Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerad vid stor bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Har köpt ett blixtpaket med 2st 400w blixtar + trådlöst för att testa att fota lite hemma.
Jag har aldrig använt blixtar innan utan jag är helt grön på detta :)
efter lite test så är mitt problem att jag får kraftigt överexponerade bilder vid stor bländare ex 2,8 blir nästan helt vita medan vid bländare 8 och upp så blir korten bra.
Jag har testat att köra slutartider 100-300 utan förbättring (över 400 så blir det problem med ridån)
justering av blixtarna och grundljuset hjälper inte.
Givetvis har jag försökt leta på fotosidan samt nätet men hittar inget användbart för att lös problemet.

Är det någon är som har tips på vad jag ska justera för att lösa detta problemet?
 
Det är nog helt enkelt så att dina blixtar, när de är inställda på absolut lägsta energi, är för kraftiga för att tillåta korrekt exponering med grund-ISO i de setuper du testat. Detta är inget ovanligt, tvärt om! De flesta nybörjare undrar över "vilken Ws" man ska välja, när det som för de allra flesta amatörer är lägsta möjliga energi som är begränsande. Exempel: Mina Elinchrom RX300 är inställbara över 5 steg. Det ger 9Ws som lägsta energi. En del billiga "kinablixtar" i 400Ws-kategorin är bara inställbara över tre steg, vilket ger ca 50Ws som lägsta energi. Även med mina blixtar kan jag inte köra t.ex bländare f/1.8 om blixten står hyffsat nära.

Det finns flera metoder för att möjliggöra större bländare. Gråfilter på objektivet, gråfilter/"någonting som stjäl ljus" (t.ex. ett lakan) på blixten, eller att flytta blixten längre bort. Att flytta blixten längre bort ger dock inte bara mindre ljus, utan även hårdare ljus, så den metoden rekommenderar jag inte.
 
En grundtanke på kamerainställningarna är att bländaren styr hur mycket blixtljuset påverkar exponeringen medan slutartiden styr bakgrundsljuset. Det beror på att blixtpulsen har en viss tidslängd oh även om du tar en längre slutartid så kommer ändå samma energi från blixtarna och tvärtom - du kan inte ta en för kort tid för då hinner varken slutaren eller blixtarna med. En del - ofta riktigt dyra - blixtar kan ta väldigt svaga och korta blixtpulsar vilket kan möjliggöra att frysa extremt snabba händelser.

Detta är naturligtvis förenklat eftersom du även måste tänka ut vilken blixtstyrka du vill använda - och det kan styras av flera faktorer (som att du kanske vill använda en viss bländare :) )
 
Tackar för informationen!
Detta blixtpaket är det jag köpt http://www.bostroms.nu/studioset-vc400400-p-6106.aspx
Dessa blixtar kan ställas mellan 10-60 steg (1-6)

Då är alltså paketet för kraftigt för att fota med större bländare...
Jag ska testa att montera andra tyger på blixtarna så får jag se om det blir bättre.

Finns det någon bra sida där man hittar information för nybörjare i studiofotografering?
 
Sitter i samma sits ungefär, precis köpt mitt första studiokit och håller på att lära mig. Tänkte att jag kunde dela med mig av ett par länkar som jag har snubblat in på när jag har letat information.

http://www.modellbilder.se/article.php?id=40
http://www.flickr.com/groups/552101@N22/pool/ (Grupp på flickr där alla visar hur dom har ljussatt bilderna)
http://www.modelmayhem.com/po.php?thread_id=96872&page=1 (Samma som ovan fast en forumstråd istället)
http://www.youtube.com/watch?v=_7l-uLyO_0I (Serie med filmer på youtube där en snubbe går igenom ljussättning)
http://www.photoflexlightingschool.com/Lighting_Lessons/Basic_Lighting/Portrait_Indoor/index.html
 
Tackar för länkarna Wiktor!
Tyvärr verkar det som att jag köpt för starka blixtar för att kunna använda dom i mitt rum.
Ska ringa och se om jag kan byta blixtarna mot ett par 200w istället.
Trodde inte att det var så lätt att köpa för kraftig utrustning :))

För att man ska kunna fotografera med större bländare vad krävs då?
 
Fint kort Pelle.
Med ett grå filter så lyckas du använda större bländare, kanske är smidigare att beställa ett sådant istället för att krångla med att byta blixtar.

Använder alla grå filter när man inte lyckas ställa ner effekten på blixtarna?
 
Per:
Kan du ge lite mer information om hur du har tagit bilden? Hur såg ljusuppsättningen ut? Styrka på blixtar och placering? "Styrka" på gråfiltret? Vilken bländare hade du inställt på, 1,8?


Om blixtarna är för starka så kan du ju alltid testa att hänga över något lakan eller likanade över softboxarna.
Jag sitter med 150W/s blixtar och kan inte heller köra så stora bländare som 2,8. Nu har jag inte experimenterat så mycket än tyvärr, men skulle tippa på att jag som störst kan köra ca F6,3 utan att överexponera bilden.
 
Senast ändrad:
På min bild användes bländare f2.2
Tre blixtar , en med paraply från vänster och två odiffuserade, en uppifrån fram och en höger bakifrån.
Jag avänder rena blixtar mest ( alltså inga paraplyer eller softboxar ) när jag ska ta bilder som ska ha en gammeldags känsla.

Jag hade ett 8x gråfilter. Ibland blir det knepigt att fokusera med så starkt gråfilter.
 
Flytta blixten längre från motivet? Slå det genom softbox/paraply/lakan? Sänk iso, ta en mindre bländare.

Jag tycker problemet brukar va det omvända =) Men jag kör små kamerablixtar iförsig
 
Jag lägger min röst på att du köper ND-filter på rulle och klipper ut ark så de kan täcka dina softboxar (60x90 var det väl?). Finns på lite olika välsorterade butiker som t ex ScandinavianPhoto.

ND-filter på objektivet är lite trixigt, som tidigare nämnts. Autofokusen kan få problem när det blir så ljust.

På det här studioporträttet har jag ett ND-filter på objektivet som tar bort motsvarande 3 bländarsteg ljus, och med en bländare på f/3.2 får man slänga rätt många bilder för att fokus inte sitter exakt där det ska.

http://www.stefantell.se/blogg/2010/02/portrattfotografering-med-forfattaren-ulf-nilsson/

Lycka till
 
Jag pratade med Boströms idag och det var inga problem att byta till 200w, blev mycket glad och är imponerad över deras trevlighet i telefon samt deras snabba service.

Jag ska lässa på lite om ljussättning mm i länkarna ovan.
 
Flytta blixten längre från motivet? Slå det genom softbox/paraply/lakan? Sänk iso, ta en mindre bländare.

Att flytta blixten längre från motivet ger också ett hårdare ljus, och det är säkert inte önskvärt. Att sänka ISO går inte om man redan kör på lägsta, och att ta en mindre bländare ger ju större skärpedjup, om man då är ute efter kort skärpedjup funkar ju inte det :)

Jag tycker problemet brukar va det omvända =) Men jag kör små kamerablixtar iförsig

Med studioblixtar på +200Ws i trånga utrymmen (och småbild) törs jag påstå att maxeffekten aldrig någonsin är något problem. En blixt på 300Ws slagen på full effekt ger rejält med ljus, med en 100x100cm softbox (som stjäl ganska mycket ljus), ca 1.5 meter avstånd mellan softbox och gråkort, så överexponeras fortfarande gråkortet några steg när jag plåtar med bländare f/16 (minsta möjliga bländare på min 85'a). Som sagt, problemet är i princip alltid att man har för mycket ljus. För proffsen råder något helt annat såklart, ska man t.ex. belysa en hel grupp eller ett helt flygplan krävs såklart rejält med ljus. Jag pratar ur ett amatörperspektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.