resten av familjen måste kunna "sikta och skjuta" och få bra bilder utan avancerad fotokunskap. Nån som känner igen problemet?

Jag har en kompis som hade en 450D och den exponerade ofta över så han ställde den på minus 0,3. Flertalet av dagens Dslr exponerar rätt uselt. Min D700 exponerar rätt ofta för rikligt, min gamla 1ds mark 2 exponerade oftast rätt mycket fel men var konsekvent så man lärde sig vid vilka motiv man skulle kompensera.
Den kamera/Dslr jag haft som exponerar bäst är faktiskt D3x. Oavsett så är jag en flitig användare av histogrammet(facit) så jag kompenserar i dom fall det behövs.
 
Ett bra sätt att undvika överexponeringär att använda sig av ett pol-filtr.

(ursäkta förkortningen)

Roligt att det blev lite liv i tråden !

Hehe...
 
Posta nåt exempel vettja. Kör du grön fyrkant använder kameran evaluerande ljusmätning. Men i högsommarns solsken är det ingen garanti mot tex utfrätta himlar ifall huvuddelen av bilden är en skuggig trädgård. Typ. Ett exempel kan hjälpa, vi är nog rätt många med 450D här ... :)
 
Ett bra sätt att undvika överexponeringär att använda sig av ett pol-filtr.

(ursäkta förkortningen)

Roligt att det blev lite liv i tråden !

Hehe...


Ett bättre sätt för att undvika överexponering är väl i så fall ett gråfilter som bara har för avsikt att sänka exponeringen och inte i icke önskvärda situationer göra färger fylligare?

Dessutom, kör man i helauto så lär ju kameran, om man sätter på ett filter, tro att det är ännu mörkare och därmed minska slutartiden (alt. öka bländaren) ytterligare för att ändå överexponera (och dessutom få mer rörelseoskärpa)

Jag tycker dock precis som många andra att kameran i auto-läge inte ska över/underexpondera så det stör och man ska definitivt inte behöva sätta på ett filter för att konstant kompensera för detta. Givetvis kan vissa olika omgivningar spela spratt med ljusmätningen och eftersom man i auto inte kan ändra ljusmätningsmetod kan scener med både mycket mörka och mycket ljusa partier bli svår för kameran att prioritera.

Eftersom du skriver nybliven ägare tycker jag du ska plåta lite mer och försöka göra det i varierande ljusförhållanden innan du skickar in kameran för att försöka luska ut NÄR de blir överexponerade.
 
Canon har en tendens att överexponera med sin evaluerande mätning och auto, det gäller alltså inte endast 450modellen.
Jämför med Nikon vars evaluerande mätning tar större hänsyn till högdager och kamerans programvara internt skapar en annan kurva än vad Canon gör. Fotograferar jag bara jpg med någon Canon och auto så får jag oftast underexponera något beroende på motivets art och kontrastomfång.Det är inte heller ovanligt med en negativ kurva dvs jag får dra ner hissade mellantoner.

I en gammal tråd där jag jämförde d2x med 1dsmk2 så visade jag skilnaderna vid samma situationer/motiv och hur Canon i jämförelse exponerar efter mellantonerna istället för att räkna in högdager så som Nikon gör. Detta gäller intern jpg rendering i kameran.
Man kan därmed säga att Nikon har en något bättre och förfinad evaluerande mätning än vad Canon har och i jämförelse med båda kamerorna i auto så klarar Nikon något bättre flera "svåra" motiv än vad Canon gör där det finns stora kontrastskilnader.

Du får lära känna kameran, förstå hur de olika mätmetoderna fungerar och det är inte ovanligt att konstant använda sig av en svag underexponering när det gäller Canon.
Fotograferar du raw så spelar exponeringen mindre roll med tanke på att du har ett större "headroom" och du bestämmer hur uttaget skall se ut samt att du väljer vilka kurvor du vill lägga vid uppräkningen.

Alla Canon kameror jag har haft sedan tre år tillbaka 30d. 40d, 50d, 5d och nu två exemplar av 5dmk2 har en evaluerande mätning vilket ofta ger för ljusa bilder om man fotograferar i jpg (givetvis beroende på motivets art) med hissade mellantoner, samt med ett jpg uttag där högdager oftast ses som klippt och där exempelvis Nikon exponerar mer konservativt.

Canon har med senare kameror också högdagerprioritet som du kan testa, det betyder att kameran underexponerar och underexponeringen kompenseras sedan i kamerans programvara , fördelen är att högdager är oftast mer intakt återgiven men att bruset ökar något i skuggorna, idag är alla kameror av sådan klass att på en bild så ses inte detta nämvärt.

Jag försökte få till jpg resultatet från 5d i ca ett halvt år (testade olika inställningar ) men gav sedan upp eftersom raw och det resultat jag får med exv Camera raw är så mycket bättre.
 
Senast ändrad:
Ursäkta frånvaron. Det finns en bild på vår hund på min sida. Det är ett någorlunda rimligt exempel men långt ifrån det värsta. Tror den är tagen med porträtt inställningen. Jag fotar det mesta med "P" läget. Då går det att kompensera och påverka med olika grundinställningar. Skärpedjup, bildkomposition mm.är under utveckling. Men jag vidhåller fortfarande att även automatiken bör hålla någorlunda rätt exponering även soliga dagar. Jag har testat att räta upp bilderna med både canons Digital Photo Professional (tone curve assist) och liknande i Photoshop Elements. Bägge förbättrar bilderna. Borde inte kameran klara detta med den egna automatiken?
Putsar ni andra ofta upp era bilder i efterhand?
 
Nej, jag har Nikon så jag behöver inte ;-) Nä, sorry det var bara upplagt för en sån kommentar (jag bryr mig inte ett smack om vilket märke man har).

Nja, jag fixar lite med mina bilder men exponeringen är det sällan jag behöver justera. Den sitter oftast bra. Hundbilden ser ut att ligga ungefär 0,7 för högt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.