ANNONS
Annons

Överexponera T-max 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

amiolito

Medlem
Hej!

Jag har haft min gamla Konica-kamera på reparation nyligen, och då passade jag även på att få ljusmätaren lagad så att den fungerar ordentligt. Problemet är ju det att nu fungerar inte mina gamla inprövade iso-inställningar längre.. och jag skall till Irland mycket snart (Med gamla Bettan..) så jag har inte tid att testa mig fram. :)
Men är det så att T-max 400 mår bra av att överexponeras lite. Till säg iso 350? Jag gillar kontrasterna i den här filmen men den verkar ofta bli ganska mörk.
Jag framkallar inte själv utan lämnar in filmen på Crimson. Sen brukar jag redigera i datorn för att sedan skriva ut dem.

350 Iso är ju inte ens en tredjedels bländarsteg. Kör hårt. Kan du ställa in 350 på kameran, förresten? Du menar inte 320?

Min erfarenhet är att T-Max 400 är känslig för överexponering. Konstrasterna i högdagrarna sticker lätt iväg. Det kan göra filmen både svårskannad och svårkopierad. Men iso 320 är så liten skillnad att det knappast kan göra så mycket.

Man tackar för svaren. :)
Jo, jag menar förstås iso 320. Har också märkt hur kontrasterna tar fart på högdagar. Jag kan ju använda den vanliga isoinställningen på dessa kanske (Om det nu blir några sådana på den regniga ön..).
Har ändå en känsla av att jag har överexponerat den här filmen innan.. Blir den väldigt mörk på lågdagar eller hur det ligger till?

För att få kontroll på högdagrarna bör du minska framkallningstiden en aning hellre än att minska exponeringen. Det är framkallningstiden som styr kontrasten.

Okej.. Tack, jag förstår. Har dock ingen möjlighet att lägga mig i själva framkallningen då jag lämnar in den på ett labb.
Hinner inte experimentera med filmen innan jag åker iväg heller, men jag gör nog så att jag överexponerar några steg på lågdagarna och inte lika mycket på högdagar.

amiolito skrev:
Okej.. Tack, jag förstår. Har dock ingen möjlighet att lägga mig i själva framkallningen då jag lämnar in den på ett labb.
Hinner inte experimentera med filmen innan jag åker iväg heller, men jag gör nog så att jag överexponerar några steg på lågdagarna och inte lika mycket på högdagar.

Nu hänger i varje fall inte jag med? Menar du att du kan exponera olika i samma bild? Eller, när du mäter efter mörka partier så överexponerar du flera steg och när du mäter efter ljusa partier så överexponerar du lite mindre?

Att överexponera flera steg är knappast rekommendabelt. Då blir negativen för täta och kornigheten ökar markant (hur det är med kornigheten i T-Max 400 vet jag inte men negativen lär bli täta och svårkopierade). I normala fall brukar det vara så att man "överexponerar" när man mäter efter ljusa partier (efterson mätaren då visar för knapp exponering) och "underexponerar" när man mäter efter mörka delar i bilden (mätaren visar för riklig exponering).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar