Annons

Överexponerad himmel.

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Har varit i Norge och fotat deras underbart vackra natur under två veckor av superstark solsken. Solskenet var positivt för semestrandet men överexponerade bilder blev lite mindre roligt...

Undrar vilka sätt man har till sitt förfogande för att *alltid* vara säker på att slippa överexponerade himmlar. Fota i RAW? Fungerar RAW på ett sätt så man kan skippa polfilter?

Liten bländaröppning fungerar inte alltid när förgrunden är jätte mörk, vad göra då?

kom gärna med tips av alla dess slag!


Undrande Silvia
 
Kameran kan tyvärr endast exponera ett visst kontrastomfång. Håller sig inte scenen inom det kommer det antigen bli svarta områden eller urfrätta områden, eller en kombination av dessa.

Med RAW finns det viss möjlighet att rädda bilder, dock kan sådant som inte finns tas fram

Det säkraste sättet är att använda ett avtonat gråfileter vid fotograferingen. De finns med olika täthet, där halva filtret släpper igenom allt ljus och andra halvan, blir mer dämande mot kanten. Exempel på dessa är t ex Cokin P120 och P121.

Med ett sådant filter mäts ljuset in för motivet, vanligen marken. Lämpligen är kameran inställd för manuella inställningar. Därefter placeras filtret framför linsen med mörka sidan upp och hålls på ett sådant sätt att himlen täcks av det mörka fältet. Exponera därefter bilden. Det som nu inträffat är att ljusmängden från himlen har minskat, den blir blå och fin med vita moln.

Ett annat sätt är att ta två exponeringar, en med ljusmätning mot marken och med ljusmätning mot himlen. Bilderna sammanfogas i bildbehandlingsprogram. Lämpligt om kameran är stativmonterad.

RAW är alltid att föredra vid digitalfotografering.

Bildexempel 1: Avtonat gråfilter

Bildexempel 2: en RAW-fil
 
Om du lär dig histogrammet så är det inga problem.Jag tycker du alltid ska köra i Raw om du vill ha bästa resultat.Om du har en trött dator så kan du köra både Raw o Små jpeg o då öppnar du först bara jpeg o kollar vilka du vill använda sedan arbetar du med Rawfilen.
Ibland om himlen är ljus så kan man behöva använda avtonade gråfilter föra att minska skillnaden mellan mark o himmel.Om du lär dig histogrammet så får råkar man sällan ut för några överraskningar.

Polfilter använder man oftast för att få mer tryck i himmlen eller att ta bort reflexer.
 
överexponerat även vid grått väder..

hittade bilder som är överexponerade vid molnigt väder oxå...
... denna bild är tagen 2 minuter innan det började regna, dvs. himmlen var ganska svart!
 

Bilagor

  • overexponerat___silvia.jpg
    overexponerat___silvia.jpg
    48.2 KB · Visningar: 1,861
följdfrågor:

1. om man använder polfilter, hur gör man om man t.ex. fotar en dal där bergen bildar ett v med himmel både högt upp och långt ner i bild?

2. har precis börjat använda systemkamera (min nya D200!), så är inte så bra med histogrammet.. hur fokuserar jag på en sak och mäter ljus på något annat? för det enda sättet som jag vet för att få histogrammet ok, är att fokusera på "ett lagomt" ljust/mörkt ställe och antagligen där jag inte vill ha fokus...inte så bra kanske..

tacksam för vidareutveckling av era svar, tack :)
 
Här är en bild med starkt bakgrundsljus med blixt i förgrund, >Jepp flaggstången är tyvärr sned =D
 

Bilagor

  • img_0175.jpg
    img_0175.jpg
    70.6 KB · Visningar: 1,789
Om det är viktigt att himmlen inte blir utfrätt brukar jag mäta på den först och ställa inte exponeringen så att den hamnar på ca +2 och sedan se hur det blir på huvudmotivet och om det är möjligt anpassa exponeringen efter den. Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att ekvationen inte går ihop utan att motivet blir alldeles för mörkt o då får man ju helt enkelt offra himmlen. Alt. ta två exponeringar och "möka ihop" i PS ;o)

En annan väg är ett halvtonat grå-filter men det blir ju lite omständigt.

/Micke
 
Jag skulle vilja säga att histogrammet är facit.För att du ska lära dig förstå det gör så här.
Tag en bild mät ljuset mitt i bilden.
Nästa bild gör du likaddant med men då minskar du exponeringen 2steg.
Den 3 bilden gör du likadant med men då ökar du exponeringen 2 steg.
Efter det så öppnar du upp bilderna så kommer du se vad som händer med histogrammet hur det förflyttar sig beroende hur din exponering ser ut.
Om din exponering har (hängt) sig längst till vänster så är risken att din bild är för mörk,är det motsatta sidan så är den för ljus. PÅ luminous-landscape så finns det förklaringar till hur histogrammet fungerar.
 
Ove, kan du titta på denna bilds histogram... inte så mycket utrymme för att förändra den... vad göra istället?
 

Bilagor

  • histogramoverexponerat___silvia.jpg
    histogramoverexponerat___silvia.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,735
Re: överexponerat även vid grått väder..

Silvia_Man skrev:
hittade bilder som är överexponerade vid molnigt väder oxå...
... denna bild är tagen 2 minuter innan det började regna, dvs. himmlen var ganska svart!

"Ganska svart" är ändå väldigt ljust, jämfört med resten av motivet... :)
 
Silvia_Man skrev:
följdfrågor:

1. om man använder polfilter, hur gör man om man t.ex. fotar en dal där bergen bildar ett v med himmel både högt upp och långt ner i bild?

2. har precis börjat använda systemkamera (min nya D200!), så är inte så bra med histogrammet.. hur fokuserar jag på en sak och mäter ljus på något annat? för det enda sättet som jag vet för att få histogrammet ok, är att fokusera på "ett lagomt" ljust/mörkt ställe och antagligen där jag inte vill ha fokus...inte så bra kanske..

tacksam för vidareutveckling av era svar, tack :)

1. Jag råder dig till att strunta i polfilter så länge, eftersom det definitivt inte är någon garanti för att inte blåsa en himmel.

2. Ställ om meny C2 till "Bara AE-lås". Då kan du låsa exponeringen med AF-L/AE-L-knappen coh fokusera med avtryckaren.

Ett bra sätt är också att ställa om kamerans ljusmätning till centrumvägd och låsa exponering melan något ljust och mörkt. Med lite träning så får man upp känslan för hur kamerans ljusmätare fungerar. Matrixmätningen fungerar väl bäst vid små kontraster i ljuset. Vid stora kontraster är den inte att lita på.

Edit: Ken Rockwell har en pedagogisk artikel om hur histogram används.
 
Senast ändrad:
Silvia_Man skrev:
hur fokuserar jag på en sak och mäter ljus på något annat? för det enda sättet som jag vet för att få histogrammet ok, är att fokusera på "ett lagomt" ljust/mörkt ställe och antagligen där jag inte vill ha fokus...inte så bra kanske..


Du har säkert en knapp någonstans vid höger tumme för AE-lock eller AF-lock. På min D70 har jag ställt in den så att tumknappen låser ljusmätningen (och håller kvar värdet några sekunder) medan autofokuseringen sköts av avtrycket.

Edit: Långsam... :)
 
Om du är väldigt osäker på vad som fungerar och inte och det är en unik situation så kan du köra lite bracketing för att spänna över ett område med olika exponeringsalternativ.

Vad jag personligen brukar göra är att mäta mot det ljusaste och sedan ställa in kameran manuellt så att det ljusa blir överexponerat en aning men inte så mycket att jag blåser igenom det dynamiska omfånget på sensorn.

Mvh, Andreas
 
Avtonat gråfilter är en höjdare, köp! Cokin har ett system med en rektangulär filterhållare, adapterringar för olika stora objektiv (filtergänga) och en mängd olika filter som skjuts i hållaren. Grejorna är ganska billiga.

Det avtonade filtret är enkelt att använda, häng på det och titta i sökaren. Skjut sedan filtret upp/ner tills du tycker att toningen ligger på rätt ställe i bilden - tryck av.

Många gånger är motivets kontrast allt för stor för att digitalkameran ska klara att registrera allt i en exponering. Det tonade gråfiltret kan då vara en enkel lösning. Alternativet med flera exponeringar och hopmontering i PS kräver stativ och är (i mitt tycke) betydligt jobbigare.

Polfilter är bra för vita moln på blå himmel (i ca 90 graders vinkel mot solen) och när du fotar genom glas etc. Polfilter hade inte hjälpt i de exempel du visat här i tråden.
 
Svårt ljus

Många gånger är det omöjligt att få en bra ljussatt bild mitt på dagen. Nästan alla bra bilder med himmel och landskap är tagna på morgonen eller sen eftermiddag.
Du kan prova att kombinera ett avtonat gråfilter med ett polarisationsfilter. Det är inte enkelt men kan vara en väg. Här några exempel på Lee Filters sida:
http://www.leefilters.com/CPGallery.asp?PageID=399

Bilden med killen på glaciären kräver att du använder en kraftig och helst tämligen riktad blixt för att lätta upp önskad del av förgrunden. Ställ kameran manuellt så att bakgrunden är någorlunda rätt exponerad och låt blixten göra jobbet på förgrunden. Ofta funkar det med TTL. Bilden på barnet med flaggan i bakgrunden är ett bra exempel. Provar man sig fram så kan man få ett mer diskret resultat. Vill man bli mer avancerad kan man sätta ett filter på blixten för att tex få ett varmare ljus för foto i kvällsljus. Här finns massor av bra tips på foto med blixt:
http://www.dg28.com/technique.html
 
Tack för alla svar, ska testa dom alla systematiskt :) Dock inte två exponeringar... är inte en stativ människa, de är så tunga...!
 
När jag tar upp din bild så kan du öppna info palletten då ser du att molnen högst upp är utfrätta.Du har en liten pik på lågdagarna oxå.
I detta fall så skulle du kunna öka exponeringen o använda ett avtonat gråfilter då skulle inte fräta ut molnen.Samt då får du mer tryck i himmlen.
 
Men Silvia krångla inte till det med avtonade gråfilter etc.Innan du börjar använda dig av det lär dig mäta ljuset samt tyda histogrammet efter du kan det då vet du när du behöver avtonat gråfilter samt vilken styrka du behöver på det.
 
Silvia_Man skrev:
Har varit i Norge och fotat deras underbart vackra natur under två veckor av superstark solsken. Solskenet var positivt för semestrandet men överexponerade bilder blev lite mindre roligt...

Undrar vilka sätt man har till sitt förfogande för att *alltid* vara säker på att slippa överexponerade himmlar. Fota i RAW? Fungerar RAW på ett sätt så man kan skippa polfilter?

Liten bländaröppning fungerar inte alltid när förgrunden är jätte mörk, vad göra då?

kom gärna med tips av alla dess slag!


Undrande Silvia

Problemet med bilden du visar är att den verkar vara tagen rätt mot solen. Smatidigt står du långt från husen i förgrunden, så det blir svårt att lysa upp dem med blixt eller reflektor.

Om du har solen i ryggen kommer du sällan att ha problem med kontrasten i landskapsbilder. Måste du plåta mot solen får du exponera efter förgrunden och klämma på ett lämpligt avtonat gråfilter för att rädda himlen.
 
det verkar finnas två läger angående gråfilter... funderar dock fortfarande på vad som händer med bilder tagna med gråfilter där huvudmotivet bildar ett v, såsom norges dalar med en fjord i mitten, samt en himmel mellan v:t?

men iaf, har jag förstått rätt att RAW inte skulle hjälpa (eller hjälpa väldigt lite, men inte ta hand om hela problemet) för de situationer jag visat bilder på?

som semesterbilder så måste man knäppa av i motsol och ibland mitt på dagen om man vill ha med bilder hem överhuvudtaget, resesällskapet brukar inte vilja vänta några timmar på solnedgången... gör era resesällskap det?!... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.