Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerad himmel 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

cocostar66

Medlem
Är ofta ute och tar kort i naturen och upptäcker ofta att himlen blir överexponerad mellan grenar, bakom huvudobjekt m.m. Är det ljusmätningsmetod man ska ändra och i så fall ska man mäta mot himlen eller objektet? Eller är det något annat?

Har 350D EF 35 mm f/2.0
 
Kolla exponeringen på histogrammet då ser du om du får en pik längst till höger altså fräter ut högdagarna.Då kan du ställa ner exponeringskompensationen till du får rätt exponering.
I vissa fall kan det behövas ett avtonat gråfilter för att få teckning i himmlen i fall det skiljer för mycke mellan mark/himmel
 
Nu vet jag inte hur bilden ser ut, men jag kan förestälal mig...

Om det är som jag tror så är det ett klassiskt problem med all typ av fotografering.

saken är den att om du exponerar efter träden tex så är dom ganska mörka. Ljusmätningen ger värdet för träden ochdu exponerar och ställer in tid och blädare där efter.
Detta betyderatt allt i bilden som har ungefär samma ljusstyrak komemr exponeras perfekt, allt annat kommer bli för ljusteller för mörkt beroende på ljusskillnaden.

Kameran kan ju inte exponea olika för himlen och träden samtidigt... den kan ju bara köra med en inställning åt gången. Därför om du ställer in ljuset efter träden så kommer givetvis en mycket ljus himmel att bli kritvit eftersom den är så ljusstark. Beror alltså egentligen inte på dig, det är helt enkelt att ingen kamea i världen klarar hur stora ljusskillnader som helst.

Man kan göra flera olika exponeringar ochsedan sätta ihop i Photoshop eller använda ett filter som gör tex himlen mörkare för att passa bättre mot dina träd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.